Læsetid: 4 min.

Wellfærd 2.0

Bliver livet bedre, nu hvor ungdommen er holdt op med at se tv? Seneste nyt fra den næste version
29. november 2006

Web 2.0 er blevet folkelig - og selvom du måske aldrig har bidt mærke i dette to år gamle udtryk, er det nu så folkeligt, at det har taget form som metafor for nyt og bedre:

"Udfordringen i de kommende år bliver at videreudvikle velfærdssamfundet. Jeg har kaldt det for Velfærd 2.0 - med inspiration fra computerverdenen. Hvor vi opgraderer, fornyer og videreudvikler den gamle veltjente version," skrev Anders Fogh Rasmussen således i en kronik i Berlingske Tidende søndag, hvor statsministeren fejrede regeringens fødselsdag ved at imødegå kritikken fra de liberale ('skattestop i 1827 dage') og fra de empatiske ('aldrig er der brugt så meget på offentlig velfærd som nu.'). Version 2.0 lød i Foghs udlægning mere som en version 1.0.9.

I begyndelsen af november blev den halvårlige Web 2.0-konference afholdt i San Francisco. Det er et dyrt selskab, der samles nord for Silicon Valley, og ligesom sidste gang kort før boblebrist realiserer webkrigerne deres sære ungdomsdrømme:

"Hvad nu hvis jeg kunne sidde ved min computer, og så have Lou Reed stående ovre i hjørnet og spille," har en af dem øjensynligt tænkt i sine teenageår, "så ville jeg kunne være nørd OG on the wild side". Det kan de så nu, hvor en hel generation af net-entreprenører har realiseret sig selv og millionen ved at blive købt af Google. Lou Reed var synligt utilpas ved at stille sig selv til skue som konferencepauseklovn. Med stilsikre klichéer blev han introduceret af Tim O'Reilly, der står bag både konferencen og udtrykket Web 2.0

"Det, vi laver her handler, om åbenhed. Vi har nu en mand, der står for åbenhed, for at åbne hjerte og hjerne i årtier..."

To sange senere var selskabet trætte af deres egen ungdomsdrøm og genoptog samtalen om sociale medier, om at høste internettets kollektive intelligens, om agile innovation og om små kreative enheder. Salene brød ud i sludder, Lou Reed brød ud i irritation:

"Jeg er her i 20 minutter. Hvis I vil snakke jer igennem dem, kan I snakke jer igennem dem" - Pause.

"Jeg kan skrue lyden højere op og få det til at gøre ondt på dig. Frank, skru op for lyden," tilføjede Reed. Lyden gik op og stemningen gik ned.

Tena-tv

Mandag bragte Politiken et interview med den 27-årige danske stjerneprogrammør David Heinemeier Hansson, der har bosat sig i Chicago og arbejder i det ultrahippe, super- agile 37signals. Heinemeier er så 2.0, som det kan blive - og optrådte i Politiken i en serie om netop Web 2.0. Hvad havde dette visionære koryfæ så at bibringe den danske andedam? Småt er godt, forklarede han. Og hvorfor så Chicago, ville journalisten vide. Jo... der er det med skatten. Bare fordi man arbejder med sociale medier behøver man jo ikke at være socialt anlagt.

En anden af de store danske stjerner på den digitale himmel betaler sin skat i England. Den danske halvdel bag Kazaa og Skype, Janus Friis, har kastet sin kærlighed over fjernsyn. Han har sat sig for at distribuere tv over internettet - og selvom han betegner sig selv som en 'disruptive' - undergravende - internet-entreprenør, kan man roligt gætte på, at han er blevet stor nok til, at han denne gang ikke vil være helt så undergravende som han var med Kazaa. Sagt på nudansk: den her gang bliver de store selskaber betalt for deres indhold. Og forbrugerne... de betaler med annoncer.

BBC kunne i går rapportere godt nyt for Friis og hans Venice-kodenavn for hans nye tv-satsning. Tena-tv er TV 2-Charlie nedladende blevet kaldt på grund sin ældre målgruppe (efter store bleer, red.) . Og udtrykket vil ifølge BBC snart være sandt for al tv. Unge ser mindre og mindre tv og bruger internettet mere og mere. Og 43 procent af de, som faktisk ser video på internettet, ser mindre tv end før.

Nyhedsavisen kunne for nogle uger siden rapportere noget lignende. Under overskriften 'Unge fravælger fjernsynet' fortalte avisen om en (ikke offentliggjort) rapport fra kommunikationsbureauet Firstmove.

"En lille gruppe af unge mennesker har gjort det længe. Men inden for de seneste tre måneder er det blevet meget mere markant. Der er langt flere, der fravælger fjernsynet," forklarede trendforsker Kirsten Poulsen, som stod bag 'undersøgelsen'.

Nu er tre måneder en meget kort horisont - og Gallup, som har målt danskernes tv-seening over årene, kan heller ikke bekræfte det.

Men tanken er naturligvis tillokkende: Hvad nu hvis ungdommen opgiver tv'et. Tv-junkier og zappere... gennem årtier har fjernsynet været selve billedet på ungdommens mentale dovenskab og manglende engagement. Og internettet har vi lært at tage til os med positive ord: demokratisk, interaktivt og socialt. Der var naturlig medvind til historien om, at de unge flyttede sig fra tv til internet. Vi foretrækker til enhver tid aktivitet frem for dovenskab, når det handler om unge.

Men hvad nu hvis internettet ikke er frit, men blot gratis. Det viser sig, at indholdet på internettet skal opnås med en minimal indsats for at være attraktivt. Historierne skal være korte og være framet negativt. Ellers taber vi opmærksomheden. To sange med Lou Reed, så er det slut. Måske ikke allerede ved forhandlingerne om det næste medieforlig men så ved det næste igen - vil politikerne komme til at tale om de gode gamle dage med flow-tv og journalistike programmer som Vild med dans. Tv'et ender på hylden sammen med bøger og aviser og alle de andre gode ting, som ungdommen burde gøre. Så glæd jer ikke for tidligt over tv'ets undergang.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu