Læsetid: 2 min.

Medieskole for udsatte unge: Dem, vi taler om, skal tale selv

Medieskoleforløb for udsatte unge. Læs mere her
Medieskoleforløb for udsatte unge. Læs mere her
18. januar 2017

Information ønsker, med støtte fra Egmont Fonden, at bidrage til, at udsatte, tidligere anbragte unge får en stemme i den offentlige debat.

Information har tilrettelagt et medieskoleforløb, der vil vi træne de unge i at komme til orde. Vi vil diskutere, hvordan man bedst kan passe på sig selv i den offentlige debat, og hvordan man bedst får sit budskab igennem i medierne. Vi sætter fokus på de ressourcer, erfaringer og ideer, de unge selv har, og beskæftiger os med, hvordan man som debattør formidler sin egen historie og får gennemslagskraft i den bredere samfundsdebat. Vi gennemgår, hvad man skal fokusere på i interviewsituationen, hvad man vil fortælle, og hvordan man kommer igennem med sin historie.

Målgruppe: Unge mellem 16 og 25 år.

Tid og sted: Medieskolen afholdes den 3. maj, 10. maj og 17. maj (evt. også den 24. maj) fra kl. 15 til ca. 19.

Kurset afholdes på Information, St. Kongensgade 40 C, 1264 Kbh. K.

Det er gratis at deltage, men der er begrænsede antal pladser. Maks. 20 deltagere på holdet.

Undervisere: Underviserne vil være redaktører og journalister fra Information samt inviterede oplægsholdere. Informations debatredaktør Susan Knorrenborg er kursusleder og underviser. Desuden vil følgende undervisere deltage i forløbet: Indlandsredaktør på Information Anton Geist, journalist på Information Ulrik Dahlin, universitetslektor Didde Elnif, skuespiller Nastja Arcel og debattør Lisbeth Zornig.

Tilmelding: Er du interesseret i at deltage, eller kender du nogen, der kunne være det? Så send en mail med dit navn, mail, telefonnummer, din alder og 5-10 linier om din baggrund.

Send e-mailen til projektleder på Information Maja Find: mhf@information.dk

Program

Modul 1

  • Levende formidling og interviewøvelser (3. maj)
  • Modulet introducerer deltagerne til live-optræden. Vi fokuserer først på personlig fremtoning og mundtlig præsentation, dernæst på inter-
  • viewet. Hvordan forbereder man sig til et interview, hvornår skal man stille op, skal man svare på alle spørgsmål, og hvordan foregår det i praksis?

Modul 2

  • Din historie som debatindlæg (10. maj)
  • Formidling drejer sig om at fortælle historier. Gode historier. Uden en præcist vinklet historie med et klart budskab og en klar konklusion får man sjældent opmærksomhed i medierne. Men hvad skal man fortælle, hvordan begynder man, og hvad skaber debat?

Modul 3

  • Få styr på sociale medier (17. maj)
  • På dette modul lærer du, hvordan man laver et godt – professionelt – opslag på Facebook, Twitter, Snapchat eller Instagram. Hvordan får du flere følgere, og hvordan reagerer du, når kommentarerne vælter ind?

Evt. Modul 4

  • Mediebesøg på enten DR eller TV2 News (24. maj)
  • Vi håber at afholde et 4. modul, hvor vi besøger en tv-station. Her skal vi møde en journalist/redaktør, der fortæller om planlægning af dagens historier, vinkling, hvordan de udvælger historierne, og hvordan det foregår, hvis man inviteres til debat på tv.

Egmont Fonden er en erhvervsdrivende fond, der driver medievirksomhed og støtter udsatte børn og unge til et bedre liv. I 2015 gik over 80 mio. kr. af overskuddet i medievirksomheden til projekter, der skal støtte udsatte børn og unge. Siden 1920 er det blevet til ca. 2,7 mia. kr. i støtte målt i 2015-kroner. Egmont Fondens almennyttige vision er at skabe et godt liv for udsatte børn og unge - samt via Nordisk Film Fonden at støtte filmformål.

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Pia Svendsen
Pia Svendsen anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der kan ikke kommenteres