Læsetid: 6 min.

With a little help...

En fødselsdag giver anledning til revision af Jesus
18. marts 2006

"Det er lettere at en kamel går igennem et nåleøje, end at en rig kommer ind i Guds rige".

(Jesus) Jvf. Mattæus 19,24. Tilsvarende Markus og Lukas

Forsiden af Politikens kultursektion prydedes i tirsdags af et noget nær guddommeligt pressefoto. Det borgerlige Danmark, personificeret i interessenterne bag den alt efter temperament at benævne gammel- eller neoliberale tænketank CEPOS holdt ét års fødselsdag. Altså ikke det borgerlige Danmark, men CEPOS med det prætentiøse navn af tænketank. På fotoet optræder i front beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen, der ved samme lejlighed bebudede CEPOS optaget i Det Økonomiske Råd. Så var den triumferende tone ligesom slået an. CEPOS kan nu med regering og folketingsflertal i ryggen sætte magt bag de fristile, der går under betegnelsen forskning; tænketanken er ikke mere kun en selskabelig forening og en pressionsgruppe og et propagandakontor for hyperliberalisme, men skal bruges til at vride samfundet yderligere i den retning, flertallet for tiden i forvejen vil hen, og som skattestoppet hjælper flot på vej.

Som bekendt skrev statsministeren engang en lille bog om minimalstaten, en bog han sådan set ikke mere vedkender sig som politisk relevant, eftersom Dansk Folkeparti ikke er liberalt, men reaktionært, en bog som ikke desto mindre præcist skildrer statsministerens dybere hensigt.

Lidt ligesom Louise Frevert og den bog, hun har skrevet, men ikke læst og står fuldt inde for, selv om indholdet ikke skal tages bogstavelig, skønt hvert ord er sandt.

Både statsministeren og hans mere beskedne epigoner betjener sig af en teknik, man godt kan kalde kreativ bogføring, og som i alle andre sammenhænge end dansk nutidig politik ville diskvalificere den slags personer fra det bedre selskab og politisk virksomhed. Her henvises i øvrigt til Marianne Jelveds udmærkede personkarakteristik for nylig.

Tilbage til det nævnte foto i Politiken af beskæftigelsesministeren. Bag ministeren, som ikke er i fokus, fordi han ikke er hovedpersonen i billedet, sidder en unavngiven ukendt for klummisten mandsperson, der synes at være ude på at etablere øjenkontakt med en fjerde dystert udseende person på billedet. Hende vender vi tilbage til, thi hun er en hende.

Selvfedheden

Ved siden af den anonyme mandsperson, sidder en tilbagelænet gråhåret mand med rødlig for ikke at sige let lilla ansigtskulør; tilbagelænet er lige ordet, og med hænderne foldet over den del af legemet man mere uhøvisk kalder vommen. Manden har et udtryk i ansigtet, der bedst kan beskrives som brutal selvglæde. Nu kan selvglæde være udtryk for den dybeste nøjsomhed, men er det næppe i dette tilfælde, skønt det i foreliggende fald ville være berettiget.

Denne tredje mand på billedet er ikke ukendt for kendere, men er skribent og regeringskulturkamphåndlanger, kan man i ytringsfrihedens navn vist godt tillade sig at kalde funktionen, og hedder Claes Kastholm Hansen.

Denne Claes Kastholm Hansen skrev engang i Politiken, var i sine yngre dage nærmest sådan lidt kulturradikal eller gik i hvert fald stille med dørene med, at han ikke var det. Det er han til gengæld ikke i dag.

Med vinden i ryggen er han mere borgerlig end de borgerlige og hører til den toneangivende lille håndfuld ihærdige såkaldt højreintellektuelle, om man tør bruge dette udtryk lettere ukritisk. Claes Kastholm har som levebrød skrivevirksomhed i en mere perfid end begavet rubrik i Berlingeren.

Kastholm Hansens som anførte selvglæde, der naturligvis også kan være forstadiet til en lille lur efter frokost, skyldes nok snarere, at han netop har afleveret den tale, han var blevet bedt om at divertere CEPOSisterne med som surrogat for den - trods alle Kastholm Hansens muntre indfald i en nu og da betrængt karriere - endnu mere eksotiske JP-kulturredaktør Flemming Rose. Ja, ham med karikaturerne af Muhammed; og jo, han skulle have talt om ytringsfrihed, hvilket man som bekendt ikke kan få nok af, når man er enig om at pisse på dem, der i forvejen ligger ned. Men hvad talte Claes Kastholm Hansen så om? Han talte såmænd om penge. Penge er ellers noget, man i borgerskabet ikke taler om, selv om de taler om penge hele tiden. Og Kastholm Hansen insisterede på at tale om penge, mange penge, og om at det i Danmark er syndigt at være rig. Det sidste mente han slet ikke. Ved en grundig analyse af talens tekst, var dette synspunkt ment som ironi. Og forsamlingen lo da også.

