Læsetid: 4 min.

Vejen til helvede...

8. december 1997

DET GÅR VIST nok helt ad h. til i konference-centeret i Kyoto. Miljøminister Svend Auken råber fortvivlet hjem til de danske medier, at de igangværende FN-forhandlinger om en ny global klima-aftale er ved at ende i noget, der er "værre end ingenting". Danmark, EU og u-landene er gået efter en forpligtende beslutning om at skære mærkbart ned på de rige landes CO2-udledninger. De handler på indtrængende opfordring fra klimaforskere som f.eks. den tyske regerings eksperter, der torsdag meldte, at de rige lande må skære deres CO2-udledninger ned med 75 procent, hvis klimatiske amokløb skal forhindres. I stedet for at bevæge sig den vej frygter Auken, at klimamødet nu er på vej til en aftale, der via diverse smuthuller giver i-landene lov til at øge deres udledninger af den klimaforstyrrende drivhusgas. I så fald en aftale, der er et direkte tilbageskridt i forhold til den gældende klimakonvention, møjsommeligt vedtaget på FN's Rio-konference for fem år siden.
Hvis i-landene med USA i spidsen vitterlig er ved at bevilge sig selv et nyt CO2-orgie, så kan det hele vel også være lige meget. Hvis ingen andre gider tage ansvar, så skulle pokker sidde herhjemme i det grønne Danmark og være politisk korrekte og til grin og lide energimæssige afsavn bare for nogle kønne princippers skyld. Når vi åbenbart skal være den sidste generation på kloden, så kan man lige så godt have det sjovt, så længe det varer. Lad os for Guds skyld skrue op for blusset og komme derudaf. Lad os få livskvalitet med 110 kilometer i timen. På med sikkerhedsselerne og skyklapperne!
Det er ikke til at vide, men man må næsten tro, at det er sådan, de har tænkt i regeringen og hos V og K, da de fredag besluttede at kaste enhver omsorg for den kollektive trafik og miljøet overbord i Storebæltssagen. Partierne bag DSB-forliget fra sidste år har sanktioneret, at A/S Storebælts bestyrelse i dag fastsætter prisen for at køre i bil over Storebæltsbroen til godt 200 kr. - cirka halvdelen af prisen for at komme over med Mols-Linien eller Cat-Link. Det er ude af trit med den anlægslov fra 1987, som sagde, at turen skulle koste det samme med færge som via bro. Og også ude af trit med DSB-forliget fra 96, der var det første brud med anlægsloven, idet det lagde op til at gøre bilturen 20 procent billigere end færgeturen. Hvis man er bilpendler, kan man med det nye takstudspil slippe over broen for sølle 85 kr. Til sammenligning koster den allerbilligste togbillet over Storebælt - også en pendlerbillet - 25-30 kr. Man kan altså få sin bil med sig for en ekstraudgift på 55-60 kr. Og det er vel at mærke før, man indregner den yderligere gevinst, som efter sigende kommer med retten til at trække pendlerkortet fra på selvangivelsen. Der skal ikke megen fantasi til at forestille sig, hvordan biltrafikken med de vilkår vil eksplodere og togtrafikken svækkes, når broen åbner til sommer.

ADSKILLIGE tidselgemytter spåede i 1986, at politikerne bag Storebælts-aftalen ville løbe fra beslutningen om at lægge en dæmper på biltrafikken og sikre togtrafikken favorable vilkår ved dels at give togforbindelsen et forspring på tre år, dels holde taksten for en biltur oppe på færgeniveau. Togforbindelsens forspring, der skulle indpode de rejsende gode kollektive vaner, er for længst indskrænket til et år, og nu skrumper den økonomiske fordel ved at rejse med tog til under det kritiske niveau for mange rejsende. Det vil sætte DSB under endnu voldsommere økonomisk pres, og man ser for sig, hvordan passagerfrafald vil trække DSB ind i en ny ond cirkel af økonomisk trængsel, serviceforringelser, utilfredse rejsende, frafald, yderligt dalende indtægter osv.

DET ER altsammen såre bedrøveligt. Men tænderskærende tragisk er det at bevidne, hvordan regeringen i disse Kyoto-dage fortrænger, hvor afgørende det er at gribe ind over for transportsektorens CO2-vækst. Det har eksperterne råbt op om i årevis, det har EU og OECD sagt, det har de radikale sagt, og det har trafikminister Bjørn Westh og hans kollega miljøministeren sagt. Svend Auken modtog lørdag en prestigefyldt miljøpris i Kyoto, fordi Danmark er world leader i kampen mod drivhustruslen. Auken benyttede lejligheden til at betone netop trafiksektoren som den største synder og talte for en nødvendig benzinpris på tre dollar - 20 kroner - pr. liter. Hvad enten Auken var informeret om de hjemlige bromanøvrer eller ej, så er favoriseringen af biltrafikken på Storebælt en kniv i ryggen på den næsten desperate indsats, de danske forhandlere gør i Kyoto for at redde en tålelig klimaaftale hjem. Man forstår, at hverken Auken eller de radikales Elsebeth Gerner Nielsen, havde lyst til at kommentere sagen fra Kyoto.
Hvis alt går som det plejer, godkender A/S Storebælt i dag de lave biltakster. Og til sommer kan vi så fræse derudaf for en slik, med ryggen til denne verdens kedsommelige miljøproblemer. Berlingske Tidende fortalte søndag, at danskerne kan se frem til faldende priser på nye biler og dermed endnu "nogle festlige år". Det kører i olie. jsn

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her