Læsetid: 3 min.

Vismænd vil tage toppen af trafikken

40 kr. for at køre ind i København og slut med firhjulstrækkere på billige, gule plader. Det er nogle af vismændenes forslag til at bekæmpe trafikmylder og luft-forurening. Regeringen er afvisende og bliver af oppositionen kaldt en stor 'syltekrukke'
2. juni 2006

Kørsel i storbyerne. Dieselbiler, last- og varebiler. Altsammen skal det være dyrere, hvis det står til vismændene i Det Økonomiske Råd.

De anbefaler en markant omlægning af afgifterne både af hensyn til samfundsøkonomien og miljøet, men regeringen vil allerhøjst tale om omlægninger i sneglefart.

Vismand og økonomiprofessor ved Københavns Universitet, Peter Birch Sørensen, fremlagde i går den halvårlige vismandsrapport, som denne gang har et særafsnit om trafik og trængsel.

"Vi mener, at det vil være en god idé at se nærmere på mulighederne for en betalingsring rundt om København," sagde Birch Sørensen.

Økonomerne har sammen med fageksperter regnet sig frem til, at det vil gavne samfundskøkonomien med 382 mio. kr. om året, hvis der indføres en afgift på 20 kr. (40 kr. i myldretid) for at køre ind i København. Vel at mærke under forudsætning af, at indtægterne bruges til at lette skatten i regionen.

Bompenge vil begrænse trafikken med seks pct. i myldretiden og to pct. uden for.

Bompenge afvises pure

Regeringen vil imidlertid ikke høre tale om bompenge. Transportminister Flemming Hansen (V) fejede i går ideen af bordet med en bemærkning om, at "der et godt stykke vej til de klare svar og grydeklare løsninger på det her område."

Både SF og Det Radikale Venstre forsøger i dag i Folketinget at få vedtaget et beslutningsforslag om at give kommuner som København og Århus ret til at indføre betalingsringe som i Stockholm og London.

"Det er en uventet, men meget glædelig opbakning, vi nu får fra vismændene. Med de positive erfaringer, de har fra betalingsringen i Stockholm - også for erhvervslivet - så er der al mulig grund til at indføre en betalingsring i København nu," siger SF's trafikordfører, Poul Henrik Hedeboe.

Socialdemokraternes trafikordfører Poul Andersen ønsker ikke betalingsringe. Han vil hellere have sat skub i udviklingen af et roadpricing-system, hvor alle biler udstyres med et GPS-apparat, der muliggør meget præcis beskatning i forhold til, hvornår og hvor bilister kører. Tidligere på året anbefalede Institut for Miljøvurdering også, at man dropper ideen om betalingsringe og i stedet i 2015 indfører roadpricing. Vismand Birch Sørensen siger:

"Vi kan ikke anbefale roadpricing nu, det med den nuværende teknologi vil være for dyrt at drive og etablere."

Slowmotion

Det har længe været muligt at købe biler til noget nær halv pris, hvis der kun er to siddepladser foran, og de udstyres med gule plader.

Dermed er bl.a. nogle af de ellers dyre, firhjulede livsstils-trækkere blevet solgt til en ifølge vismændene urimelig lav pris i forhold til deres trafik- og miljøbelastning. Vismændene vil have de gule plader fjernet og taler direkte om at lukke et skattehul.

Den radikale trafikordfører Martin Lidegaard mener, at "tiden forlængst er løbet fra de gule nummerplader". Skatteminister Kristian Jensen (V) siger, at det er en politisk beslutning foretaget med åbne øjne, at det skal være billigere at køre rundt i biler på gule plader.

"Men der er ingen tvivl om, at vi har brug for at få kigget på vores samlede beskatning af biler i Danmark. Vi må jo erkende, at nogle af de biltyper, vi ser rundt omkring på gaderne, er stærkt forurenende i forhold til de afgifter, de betaler," siger Kristian Jensen til Ritzau. For et år siden lovede skatteministeren, at der ville blive nedsat et udvalg, som skulle se på en omlægning af bilafgifterne. Men det er ikke sket endnu. Transportminister Flemming Hansen afviser direkte øgede transportafgifter, fordi "bilisterne i forvejen betaler meget i skatter og afgifter".

Oppositionen er stærkt utilfreds med regeringens tempo på området.

"Alt i forhold til transportafgifter bliver lagt i en syltekrukke. Der sker ikke en hylende fis. Regeringen har en oldnordisk trafiktankegang, der går ud på for hver en pris ikke at genere privatbilisterne, selv om de fleste godt kan se det fornuftige i at gøre noget ved trængsel og forurening," siger Martin Lidegaard.

Tysk model, tak

Både vismændene, Socialdemokraterne, Det Radikale Venstre og SF mener, at der vil være meget fornuft i at indføre en afgift for lastbilers kørsel - gerne efter tysk model, hvor der betales pr. kørt kilometer.

"Når nu der er gode erfaringer i Tyskland, og vognmændene er med på ideen, så håber og tror jeg, at vi også kan blive enige om at lave en kørselsafgift for lastbiler i Danmark," siger Poul Henrik Hedeboe.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu