Læsetid: 4 min.

Fra afgrøder til affald

I dag brænder vi majs, hvede og sukker af i danske benzintanke, fly og industrien. I morgen skal restprodukter erstatte afgrøderne, hvis vi vil være med til at standse og ikke forstærke den globale fødevarekrise.
I dag brænder vi majs, hvede og sukker af i danske benzintanke, fly og industrien. I morgen skal restprodukter erstatte afgrøderne, hvis vi vil være med til at standse og ikke forstærke den globale fødevarekrise.

Simon Krabbe, Rødding Højskole

15. juni 2013

Fire mennesker i majskostumer uddeler røde flyers med budskabet ”stop madbenzin nu” ud på Folkemødet. På markerne, hvor benzin-majs gror, kunne der have groet spisemajs til verdens sultende.

Biobrændsel produceret af afgrøder er bæredygtigt, og vi sparer på de fossile brændstoffer ved at brænde majs af. Troede vi.

I dag er verden ved at nå til en ny erkendelse. Biobrændsel er ikke meget mere bæredygtig end almindelig diesel, og biobrændsel produceret af afgrøder dyrkes i stor stil på afrikansk jord. Der kunne have groet fødevarer og brødfødt nogle af de 870 millioner sultende i verden.

»Det giver simpelthen ikke mening, at når du tanker din bil, så kommer der det, der svarer til 6 kilo majs i tanken,« siger Nils Brøgger Jakobsen, kampagnechef for Mellemfolkeligt Samvirke.

Ud over problemet med fødevarer er der stor tvivl om bæredygtigheden af biobrændsel, som i produktionsprocessen udløser CO2.

»De negative konsekvenser i form af netop fortrængning af mad og naturarealer er så store, at det er dødfødt at bruge afgrøder som biobrændsel,« siger Thomas Færgeman, direktør for den grønne tænketank Concito.

Biobrændsel dyrkes på afrikanske marker

EU har besluttet, at ti procent af Europas energiforbrug skal bestå af biobrændsel i 2020. Det kræver plads, og meget af det, at producere nok afgrøder, for eksempel majs, til at lave biobrændsel. Den plads er der ikke nok af i Europa. Derfor opkøber europæiske investorer jord i blandt andet Tanzania og Mali, hvor afgrøder til madbenzin bliver dyrket.

»Ofte ser vi, at afrikanerne føler, at deres jord bliver stjålet fra dem. Der er dårlige jordrettigheder i Afrika, og derfor er det nemt for europæiske firmaer at overtage jorden,« siger Nils Brøgger Jakobsen.

De fattige mister et socialt sikkerhedsnet ved at miste jorden, hvor de kunne have dyrket deres egne fødevarer, mener han.

»Det gælder om lynhurtigt at få fortalt de her investorer, at biobrændstof baseret på fødevarer ikke er vejen frem, vi skal i en mere bæredygtig retning. Det skal være reelle bæredygtige energikilder, ikke madbenzin, man bruger i benzintanken,« siger Nils Brøgger Jakobsen.

Restprodukter er få og dyre

Regeringen, Concito og Mellemfolkeligt Samvirke frygter, at opkøbet af jord i Afrika vil stige for at nå målet om ti procent biobrændsel i EU i 2020.

Det er gået op for den danske regering, at madbenzin, de såkaldte første generations biobrændstoffer er uholdbare for miljøet og medvirker til fødevarekrisen. I stedet er der bred enighed om, at biobrændsel lavet af restprodukter fra skove og landbrug er at foretrække.

»Det er nogenlunde bæredygtigt, hvis det er restprodukter man laver biobrændslet af. Hvis man laver det på halm eller på flis fra skove, så er det ok,« siger Thomas Færgeman, direktør for Concito.

Ifølge Steen Gade, skal der komme et konkret mål for, hvor meget bæredygtigt biobrændstof lavet af restprodukter, der skal være en del af energiforbruget i EU.

»Det er en reel hård politisk kamp i EU lige nu. Vi kæmper for at restprodukter fra landbruget i stedet for afgrøder, skal være så stor en del af kravet om ti procent biobrændstof i EU som muligt,« siger Steen Gade.

I dag bruger man ikke affaldsstoffer og restprodukter som biobrændsel, men det er kun et økonomisk spørgsmål som sætter en stopper for, at det bliver udviklet.

»Der er ikke noget teknologisk i vejen for at lave anden generations biobrændsel, men spørgsmålet er, hvor meget man vil betale for det. Det er dyrere at bruge restprodukter end at bruge afgrøderne,« siger Thomas Færgeman.

Et andet problem ved biobrændsel lavet af affaldsprodukter er, at der ikke er nok af dem til, at man kan erstatte det nuværende benzin- og dieselforbrug med bæredygtigt biobrændstof.

»Man skal tænke sig fandens godt om, hvor man bruger det henne, og det er ikke i en gammel Opel Corsa. Det skal bruges i den mere højværdige produktion, i industri eller fly. I bilerne er el klart det bedste bud,« siger Thomas Færgeman.

Biobrændsel skal udfases

Selv om politikerne i både EU og Danmark er opmærksomme på de sociale og miljømæssige konsekvenser af at bruge afgrøder til biobrændsel, vil det tage år før restprodukterne helt kan fortrænge brugen af afgrøder til biobrændsel.

Ind til da mener Steen Gade, at man må sørge for, at afrikanerne får forudsætninger for at vide hvad de gør, når de sælger jord, så det kan give mening at investere i Afrika ind til bæredygtigt biobrændstof er udviklet og klar til brug i Europa.

»Det er trods alt bedre at bruge biobrændstof end de fossile brændstoffer. Men jeg vil gerne så hurtigt som muligt få udfaset biobrændsel lavet af afgrøder,« siger Steen Gade.

Information er draget til Folkemødet på Bornholm, hvor der bliver sparket nyt liv i omstillingen til det bæredygtige samfund. Vi har allieret os med en redaktion fra Rødding Højskole, og sammen jagter vi de omstillingsløsninger politikere, organisationer, virksomheder og folket her præsenterer. Følg med på journalen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Tarje Bargheer

hvorfor ikke lave 'mad-affaldssortering' i danske hjem - og en seperat container som henter affaldet til bio-brændsel? De steder jeg har boet har folk virket ret opsatte på at smide affald rigtigt ud; se bare hvor godt fx flaskecontainere fungerer. Hvor jeg bor nu er over halvdelen af vores affald madaffald, og jeg nyder at kompostere det. Men at kompostere er vist for besværligt, for hvad skal man gøre oppe på 3. sal med al den dejlige muld man får gratis foræret af ormene? Men hvis det kan køres direkte til biobrændsel og derved gavne miljøet og holde bnzinpriserne lidt nede vil langt de fleste nok være godt tilfredse.