Læsetid: 2 min.

Næstekærlighed sat i system

Efter at Folkekirkens Nødhjælp sidste år havde stor succes med deres 'Giv en ged'-kampagne, er adskillige andre organisationer sprunget med på vognen med etiske julegaver
Etiske julegaver som at give et æsel til en fattig i Afrika er et udtryk for, at vi har behov for at købe mentalt aflad, mener en livstilsekspert.

Etiske julegaver som at give et æsel til en fattig i Afrika er et udtryk for, at vi har behov for at købe mentalt aflad, mener en livstilsekspert.

Nicolas Barreau

4. december 2007

'Giv 200 kondomer til unge i Afrika' - pris 120 kroner. 'Doner et års skolegang til et barn i Malawi eller Zimbabwe' - pris 350 kroner. Eller 'giv et æsel i Niger som kan bære vand' - pris 300 kr. Det er blot nogle af de såkaldte 'etiske gaver', der er udbudt på årets julegavemarked.

Efter at Folkekirkens Nødhjælp sidste år havde stor succes med deres 'Giv en ged'-kampagne, er adskillige andre humanitære organisationer sprunget med på vognen og udbyder diverse humanitære gaver, bl.a. Red Barnet, Unicef og Care Danmark. Men hvad er årsagen til, at salget af geder sidste år overgik Folkekirkens Nødhjælps forventninger ikke mindre end syv gange? Og hvem er de glade givere af disse etiske julegaver?

Etnolog Sanne Dalgaard Madsen siger:

"Det at hjælpe folk i fattige lande er ret abstrakt, men ved at give noget konkret, bliver det mere forståeligt for folk."

Det er Sigrid Dahl, der sidste år donerede en bisværm til en familie i Afrika til sin far, enig i. Hun siger:

"Min far syntes, det var en mægtig god og sjov gave, og samtidig var den meningsfuld for en familie et helt andet sted i verden. Desuden havde det den sidegevinst, at vi kom til at tale om, at ikke alle er så privilegerede som vi, samt at det er muligt at gøre en forskel."

Man kan altså se de etiske julegaver i sammenhæng med eksempelvis den rekordstore indsamling til ofrene for tsunami-katastrofen i Asien 2005. Forskellen er blot, at midlerne, folk donerede i 2005, blev givet på egne vegne. Ind til år 2006 var det at støtte en humanitær organisation nemlig en personlig sag. Men hvis jeg vælger at 'Give en ged', er det ikke længere en sag, der udelukkende angår mig selv, organisationen jeg støtter og de, der bliver modtagere af min donation. Nej, i stedet er det meningen, at jeg skal pakke gavebeviset på et styk gedebuk ind og donere det til én, jeg holder af, som så kan pakke det ud juleaften, og så kan man vel sige, at jeg og modtageren i fællesskab har foræret en ged og dermed gjort hverdagen mere behagelig for en fattig bondefamilie.

Mental aflad

Livsstilsekspert og reklamedirektør Niels Erik Folmann siger:

"Vi lever i en tid med stor velstand og behov for at købe mentalt aflad. Derfor synes mange, det er fedt at donere etiske julegaver."

Også Sanne Dalgaard Madsen mener, det handler om overskud. Hun siger:

"Det er et klart symptom på, at vi lever i et samfund med højkonjunktur og dermed overskud. Samtidig er det et spørgsmål om at signalere overskud. Man kan tolke det som et udslag af, at vi iscenesætter vores egen næstekærlighed. Det kan vi ikke længere gøre bare ved at forære en gave, fordi de fleste af os selv har råd til at købe, hvad vi mangler."

For Sanne Dalgaard Madsen handler de etiske gaver således om, at vi vender tilbage til, hvad den kristne jul handler om. Og de humanitære organisationer hjælper os i den ånd med at sætte næstekærligheden i system.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu