Læsetid: 2 min.

Fornærmende gaver

Den malplacerede, fornærmende, ja, ligefrem ydmygende gave er en gammel kending
3. december 2007
Den malplacerede, fornærmende, ja, ligefrem ydmygende gave er en gammel kending

Veninde 1: "Jeg ved ikke, hvad jeg skal give mine forældre i julegave."

Veninde 2: "Du kan da give dem en blodtryksmåler."

Ordvekslingen er fra reklamefilmen for firmaet OBH Nordicas nyeste flagskib i konkurrencen om at få danskerne til at spilde deres penge (og deres kreativitet) her i juledagene: Blodtryks-måleren! Man kan kun inderligt håbe på, at nogen i familien har set reklamen og tænkt på én. Ikke? For er der noget hyggeligere end at modtage gaver, der signalerer, at giveren synes, man burde gå til læge? Især når man sidder proppet af andesteg ved juleaftenskaffebordet, der bugner af småkager og twistblanding med sin nyudpakkede blodtryksmåler, der siger mere end tusind ord. Der er efter min mening god grund til at være ekstra varsom med at begave lige præcis de modne familiemedlemmer med ting, der falder ind under kategorien 'selvvedligeholdelse'. Men der er OBH Nordica jo så uenig, hvis man skal vove en lyntolkning af førnævnte reklame. Eller måske er reklamefolkenes forældre bare helt anderledes end mine.

Det, vi er vidne til, er en helt ny højteknologisk måde at give fornærmende gaver på. Det startede omkring julen 2004 med næsehårstrimmeren (få kontrol over din ansigtsbehåring) og fortsatte videre med skridtælleren (du er tyk, gå en tur). Men den malplacerede, fornærmende, ja, ligefrem ydmygende gave er en gammel kending - så gammel som julen selv. Således har unavngivne venner gennem tiderne modtaget den ene mere absurde gave efter den anden. Jeg nævner i flæng: vatpinde i økonomipakninger fra samme giver i op til flere år i træk, et aggregat til udklemning af hudorme, pakket ud for øjnene af hele familien af en sårbar teenager og endelig: en opvaskebalje i rød plastic og et forklæde fra manden til konen.

Bevidst og overlagt

Et er, at en smådement farmor glemmer julegaverne og i sidste øjeblik pakker det halvtomme glas Nutella ind. Noget helt andet er den bevidste og overlagte tanke, der ligger bag et så socialt inkompetent gavevalg, som OBH Nordicas blodtryksmåler må siges at være. Blodtryksmåleren, der både har 'risikoindikator' og 'arytmi-alarm', lanceres i OBH Nordicas wellness-serie, der foruden skridttælleren og næsehårs-trimmeren også tæller øretermometeret og badevægten! Når alt kommer til alt, er der gode grunde til, at nogle ting er populære gaveemner, iPod'en f.eks, og andre, som næseskylleren, tandblegemidlet og tungeskraberen, er ting, vi bare selv sørger for at få købt i Matas på vej hjem fra arbejde.

Definitionen på det gode liv er ikke, hvad den har været, hvis OBH's motto skal stå til troende. Designing good life, er påstanden. Hvis det gode liv er at måle blodtryk og klippe hår ud af næsen, så er OBH's motto vel sandt nok.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her