Læsetid: 7 min.

’Vi skal glemme alt, vi har lært om bæredygtighed’

Afbrænding hører fortiden til. Skal kloden bære de kommende generationer og deres forbrug, skal alle produkter designes så ressourcerne genanvendes 100 procent. En række store internationale virksomheder viser hvordan
Illustration: Jesse Jacob/iBureauet

Illustration: Jesse Jacob/iBureauet

15. juni 2013

Det bliver knap bemærket, men der er faktisk en stille revolution i gang. Den handler om at gøre verden fri for affald ved at genanvende samtlige ressourcer. Og i modsætning til andre lignende initiativer, er det de store industrier, der bærer budskabet.

Et af de firmaer er den hollandske tæppegigant Desso, der er en af Europas største tæppeproducenter, og som arbejder med en strategi om at være 100 procent bæredygtig i 2020. Målet er ikke at bruge færre ressourcer, men at designe produkterne så alt kan genanvendes uden at påvirke miljøet negativt. –Hvorfor valgte i at gå denne vej?

»Det er ikke svært at svare på,« siger Rudi Daelmans, der er miljøchef i Desso, som producerer tæpper til blandt andet fly- og skibsindustrien verden over samt til private kunder i mere end 100 lande.

»Da jeg blev ansat i 2007, var min opgave at svare på, hvordan virksomheden kunne arbejde med bæredygtighed som mål. Ikke bare bæredygtig på den måde, at vi bruger lidt mindre energi, lidt mindre vand, osv., men bæredygtig i ordets egentlige forstand. Og i den søgen stødte vi på den tyske fysiker Michael Braungart og konceptet om ’vugge til vugge’,« siger Rudi Daelmans.

»Og der var løsningen. Han viste os hvad vi – i stedet for langsomt at nedbryde verden omkring os – alternativt kan gøre for ikke bare at bevare verden, men også gøre den til et bedre sted at være.«

Vugge til vugge-princippet handler nemlig ikke om at begrænse den menneskelige aktivitet. Det er nærmest umuligt. Strategien handler derimod om at genopfinde alle produkter, så de i stedet for at skade miljøet og forbruge klodens ressourcer designes, således at alle komponenter igen bliver til næring. Enten biologisk næring eller teknologisk næring, der danner udgangspunkt for nye produkter.

»Det handler ikke om at gøre mindre skade, men om at gøre det rigtige. Og det er jo en fantastisk vision, der er meget mere attraktiv end hele tiden at gå rundt om minde os selv om, at vi skal gøre mindre af alt for at beskytte klimaet og redde planeten,« lyder det fra Rudi Daelmans.

Ressourcer er kun til låns

Grundtanken i vugge til vugge er, at vi kan designe os til bæredygtighed. Som Michael Braungart, den ene af ophavsmændene til konceptet, tidligere har forklaret til Information:

»Hvis løsningen er, at vi skal indrette os efter, hvad kloden kan bære, så er svaret i dag, at der ikke er plads til mennesket på kloden. Selv hvis vi reducerer vores klimamæssige aftryk med 50 procent, er der stadig ikke plads til alle syv mia. mennesker. Så det er en helt ligegyldig og irrelevant vej at gå. Det er spild af tid,« siger Michael Braungart, der derfor mener, at vi ikke bør bekymre os om at forbruge, så længe vores forbrug ikke efterlader et negativt, men derimod et positivt aftryk.

»Vi skal forstå, at et miljømæssigt aftryk ikke nødvendigvis er en dårlig ting. Laver vi eksempelvis en ble, der, når den er brugt og smides ud, omdannes til muld eller næringsstoffer, er bleer pludselig ikke et problem, men derimod en del af løsningen. Og så bliver babyen ikke født med skyldfølelse. Den er nemlig et plus i det store regnskab, ikke et minus,« siger Michael Braungart, der samtidig peger på, at naturressourcer ikke er noget, vi nødvendigvis behøver at eje. Vi bør snarere opfatte ressourcer som noget, man låner, og produkter som en service.

»Hvorfor ikke lease eller leje vores produkter af virksomhederne? Det er jo ikke vaskemaskinen eller kaffemaskinen, vi vil have. Det er rent tøj og kaffe,« siger Michael Braungart, der mener, at det er retten til at bruge ressourcerne for derefter at levere dem tilbage, der er pointen. Og det er grundtanken hos hollandske Desso. Her er tæpperne netop designet til at blive nedbrudt, og Desso tager derfor de brugte tæpper retur med det formål, at ressourcerne skal genanvendes.

»Vi tager ansvar for de produkter, som vi sender ud på markedet. Vugge til vugge handler om at skabe en uendelig produktcyklus, og derfor er det ikke nok eksempelvis bare at brænde gulvtæpperne af i et kraftværk for at lave varme. Siden 2008 har vi haft et program, hvor vi tager tæpperne retur for at nedbryde det og med samme ressourcer lave et nyt,« forklarer Rudi Daelmans.

Nej til afbrænding

Derfor giver Michael Braungart ikke meget for den danske regerings miljø- og klimaindsats. Han mener tværtimod, at danskerne hænger fast i et forstokket syn på naturressourcer.

»Ingen brænder så meget affald af som danskerne. Det er helt forkert. Når man brænder affald af, så mister man 95 procent af den energi og de materialer, der oprindeligt er brugt,« siger Braungart, der mener, at hvis Danmark vil markere sig som foregangsland, burde den danske regering anvende på langt mere progressive metoder.

»Fra de danske myndigheders side burde man sige, at i 2030 brænder vi ikke mere af. Myndighederne tager sig simpelthen ikke længere af befolkningens affald. Det er virksomhedernes opgave at få noget ud af affaldet,« siger Braungart og peger på, at hvis miljø- og klimahensyn sættes lig med mindre forbrug, er Danmark et af de mest klimabelastende lande i verden.

»Spørgsmålet er jo ikke, om man kan lave et dæk til en bil. Spørgsmålet er, om man kan lave det rigtige dæk. Et dæk, der ikke forbruger vores ressourcer, men bare låner dem,« siger Michael Braungart.

»Men vi har fokuseret på at perfektionere de forkerte ting. Derfor skal vi genopfinde alle produkter. Det handler bare om at gøre det rigtige fra begyndelsen,« siger Michael Braungart

Og der er masser af plads til forbedring. Som Braungarts makker, William McDonough, siger:

»Vi har først for nylig fundet ud af at sætte hjul på vores kufferter. Så hvorfor skulle vi ikke tro på, at vi kan gøre det hele meget bedre?«

En cirkulær økonomi

Det hollandske tæppefirma Desso er langtfra alene om at gå nye veje. Inden for de seneste par år er stadigt flere virksomheder gået med på ideen. Det handler ikke kun om at være bæredygtig, men om at sikre fremtidens produktion i en verden, hvor råmaterialer bliver stadig mere kostbare.

Eksempelvis har Mærsk – som det også tidligere er beskrevet i Information – bestilt 10 containerskibe fra det sydkoreanske værft Daewoo Shipbuilding. Skibene, hver med plads til 18.000 containere, bliver som de første nogensinde bygget efter vugge til vugge-princippet. Det betyder, at giftige materialer undgås, og at skibene produceres af rene materialer af høj kvalitet.

»Da vi begyndte at kigge på nye skibe, besluttede vi, at de skulle sætte en ny standard, ikke bare i forhold til størrelse og heller ikke bare i forhold til energieffektivitet. Vi ville kunne sige: Dette er ikke bare verdens største skibe, det er verdens bedste skibe,« fortalte Jacob Sterling, bæredygtighedschef i Mærsk, i 2011 til Information.

For Mærsk ligger en del af motivationen i, at prisen på stål, som udgør mindst 90 procent af skibets pris, konstant stiger. Derfor kan det betale sig at designe og producere skibene, så alt kan genanvendes. Men selv om firmaer som eksempelvis Mærsk, Ford og Puma allerede anerkender cirkulær økonomi som en nødvendighed, så er der stadig store udfordringer. For mange underleverandører og kunder har fortsat svært ved at forstå konceptet.

»Det kræver jo et totalt skifte i den måde, vi er vant til at tænke på. Og vi skal glemme alt, hvad vi hidtil har lært om bæredygtighed,« forklarer Rudi Daelmans og fortsætter:

»Og for at være ærlig, er vi faktisk stødt mod et glasloft i vores udvikling. Vi er afhængige af vores underleverandører, og selvom alle synes godt om konceptet, er det meget svært at få alle med.«

Problemet er, at underleverandører nødvendigvis skal kunne redegøre for, hvordan deres komponenter produceres og med hvilke materialer. Det anses ofte for at være en hemmelighed, og det besværliggør udviklingen.

»Vugge til vugge er en lang rejse, vi har begivet os ud på, og der er altid nye udfordringer. Vi er en del af et system, der er behæftet med fejl. Derfor handler det om, at påvirke hele systemet, ikke mindst myndighederne.«

Bundlinje og bæredygtighed

Spørgsmålet er naturligvis, om det så kan lykkes at forene bundlinje og bæredygtighed i et firma som Desso. »I 2012 voksede vores virksomhed med 10 procent. Og det på et marked, der lige nu er alvorligt ramt af den globale krise,« svarer Dessos miljøchef Rudi Daelmans, der forklarer, at strategien med at genanvende alt ikke handler om kortsigtet profit, men om overlevelse på lang sigt.

»Det drejer sig ikke nødvendigvis om at lave flere penge her og nu, men om, hvorvidt vi i fremtiden overhovedet kan lave penge på vores forretning. Og ved at gå fra en lineær til en cirkulær økonomi minimerer vi risikoen for at ende som tabere,« siger Rudi Daelmans og forsætter: »Vi står midt i en global kamp om ressourcerne – som særligt vi i Europa ikke er rige på. Derfor giver det rigtig god mening at begynde den her rejse mod en cirkulær økonomi. Det handler jo om, hvordan vi kan blive ved med at producere. I fremtiden er det ikke energi, der vil være en begrænsning. Når først vi formår at udnytte solens energi til fulde, så er det ikke noget problem. Fremtidens problem er knaphed på ressourcer.«

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu