Læsetid: 7 min.

Bæredygtig på den lækre måde

Farvel til fortidens fodformede sko på barrikaderne. Farvel til løftede pegefingre og skældud. En ny type aktivister laver Instagram-lækre blogs for at inspirere forbrugere til en mere bæredygtig livsstil. Men hjælper det miljøet og omstillingen, at det bæredygtige ser så godt ud og er så personligt?
Farvel til fortidens fodformede sko på barrikaderne. Farvel til løftede pegefingre og skældud. En ny type aktivister laver Instagram-lækre blogs for at inspirere forbrugere til en mere bæredygtig livsstil. Men hjælper det miljøet og omstillingen, at det bæredygtige ser så godt ud og er så personligt?

Johanne Sorgenfri/iBureauet

9. september 2016

Jeg har købt nye karklude. Nu skal det være slut med altmuligklude til 9,95 kr. for en pakke. Slut med dårlig samvittighed, hver gang jeg vrider eller vasker kludene, fordi de udleder mikroplast.

Forleden fandt jeg i min lokale helsekostbutik nogle lavet af genbrugsmaterialer.

Her burde jeg så tage et billede af de økologiske klude henslængt på et træbord ved siden af en plante (gerne en fingerfilodendron), måske fotograferet oppefra, give billedet et naturligt Instagram-filter og lægge det på min blog.

Jeg tror i hvert fald, at det er sådan, jeg ville gøre, hvis jeg var en del af den grønne livsstilsaktivisme, som med bæredygtige budskaber i delikat indpakning vokser frem på digitale medier.

Det er en aktivisme, som betjener sig af Instagrams og modemagasinernes visuelt lækre formsprog og magasinernes konkrete råd og guides. Det er en form for kommunikation om klimaproblemer, der tager afsæt i den enkelte bloggers nære hverdagsøjeblikke.

»Bæredygtig mad, mode og livsstil er en bølge, der tager til i styrke. Det bæredygtige er ved at blive trendy. Men vanerne halter efter,« siger Emma Slebsager. Hun blogger om at leve bæredygtigt på Emmaslebsager.dk. Hendes mission er at »redde verden én hverdagsvane ad gangen«:

»At hænge på en olieboreplatform med livet som indsats eller demonstrere foran Christiansborg er vigtige former for aktivisme. Vi sætter ind et andet sted med hverdagsaktivisme, der er båret af et ønske om at brande det positive i at leve mere bæredygtigt,« siger hun.

Lækre mormorråd

For at fremme bæredygtige vaner har de tre bloggere Emma Slebsager, Ditte Rosenquist og Johanne Stenstrup stiftet Danmarks første webmagasin og blognetværk om bæredygtighed, Sustain Daily. Magasinet gik i luften i marts i år med 12 bloggere, der beretter om det at træffe bæredygtige valg i hverdagen.

»Mange læser blogs for underholdningens skyld. Det er en pause. Noget, man tjekker i bussen. For os handler det om at føre den store omstillingsdagsorden ind i pauserne, så den når bredere ud. Det kræver, at det ser lækkert ud og er let at gå til,« siger Ditte Rosenquist, der står bag bloggen Vedvarende Hverdag, som hun kalder for et »hverdagsoprør imod brug-og-smid-væk-kulturen«.

Inspirationen til at skifte mine altmuligklude ud med nogle mere bæredygtige af slagsen fik jeg netop selv fra Sustain Daily.

»Karkludene er en af hverdagsskurkene. Du redder måske ikke verden ved at skifte karklud, men du bliver formentlig mere bevidst, og valget piller ved nogle ting i din livsstil og kan inspirere andre,« siger Ditte Rosenquist.

Hos Sustain Daily tror bloggerne på, at man bedre kan motivere folk til at ændre adfærd ved at lancere et tiltrækkende alternativ frem for at skælde ud. Det mener de kan gøre det lettere at navigere i al den information, vi allerede modtager om klima og bæredygtighed.

»Hvis man skal tage de løftede pegefingre seriøst, skal det ind i livsstilen. Det er ikke, fordi vi ikke tager FN’s klimamål seriøst, tværtimod. Alle scenarier fra FN forudsætter, at vi ændrer vaner. Vi vil gerne sprede det glade budskab og vise, man kan leve mere bæredygtigt på en nice måde,« siger Emma Slebsager.

Følger man rådene på Sustain Daily, er det, som om den fornuftige husmor ringer fra fortiden. Hun siger for eksempel: »Rengør og plej dine vinterstøvler, før du stiller dem væk for sommeren.«

»At omstille sin hverdag er rimelig mormoragtigt. Det er de gode gamle husmorråd, vi griber fat i. Derfor behøver det ikke se mormoragtigt ud. Vi vil løfte looket. Det behøver ikke være fodformet og ligne klid,« siger Emma Slebsager.

Det nye ved denne form for kommunikation om klimaspørgsmål er, at den er så æstetisk og personlig. Spørgsmålet er, om det får folk til at ændre adfærd?

»Vi har ikke målt effekten af vores blogs, men jeg kan mærke på mig selv, at det virker. Jeg bliver selv motiveret af den personlige relation. Ved at følge Emmas blog i mange år er jeg for eksempel selv blevet vegetar,« siger Ditte Rosenquist og understreger, at det, der virker så godt, er, at man som blogger bruger erfaringer og oplevelser fra sit eget liv.

»Det er svært at få en relation til en informationskampagne. Bloggere er mennesker, der deler deres erfaringer og viser deres indkøb, og dem kan du få en relation til,« siger Ditte Rosenquist.

Den ikkeamerikanske drøm

De amerikanske bloggere The Minimalists er et andet eksempel på bloggere med et klart budskab, der tager afsæt i deres eget liv.

De to minimalister Joshua Fields Millburn og Ryan Nicodemus fortæller om, hvordan de selv har lagt forbrugsfesten bag sig og lever et meningsfuldt liv med færre ting. Flere millioner mennesker følger med i deres podcast, blog og bøger. Minimalisterne er også stilbevidste, og deres blogunivers og logo har et enkelt og sort-hvidt design, som afspejler det, de plæderer for: det simple liv med få ting.

»Ofte bruger vi penge på nye genstande, ikke fordi de er nyttige (selvom nogle måske er), men fordi vi tror, at anskaffelsen af nye materielle goder vil gøre os lykkelige i en eller anden ikkeeksisterende hypotetisk fremtid,« skriver Joshua Fields Millburn i en e-mail til mig.

Selve ideen om minimalisme er ikke ny, og den er snarere et oprør mod materialisme og karriereræs end en decideret grøn bevægelse.

»Ideen går årtusinder tilbage – såvel hos stoikerne som i hver eneste af de store religioner har der længe været forestillinger om at leve mere bevidst. Forskellen er, at minimalisme i dag er en reaktion mod det 21. århundredes forbrugskultur: mod tvangspræget forbrug, overforbrug, forbrugerisme. Mange føler sig fortabt i deres lysende skærme, fortabt i køen til kassen, fortabt i en stærkt medieret verden, som giver løfter om en lykke, der aldrig indfinder sig, uanset hvor mange dimser vi hamstrer,« skriver Joshua Fields Millburn.

Heller ikke hos The Minimalists finder man løftede pegefingre eller strikse regler. De vil hellere dele deres egne erfaringer og dermed inspirere andre til at handle.

»Med TheMinimalists.com forsøger vi at dele den opskrift, som har virket for os selv – ikke som en facitliste, men i håbet om at folk vil finde nogle af ingredienserne værdifulde og kunne bruge dem til at skabe deres egen, individuelle opskrift til at leve et mere enkelt liv selv,« skriver Joshua Fields Millburn.

Nudging til grøn omstilling

Men virker det? Har blogaktivisterne fat i den lange ende, når det handler om at få folk til at ændre adfærd?

»Der er mange lange ender. Blogaktivisterne har fat i en af dem. Det smarte er, at de tager fat på én vane ad gangen. Hvis man vil skabe adfærdsændringer, skal man gøre det konkret. Hvis folk får at vide, de skal tage korte bade, skære ned på kødet og alt muligt andet på én gang, bliver de slået ud,« siger adfærdsforsker Pelle Guldborg Hansen om nudging, som er brugen af en bestemt type af interventioner til at skabe adfærdsforandring.

Nudging bygger på indsigter i menneskers adfærd og valg. Det mest kendte eksempel på nudging er formentligt fluen i toilettet: Hvis der males en flue i et pissoir, så tisser mænd mindre ved siden af, for de bruger fluen som sigtekorn. »Ja, man kan nudge folk til en grønnere livsstil, i hvert fald noget af vejen,« siger Pelle Guldborg Hansen. Han mener, at æstetik spiller en rolle, når man står over for valgmuligheder, for så agerer man inden for nogle værdisæt.

»Æstetik gør det, at det placerer produktet, handlingen eller muligheden inden for et værdisæt. Hvis en blogger skriver om at spise en grapefrugt, så får den grapefrugt en merværdi. Den bliver en del af en livsstil,« siger Pelle Guldborg Hansen.

En af de grønne bloggeres forcer er, at kommunikationen er personlig. Pelle Guldborg Hansen fremhæver aktivisten Selina Juul som én, der sætter sin egen person i spil for at fremme en sag.

Hun har stiftet forbrugerbevægelsen Stop Spild af Mad, Danmarks største bevægelse mod madspild, der ifølge den selv har fået hver tredje dansker til at reducere sit madspild. Stop Spild af Mad har Selina Juul som synlig og personlig frontfigur. Hun blogger om madspild, optræder flittigt i medierne og har fået utallige priser for at sætte skub i en forandring i Danmark og internationalt.

»Stop Spild af Mad er ikke en politisk lobbybevægelse rettet mod alle aktører, men en forbrugerbevægelse. Det virker. Men det kræver mere, end at man blogger. Det kræver også, at man organiserer indsatsen,« siger Pelle Guldborg Hansen.

Hvis forbrugere skal ændre vaner, er vejen frem altså at gøre det konkret, lækkert og personligt – og til en livsstil. Selv har Pelle Guldborg Hansen sin egen kop med, når han køber kaffe i byen, fordi han er i gang med et forskningsprojekt om kaffekopper.

»Engangskopper er en stor miljøbelastning. Kaffekoppen sender et signal om, hvem vi er. Hvis du har din egen kop med, signalerer du bæredygtig livsstil. Det er der et marked for,« siger Pelle Guldborg.

Har du ikke selv en kaffekop, der er praktisk at tage med på farten, så fortvivl ikke. På Sustain Daily er der en guide til, hvordan du laver din egen takeaway-kop.

Publiceret 10.06.2016

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu