Læsetid: 2 min.

Von Trier på krigsstien

Instruktøren Lars von Trier kalder danske manuskriptforfattere 'vanvittigt overfladiske' og 'misbrugende'
10. maj 2005

Det sker yderst sjældent, at danske filmfolk offentligt kritiserer deres kolleger. Men Lars von Trier har altid indtaget en særstilling i så henseende og tilladt sig et hensynsløst frisprog.

I et kommende interview af Peter Schepelern i det centrale danske filmtidsskrift EKKO går von Trier nu til angreb på danske films to flittigst anvendte og oftest roste manuskriptforfattere, Anders Thomas Jensen og Kim Fupz Aakeson.

"Jeg er meget, meget modstander af brug af manuskriptforfattere," siger von Trier.

"Jeg synes, at selve professionen er diskutabel. Problemet er, at en instruktør henvender sig til en forfatter, kommer med en idé til noget, som måtte være mere eller mindre behjertet. Og én ting er i hvert fald sikkert, at når det har været igennem den der lynhurtige dramaturgisering, så er det ikke behjertet mere. Så bliver det vanvittigt overfladisk."

Von Trier kalder Aakeson og Jensen for skrivende ug-drenge uden "et personligt forhold til de emner, de skal lave". Og giver Anders Thomas Jensen særlige klaps for manuskriptet til Susanne Biers Brødre:

"Det er virkelig misbrug af virkeligheden. Når Anders Thomas Jensen skriver, at de falder ned med en helikopter (i Susanne Biers Brødre, red.), så gør det sgu ikke ondt på ham at skrive det - det gør det altså ikke."

Det kunstneriske ansvar

Hertil kan man svare: Nej, helikopterstyrtet gør måske ikke ondt på Jensen, men det gør det på tilskueren, og det er, hvad sagen drejer sig om. For Brødre er Susanne Biers og ikke Jensens film, og det er hendes, altså instruktørens, vellykkede tolkning af historien, vi ser - som det altid vil være på film, hvor instruktøren og ikke manus-forfatteren har det kunstneriske ansvar.

Nyttig opsang?

Det ved Lars von Trier naturligvis alt om, og derfor kan man tolke hans grusomme salve som en skjult opfordring til instruktørerne om at trænge dybere ned i deres emner på en mere personlig måde, uden at lade sig nøje med den første den bedste, dramaturgisk korrekte gennemskrivning. Og samtidig ligger der tilsyneladende en irritation og lurer over den både hjemlige og internationale succes, Bier og Jensen har fået med deres seneste to film, Elsker dig for evigt og Brødre, som von Trier åbenbart ikke sætter så højt som mange andre. En sådan lille opsang fra mesteren kan måske nok gøre nytte. Men så længe Kim Fupz-manuskripter giver så forskellige film som Forbrydelser, Anklaget og Kinamand og Anders Thomas Jensen-historier så varierede resultater som Brødre, Solkongen og Rembrandt, er det oplagt urimeligt at skyde på de to herrer.

De bedste danske instruktører er heldigvis stærke nok til at sætte deres eget præg på Fupz' og Jensens historier.

Som von Trier selv var det, da han brugte en manuskriptforfatteren Niels Vørsel til sine fire første værker, deriblandt gennembrudet til det brede publikum, Riget.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her