Nyhed
Læsetid: 2 min.

En ukendt Jorn

Den danske Cobra-maler takkede nogle gange sine venner ved at male i deres hjem. Konservator Wieslaw Mitka har nu for anden gang været med til at overføre et af Jorns værker fra væg til en ny bærende konstruktion
21. november 2007

Der går en historie, rigtig eller ej, om, at Asger Jorn som ganske ung var på cykel gennem Sydsjælland, hvor han fik lov at overnatte hos et ægtepar. Som tak malede han et maleri, der mange år senere blev fundet som bagvæggen på et klædeskab - og pludselig en formue værd. Noget lignende skete ved andre lejligheder.

En kendsgerning er det i al fald, at Jorn takkede en god ven i Dragør efter en 50-års fødselsdagsfest ved at stå op tidligt om morgenen og male et vægmaleri i dennes entre. Det var i 1964, og vennen var redaktør Robert Dahlmann Olsen, som således vågnede op til en glædelig overraskelse. Dahlmann Olsen var redaktør af Helhesten, et kunsthistorisk vigtigt tidsskrift fra 1940'erne, som talte både Jorn, Henry Heerup og Ejler Bille.

Konservator Wieslaw Mitka har sammen med sine medarbejdere Marian Malecki, Aleksander og Jósef Mitka samt hustruen Alicja Kruk netop afsluttet et halvt års arbejde med at restaurere det store maleri og overføre det fra væggen i Dragør-huset til en ny, bærende konstruktion. Værket, der måler 2,80 gange 2,43 meter og vejer over 100 kilo, kan i den kommende tid ses hos auktionsfirmaet Bruun Rasmussen i Københavns Bredgade.

Konservatorens dilemma

"Nogle gange siger man, at operationen lykkedes, men patienten døde. Her må vi sige, at operationen er lykkedes, og at 'patienten' ikke er død," siger Mitka og forklarer, hvordan man med en lang stiksav fik skåret vægmaleriet ud i stykker, og derefter under indtagelse af diverse forsigtigshedsregler og indpakket i fint, japansk papir m.v. fik det titelløse maleri bragt ind til Statens Værksteder for Kunst og Håndværk på Gl. Dok på Christianshavn.

Her gik en indviklet proces i gang med at rense og restaurere maleriet, som ikke just havde haft optimale betingelser i den lille entre i Dragør-huset, som en familie med tre børn har overtaget.

"Konservatorens dilemma er: Hvor meget skal man gøre ud af den tekniske side på bekostning af den kunstneriske," fortæller Wieslaw Mitka, som imidlertid har prøvet noget lignende før.

Han var med i den gruppe, som for 20 år siden restaurererede et betydeligt større maleri (44 kvadratmeter), som Asger Jorn havde malet i kunsthandler Børge Birchs sommerhus på Læsø - ligeledes som en tak for opholdet og venskabet.

Dette maleri hænger i dag i kunstmuseet Arken - noget respektløst ophængt i mindre stykker i stedet for samlet at stå på gulvet, som det fremtrådte i sommerhuset.

Hvad skal der ske med den 'nye', ukendte Jorn, når den nu bliver overdraget til koordinator Lars Henningsen fra Glyptoteket? Den vil blive sat på en auktion til foråret (i anledning af Cobras 60-års jubiluæum) hos Bruun Rasmussen, som vurderer den til tre-fem millioner kroner, men den kan ryge endnu højere op i pris, da Jorn handles til høje priser internationalt.

Mange vil mene, at den bør købes af et dansk museum eller på anden måde forblive i Danmark, men det er op til auktionen.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her