"Ifølge den moralske lov, der har præget samfundet i de sidste to tre generationer, er det syndigt at have penge," sagde Claes Kastholm Hansen efter Politikens referat. Dette forhold mente han, skal der gøres op med. Det er om dette kulturkampen drejer sig. Og så betroede Claes Kastholm den jublende forsamling at han selv ejer otte aktier i A.P. Møller.

Præstens debatrum

Se, denne udladning forklarer jo udtrykket i den fjerde persons kontrafej. Den fjerde person på billedet er som sagt af hunkøn og ikke alene det, men er også præst, hvilket i visse tilfælde kan være en farlig kombination.

Den dystert udseende person er en af de snart mange moderne kvindelige præster, der har gjort meningsdannelse i det verdslige debatrum til en proper nebengeschäft.

Dette medfører nu og da ejendommelige konfrontationer med virkeligheden og ikke mindst med den hellige skrift, selve evangelierne, så at sige Grønspættebogen for den nævnte genre af meningstilvirkning. Herfra tages stort og småt og kværnes sammen i ofte logisk anfægtelige, men samtidig uimodsigelige påstande, idet det hele jo trods alt grunder sig i - nå ja, påstande eller tro, om man vil. Som sagt hænder det at konflikten mellem den moralske fordring og trangen til realisering i materiel forstand af det store ego kommer i karambolage.

Mødet mellem Katrine Lilleørs kristendom og Claes Kastholm Hansens selvfedme må her siges at være et sådant sammenstød.

Thi hvad står ikke at læse hos tre af de fire evangelister om kamelen og nåleøjet! Den der har glemt eller fortrængt disse ord - og det kan man fristes til at gøre, såfremt værdistigningerne, uden at man behøver klø sig, ophjælper kreditværdigheden, og man får råd til at købe otte aktier hos den gode gamle skibsreder, skal blot løfte blikket fra disse linjer, selv om det sikkert er svært, og læse skriftstedet over klummen: Det er lettere for en kamel...osv. Sådan siger Jesus selv. Her er sgu ikke så meget at misforstå.

Sorgfuld synderinde

Et andet sted forklarer Jesus en rig ung mand, at denne må gå hen og skænke sine penge til de fattige, såfremt han vil have andel i Guds rige. Det er meget, meget, meget svært at bortforklare disse centrale pointer i kristentroen; her præsenteres selve grundlaget for kristendommens krav om det fordringsløse, således som nidkære kirkefolk også oprindeligt opfattede budskabet.

Den udlægning kan sikkert tilbagevises af en skruppelløs teolog, sådanne findes, af den type der kan forvandle morlille til en sten og en sten til otte aktier i A. P. Møller. Men en sådan teolog er Katrine Lilleør vel ikke. Det kan man ikke forestille sig, skønt hun altså havde sagt ja til at tale for CEPOS' rige folk, der vil have mer og mer og mer og ikke betale skat, hvis den ikke er flad som den fregne, som de heller ikke vil af med.

Utvivlsomt sidder Katrine Lilleør derfor og skuler på billedet, ligner faktisk en sorgfuld synderinde i selskab med den grusomt selvglade (eller blidt indslumrende) mand, der praler af sin rigdom og otte aktier i A. P. Møller. Katrine Lilleør tænker på billedet over, hvor dum man kan være således at sige ja til at tale i CEPOS og så som offentlig moralist, der gerne vil tages alvorligt som fortolker af H.C. Andersen oven i købet i selskab med åndspersonligheder som Niels Birger Wamberg og Johannes Møllehave. Og selvfølgelig også som præst, der prædiker Jesu ord om kameler og nåleøjer.

Pastor Lilleør må hellere se at komme i sving og ved næste årsfest for CEPOS demonstrere over for alle de grusomt selvglade mænd med otte og flere aktier i A.P. Møller, hvor lille et nåleøje er i forhold til en gennemsnitskamel eller bare i forhold til Claes Kastholm Hansen.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu