Interview
Læsetid: 5 min.

’Jeg ser dem meje alle på Nyboder Skole ned’

Anne Mette Hancock gjorde sine katastrofetanker til fiktion. Til april debuterer hun med ’Ligblomsten’ – en nervepirrende psykologisk fortælling om udspekuleret hævn, retfærdighed og den svære tilgivelse
Bistro Royal på Kongens Nytorv har fungeret som Anne Mette Hancocks arbejdsværelse. Først sad hun her og arbejdede, da hun var PR-ansvarlig for alle Madklubbens restauranter, som ejes af hendes storebror, og siden er det meste af hendes debutkrimi blevet til her ved vinduet ud mod Kongens Nytorv.

Bistro Royal på Kongens Nytorv har fungeret som Anne Mette Hancocks arbejdsværelse. Først sad hun her og arbejdede, da hun var PR-ansvarlig for alle Madklubbens restauranter, som ejes af hendes storebror, og siden er det meste af hendes debutkrimi blevet til her ved vinduet ud mod Kongens Nytorv.

Ditte Valente

iBureauet
17. marts 2017

Hun sidder på sin datters sengekant en morgen i slutningen af december 2015.

Mens hun klør den søvndrukne, langsomt vågnende pige på ryggen, taler de to om, hvad der skal ske i skolen i dag.

Det er en af de sidste skoledage inden jul, og datteren skal til skoleafslutning i Sankt Pauls Kirke.

De næste ti sekunder farer en række tanker igennem hovedet på Anne Mette Hancock:

… De skal i Sankt Pauls Kirke. Dér er Kathrine Lilleør præst. Hun er rimeligt kontroversiel. Hun kunne være et oplagt terrormål. Et terrorangreb i dag, hvor kirken er fuld af børn, er ikke utænkeligt. Hvor vil terroristerne komme ind? Hvor står min datter i kirken, oppe foran eller bagerst? Hvor mange ambulancer kan der komme ind til kirken på én gang?...

»På de ti sekunder ser jeg for mit indre blik terrorrister meje alle på Nyboder Skole ned. Bagefter husker jeg, at jeg tænkte: ’Dét er ikke godt, det her’,« siger Anne Mette Hancock.

Det er en torsdag formiddag i begyndelsen af januar, og vi møder Anne Mette Hancock på Bistro Royal på Kongens Nytorv. Hendes stemme er rusten. Hun undskylder – det blev sent,før hun fik lagt allersidste hånd på manuskriptet til sin første krimi Ligblomsten, der for et øjeblik siden blev sendt af sted til redaktøren på Lindhardt & Ringhof for sidste gang.

Det er dog kun Anne Mette Hancocks stemme, der bærer præg af sene nattetimer og deadlinestress. Hendes ydre er velplejet og hendes øjne milde og rolige.

Terapeutisk krimiskrivning

Anne Mette Hancocks ti sekunders katastrofetankerække var ikke et enestående fænomen. Sådan kunne hun have det hundrede gange i løbet af en dag. I takt med verdens gang og terrorens øgede synlighed, var Hancocks bekymringer begyndt at tage overhånd.

»Det ligger i mine gener at være bekymret Men sidste år var mine tanker begyndt at sætte sig som en grundlæggende uro i min krop, og jeg spurgte min psykologveninde, hvad hun ville råde mig til at gøre. Det var hende, der foreslog mig at kanaliserede min frygt over i noget andet. At tage mine katastrofetanker og gøre dem til fiktion.«

Bistro Royal er ikke bare rammen for vores møde og Anne Mette Hancocks arbejdsværelse. Den er også stamfrokostrestaurant for hovedpersonen i Hancocks debutkrimi, erhvervsjournalisten Heloise Kaldan.

Ditte Valente

Det gjorde Anne Mette Hancock. Hun sagde sit PR-job i Madklubben op og begyndte at sætte sit krimiskriveri i system. Hver mandag til fredag morgen gik hun ned på Bistro Royal og skrev.

Den 1. april udkommer hendes krimidebut, der handler om erhvervsjournalisten Heloise Kaldan, der på mystisk vis bliver midtpunkt for en gammel drabssag. Pludselig oplever Kaldan virkeliggørelsen af sit livs mareridt, da en kvinde, der er mistænkt for mord, begynder at sende hende personlige breve. Da sporene i sagen begynder at pege på Kaldan, er hun pludselig selv i livsfare, og hun må have hjælp af den lune, men egenrådige politiassistent Erik Schäfer til at opklare sagen.

Ligblomsten er en krimi, der handler om hævn, retfærdighed og tilgivelse. Den er ikke et direkte udtryk for Hancocks frygt for personlige katastrofer eller terrorisme. Den handler ikke engang om terrorisme. Men for Hancock har den fungeret som et terapeutisk redskab til at flytte fokus væk fra hverdagens katastrofetanker, der omhandler hendes nærmeste, over på noget, som hun kunne holde distance til.

»Det blev en hjælp for mig at give mine katastrofetanker den her form. Når de er fiktive, så er det ikke synd for de mennesker, som jeg lader katastroferne gå ud over, for de findes ikke,« siger Anne Mette Hancock.

Hovedpersonen Heloise Kaldan bliver på mange måder epicentret for Anne Mette Hancocks katastrofetanker. Kaldan bliver ufrivilligt hvirvlet ind i et andet menneskes morderiske hævntogt. Et andet menneske, som viser sig at kende mere til Kaldans fortid, end hun bryder sig om.

Retsmediciner eller blomsterhandler …

Ud over at Anne Mette Hancocks tanker fik et naturligt afløb i arbejdet med krimien, har det måske altid været meningen, at hun skulle komme til at beskæftige sig med krimigenren.

»Det var faktisk først, da jeg i går sad og tænkte på, at vi skulle lave det her interview, at det gik op for mig, at de drømme, jeg altid har haft om uddannelse og den slags, alle sammen på en eller anden måde passer ind i den her krimikasse,« siger Anne Mette Hancock.

»Som otteårig drømte jeg om at skære i døde mennesker,« hun griner lidt og fortsætter:

»Jeg ville enten være retsmediciner eller blomsterhandler – og nu har jeg skrevet en krimi, der hedder Ligblomsten.« Blikket er indadvendt, som om alting falder på plads i tankerne netop nu, mens hun siger det højt.

Anne Mette Hancock blev hverken retsmediciner eller blomsterhandler. Hun blev journalist, og nu har hun skrevet en krimi, der nørder retsmedicinsk praksis, og hvis titel er navnet på en indonesisk blomst, man for eksempel kan se i Botanisk Have, Amorphophallus titanum. En lumsk planteart, der har en del træk tilfælles med morderen i Hancocks krimi.

Hancocks fem favoritkrimier

The Poet’ af Michael Connelly

  • »Da jeg var få sider inde i The Poet, vidste jeg, at jeg var nødt til at læse alle Connellys bøger. Det er ganske enkelt den perfekte krimi.«

Postmortem’ af Patricia Cornwell

  • »Det var den krimi, der i sin tid gjorde mig hooked på genren. Jeg er vild med karaktererne og det retsmedicinske univers, historien foregår i.«

Krokodillevogteren’ af Katrine Engberg

  • »Jeg kender ingen herhjemme, der har et større ordforråd end Katrine Engberg. Hun skriver helt forrygende. Og så er plottet genialt.«

The Woods’ af Harlan Coben

  • »Ikke nødvendigvis hans bedste bog, men alligevel den, der fik mig til at læse hans samlede værker. Når jeg skal på ferie, er det altid Coben, jeg spejder efter på boghylderne i kiosken i lufthavnen.«

The Partner’ af John Grisham

  • »Måske mere en thriller end en klassisk krimi, men den er indbegrebet af en page-turner. Jeg var solgt fra side 1.«

Psykologiske bevæggrunde

Anne Mette Hancock har ikke skrevet Ligblomsten efter en klassisk whodunit-model, hvor læseren følger efterforskeren i opklaringsarbejdet, som til sidst ender med arrestationen af gerningsmanden. Hancocks krimi fokuserer mere på why-they-do-it.

»Mange krimier går op i det efterforskningsmæssige arbejde med at opklare, hvem der har begået en forbrydelse. Min krimi fokuserer mere på det psykologiske. Her går det ud på at løse mysteriet omkring de personer, der er involveret i forbrydelsen, og deres bevæggrunde til at begå den. I min bog ved man allerede fra side 1, hvem der har gjort det, men ikke hvorfor,« siger hun.

Hver fredag har Anne Mette Hancock sendt de nyeste kapitler til sin mor, der har gennemlæst dem og givet kritik – moren har i mange år været passioneret krimilæser. Morens tilbagemeldinger har fungeret som pejlemærke for både plot og flow.

Når hun havde læst siderne vendte hun tommelfingeren op … eller pegede på en ny retning. Hun har endda i løbet af skriveprocessen drevet Anne Mette Hancock til at 'begå' et ekstra mord, fordi hun savnede lidt spænding.

Når Anne Mette Hancock har fået pusten efter nattens manuskriptaflevering, tager hun fat igen.

Hun skal i gang med opfølgeren til Ligblomsten. Allerede i september sidste år skrev hun kontrakt på en hel serie.

Anne Mette Hancocks debutkrimi ’Ligblomsten’ udkommer 1. april hos Lindhardt & Ringhof.

Krimi 2017

En tidligere skøjteprinsesse og punkdronning springer ud som krimiforfatter, en forbrydelse mod krimigenren forsøges opklaret, en fransk stjerneforfatter lægger sig selv og sine romaner på psykoanalysens briks.

Det og meget mere i årets krimitillæg, der udkommer op til Krimimessen i Horsens 1.-2. april, 2017.

Andre artikler i dette tillæg

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her