Læsetid: 2 min.

Better Places konkurs sender bornholmske elbiler i pitstop

Et af de store projekter i Bornholms målsætning om at blive en grønnere ø, el-delebilerne fra Greenabout er lige nu kørt i pitstop. Ladestationerne til Greenabouts elbiler skulle leveres af Better Place, som sidst i maj gik konkurs. Det har givet projektet et økonomisk hak i tuden, men en løsning er på vej, lover Lene Grønning fra Greenabout.
Et af de store projekter i Bornholms målsætning om at blive en grønnere ø, el-delebilerne fra Greenabout er lige nu kørt i pitstop. Ladestationerne til Greenabouts elbiler skulle leveres af Better Place, som sidst i maj gik konkurs. Det har givet projektet et økonomisk hak i tuden, men en løsning er på vej, lover Lene Grønning fra Greenabout.

Simon Krabbe, Rødding Højskole

15. juni 2013

To dage før elbilsleverandøren Better Place skulle levere og installere ladestandere til elbilsdistributøren Greenabout på Bornholm, indgav Better Place en konkursbegæring. Et ærgerligt tilbageskridt for den grønne virksomhed Greenabouts storstilede elbilsprojekt på Bornholm.

Præcis hvor meget Greenabout har tabt på Better Places' konkurs, vil Greenabouts CEO Lene Grønning ikke komme ind på, men hun kalder det ‘et økonomisk hug i nakken‘.

Greenabout har dog allerede sendt ti elbiler ud på de bornholmske landeveje. Her har de kørt øen tyndt siden 2010 i en testordning for den kommende satsning. Indtil videre er bilerne blevet opladt hjemme eller i Greenabouts butik i Rønne, men ladestanderne skulle rundt omkring på øen bane vejen for yderligere fremgang.

Økonomiske udfordringer

Konkursen forsinker ikke kun Greenabouts opsætning af ladestandere. Den har også sået midlertidig økonomisk usikkerhed omkring finansieringen af elbiler generelt. Det fortæller Lene Grønning, som er medejer og CEO i Greenabout.

»Bankerne har den holdning, at når de store elbilsfirmaer ikke kan, hvordan kan de små så?«

En anden udfordring for Greenabout er fondsmidler. Selvom Greenabout møder stor opbakning fra både Bornholms Regionskommune og lokalsamfundet, modtager de først økonomisk støtte, når ordningen med elbiler er gennemtestet og succesfuld.

Projektet kører stadig som en test-ordning, hvor Lene Grønning og Per Boesen, direktør og medejer i Greenabout, finansierer elbilerne for egne penge.

Greenabout har ellers fået tilsagn om donation på 660.000 kr fra LAG-Bornholm, en lokal aktionsgruppe hørende under Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter, men skal kunne dokumentere projektets succes, før de får del i donationen.

Forhandlinger med nye leverandører af ladestandere

Greenabout forhandler lige nu med flere nye leverandører omkring ladestanderne, men Lene Grønning vil ikke komme ind på hvilke firmaer. Hun er dog ikke i tvivl om, at aftalen nok skal komme i hus indenfor 2-3 uger, og at ladestanderne bliver påbegyndt opsat umiddelbart herefter.

»Vi har nogen forskellige tilbud på hånden, så nu handler det bare om at vælge dem, som kan levere til den bedste pris«.

Information er draget til Folkemødet på Bornholm, hvor der bliver sparket nyt liv i omstillingen til det bæredygtige samfund. Vi har allieret os med en redaktion fra Rødding Højskole, og sammen jagter vi de omstillingsløsninger politikere, organisationer, virksomheder og folket her præsenterer. Følg med på journalen

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu