Læsetid: 3 min.

Von Trier og Dagur Kári til Cannes

To danske spillefilm er blevet udtaget til det officielle program ved filmfestivalen i Cannes i maj
20. april 2005

Ikke overraskende er Lars von Triers Manderlay blevet udvalgt til hovedkonkurrencen ved dette års filmfestival i Cannes, hvor Emir Kusturica (Underground) står i spidsen for juryen. Men det er noget mere uventet, at Dagur Káris Voksne mennesker skal vises i sideserien Un Certain Regard, der har Alexander Payne (Sideways) som juryformand.

Det er Triers ottende film og ottende gang, at han deltager i den prestigefyldte filmfestival, hvor han i 2000 vandt Guldpalmen med Dancer in the Dark. Den engelsksprogede Manderlay er en opfølger til Triers egen Dogville, der var med i Cannes for to år siden og ganske overraskende blev forbigået ved prisoverrækkelsen. Mange opfattede Dogville som USA-fjendtlig, hvilket siges at være en af grundene til, at juryen ikke kunne blive enige om at give Trier en pris.

Racismens onde grin

Manderlay fortsætter, hvor Dogville slap: Gangsterdatteren Grace (denne gang spillet af Bryce Dallas Howard) er efter massakren i den lille bjergby i Dogville sammen med sin far rejst til en plantage i sydstaterne, titlens Manderlay. Her erfarer hun, at slaveriet stadig ikke er afskaffet, og den idealistiske Grace kan ikke lade være med at blande sig.

"Det, som er morsomt - eller fremmedartet - for mig i Manderlay, er, at filmen har med andre racer at gøre," siger Trier om sin film.

"I Danmark bilder vi os ind, at vi aldrig har haft et raceproblem, men der var sgu ingen negre i Danmark, da jeg var barn. De fandtes stort set ikke, bortset fra nogle enkelte jazzmusikere. Siden har racismen så vist sit onde grin, så på den måde handler Manderlay måske også om danske forhold."

Isaach De Bankolé, Danny Glover, Willem Dafoe og Lauren Bacall er blandt mange andre på rollelisten i filmen, der ligesom Dogville er optaget på en stor scene med kridtstreger som eneste afmærkning af kulisser. Denne gang er scenen dog hvid og stregerne sorte, fordi det skal være muligt at se de sorte skuespillere. Filmen har dansk biografpremiere den 3. juni.

Håbløse tilfælde

Islandske Dagur Kári, der er uddannet på Den Danske Filmskole, spillefilmdebuterede med den sorthumoristiske Noi Albinoi, som blev optaget på Island. Hans nye film, Voksne mennesker er lavet i Danmark og betegnes som en 'syret komedie'. Den sort-hvide film handler om den uansvarlige graffitimaler Daniel (Jacob Cedergren), der ikke har videre styr på sin tilværelse, men tvinges til at tage et voksent valg, da han forelsker sig i bagerjomfruen Franc (Tilly Scott Pedersen).

Om sin film siger Dagur Kári, der har skrevet manuskriptet sammen med Rune Schjøtt, at "vi ønskede at portrættere en bestemt type mennesker, som vi kender fra vores miljø. Det er den slags mennesker, der aldrig tager et ansvar, ikke passer ind i samfundet og ikke overholder dets regler: Uuddannede, uden evner og umulige. Fra samfundets synsvinkel er de håbløse tilfælde. Fra en morskabs-synsvinkel er det en helt anden sag - på det område er de fuldt ud ansvarlige."

Voksne mennesker har dansk premiere under filmfestivalen i Cannes, nemlig den 13. maj.

Tag selv bord

En tredje dansk film, Robert Depuis' afgangsfilm Exit fra Filmskolens animationslinje, er udtaget til Cinéfondation, festivalens konkurrence for filmskolefilm.

Exit blander dukkeanimation med live action og fortæller en overraskende og morsom lille historie om en mareridtsplaget og hårdkogt lejemorder, der finder ud af, at der er en anden, måske mere virkelig verden hinsides sine fire papvægge. Lars von Trier får i år hård konkurrence fra en lang række interessante instruktører, som gør det til en af de potentielt mest spændende konkurrencer i flere år. David Cronenberg kommer med sin seneste og angiveligt ganske tilgængelige A History of Violence, Wim Wenders er klar med Sam Shepard-filmen Don't Come Knocking, mens Atom Egoyan dukker op med dramaet Where the Truth Lies.

Dominik Moll, der lavede den både morsomme og creepy Hitchcock-inspirerede Harry - en ven i nøden, får lov til at åbne festivalen med Lemming, og ellers dukker Jim Jarmusch, Tommy Lee Jones, Gus Van Sant og Michael Haneke, Woody Allen, Fran-çois Ozon og Robert Rodriguez op med nye film. Sidstnævnte med sin voldelige og hyperstiliserede Frank Miller-filmatisering Sin City.

Det kan næsten kun blive godt.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu