Læsetid: 2 min.

Kulturen tilbage i cafeen

Karriere Bar på Flæsketorvet overtager stafetten fra Sommersko og Café Victor
Ligesom Sommersko flyder Karriere Bar sammen som en offentlig skulptur med en udpræget social ramme.

Ligesom Sommersko flyder Karriere Bar sammen som en offentlig skulptur med en udpræget social ramme.

Ingar Dragset

17. november 2007

Torsdag aften åbnede Karriere Bar, Københavns nyeste café, i Kødbyen på Vesterbro. Publikum gik til makronerne, hornmusikken og udskænkningen syntes at flyde i det uendelige, og i løbet af nogle timer var det terrazzoklædte lokale så proppet, at 600 kvadratmeter og 12 meter bardisk ikke længere slog til, og folk måtte finde albuerum ude mellem lastbilerne på det autentiske Flæsketorvet.

Cafeen, der har været nogle år undervejs, er fostret i den finurlige danske kunstner Jeppe Heins (f. 1974) hoved, og hele herligheden er tænkt som et stort værk med adskillige industrielle referencer til omgivelserne, som jo er Danmarks svar på Manhattans Meatpacking District. Det vil sige: De mange kunstværker (af mere end 30 internationale kunstnere) er en integreret del af etablissementets indretning. Jeppe Hein har for eksempel selv tilvirket den spejlblanke bardisk, der bevæger sig langsomt, langsomt fra side til side; verdensstjernen Olafur Eliasson har lavet loftslamperne med deres intense prismatiske strukturer; videokunstneren Jesper Just har udfærdiget filmen Some Draughty Window til dametoilettet (som kun kan ses, når sensorer aktiverer lyset bag spejlet); canadierne Janet Cardiff og George Bures Miller har bidraget med en bordmikrofon, som sender alt, hvad der bliver sagt hen over et bestemt bord, direkte ud på Karriere Bars hjemmeside under titlen I'm a voyeur Baby; og navnet Karriere og dets sorte hul af konnotationer er kunstnerduoen Michael Elmgreen & Ingar Dragsets drilske konstruktion.

Offentlig skulptur

Med lidt held bliver Karriere Bar et hit. I virkeligheden tager det over, hvor cafeerne Sommersko, Dan Turèll og Victor slap midt i 80'erne. Det er ikke for ingenting, at Karriere Bar bærer undertitlen 'contemporary art & social life'. Der er mere på spil end at lange en cappuccino eller en croque monsieur over disken.

Sommersko, Danmarks første café fra 1976, var fra begyndelsen tænkt som en slags skulptur med personale på. Café Victor blev med sine ugentlige søndagsarrangementer, digtoplæsninger og foredrag en kulturel ildkugle, der fik hele kvarteret omkring sig til at blomstre. Da cafeerne skiftede ejere, blev ordet poesi smidt i skraldebøtten. De nye folk købte kun cafeernes popularitet og goodwill. Der blev hængt fjernsynsskærme og ure op, og der blev pillet ved indretningen, så det hele fremstod nydeligere og mere poleret, men også ufatteligt middelmådigt.

I de seneste 15-20 år der kommet vanvittigt mange flere cafeer og barer til. Men der er sket en Randers-ificering af cafékulturen i hovedstaden. Ambitionsniveauet har ikke været højere end at komme til at ligne den bar, der lå lige på den anden side af gaden. At starte en café var blevet en kalkule: Kaffe = Oplevelse = Avance.

Ligesom Sommersko flyder Karriere Bar sammen som en offentlig skulptur med en udpræget social ramme. Handsken er samlet op. Der er håb for cafélivet. Lad kulturen flyde over.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her