Læsetid: 3 min.

Zidanes comeback, Messias' komme, Guds eksistens og mærkernes almagt

Frankrigs nummer 10 er tilbage. Nu går det fremad
13. august 2005

De, der ikke tror på noget, sagde forfatteren G.K. Chesterton, er klar til at tro på hvad som helst. Således for eksempel franskmændene.

"I Frankrig har man fundet ud af, at Gud eksisterer, og at han er på vej tilbage på det franske landshold," konstaterede landsholdsspilleren Thierry Henry i den forgangne uge. Anledningen er sommerens gode nyhed: Zinédine Zidane har atter meldt sig i den blå trøje.

Begejstringen er kun at sammenligne med omfanget af den fortvivlelse, der meldte sig sidste år samme tid samme sted, da Zidane sagde landsholdet farvel. Folkehelten, der ledte 'les Bleus' til sejr i VM i 1998 og EM i 2000, har forklaret, at hans seneste beslutning hidrører en "irrationel" erfaring. Mystisk for Zidane er sædvanligvis ikke mystisk:

"En nat vågnede jeg op og talte med én. Én som I sikkert aldrig kommer til at møde. Det er et mysterium, men søg ikke en forklaring, for I finder intet. Denne person eksisterer, men kommer langvejs fra. Da beslutttede jeg, at vende tilbage til 'les Bleus'. Det var nærmest en åbenbaring. Det var som en uimodståelig kraft greb mig. Jeg måtte adlyde stemmen."

I Frankrig, hvor folk ifølge en ny undersøgelse er blandt Europas mest pessimistiske, var nyheden næsten for god til at være sand. Nok var det en kærlighedserklæring. Men i hvis navn? I Vor Herres? Måske. Eller i en af Zidanes sponsorers, Orange, som havde sikret sig en eksklusivaftale på pressemeddelsen, hvor forboldspilleren forklarede sig? Måske.

Selv ville han ikke sætte navn på stemmen: "Indtil dagen jeg ånder ud: Jeg siger det ikke."

Kort efter annonceringen på Zidanes egen hjemmeside, blev et videointerview lagt ud på Oranges hjemmeside og nyheden rundsendt som sms til mærkets abonnenter.

"Exit journalisterne, redaktionerne, informationens traditionelle budbringere. Det her er den direkte forbindelse mellem en stjerne og hans publikum, hvis ikke hans kunder. Dette eksempel er noget så alarmerende for oplysningens fremtid. Fænomenet berører for øjeblikket sporten og i en vis grad show-bussiness, men risikerer at brede sig. Information er blevet et teater som så meget andet. Det er nedslående," konkluderede mediesociolog Jean-Marie Charon i Libération.

Selv en god nyhed er svanger med dårlige. Tirsdag så Zidane sig derfor atter en gang nødsaget til at gribe ind. Hans beslutning, forsikrede han, er hverken "mystisk eller religiøs" eller kommerciel. Stemmen, han havde hørt, er hans brors, afslørede han endelig.

"Man taler om Messias, om Zorro... Men det er nonsens," fastslog Zidane: "Hvis jeg betror Jer alt dette, er det for at komme al den meningsløse sludder til livs. Tror I virkelig, at alle de parter, som man har omtalt i pressen - Adidas, Orange, Canal +, Fransk TV, republikkens præsident og hvad ved jeg - har kunnet påvirke mig?" spørger Zidane nu retorisk: "Jeg er en fri mand."

Ikke desto mindre har han en enorm magt. Lader en mulig Zidane-effekt sig allerede mærke? Ifølge seneste meningsmåling er franskmændene allerede en smule mindre utilfredse.

"Så mekanisk er det dog ikke. Zidanes tilbagekomst kan kun udløse en dynamik, hvis den ledsages af andre gode nyheder. Den målte forbedring skyldes sandsynligvis også ferien, der indgyder optimisme," vurderer statistiker ved TNS-Sofres, Brice Teinturier, i Le Monde.

I fransk fodbold er Zidane-effekten dog mærkbar. Også Makélélé og Thuram har nu atter meldt sig under trikoloren: "I disse svære tider mobiliseres alle og hver især tager en tørn," vurderer en veltilfreds fransk indenrigsminister, Dominique de Villepin.

I første omgang kræver det en indsats på banen, hvis Frankrig skal med til VM 2006. Ifølge en anden ekspert ved meningsmålingsinstituttet CSA, Stéphane Rozès, er dette terræn det foretrukne: "Zidane repræsenterer symbolet på et samlet Frankrig, der ønsker, at landet fungerer som sporten. Ansigt til ansigt med et samfund, der i borgernes øjne tager sig ud som et netværk af lobbier og forbindelser finder man i sporten overenstemmelse mellem individuelt spil og kollektiv interesse. Det er et felt, hvor indsatsen bliver belønnet."

Som Zidane, udhængt for at have solgt ud til mærkerne, har påpeget er "dette ikke min egen dybe sandhed. Men det er og bliver sandheden om vores epoke."

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu