Læsetid: 5 min.

’Jeg håber, der kommer en folkeskole, hvor alle elever oplever, at skolen er til for deres skyld’

Folkeskolelærerne er ikke rustet godt nok til at skabe gode relationer til eleverne. Louise Klinges ph.d.-projekt kortlægger relationskompetencen og giver lærerne et fagligt sprog til at tale om den altafgørende kompetence i skolesystemet
Ph.d. Cup-finalist Louise Klinge forsker i relationer mellem elever og lærere.

Ph.d. Cup-finalist Louise Klinge forsker i relationer mellem elever og lærere.

Thomas Nielsen

21. april 2017

Som støttelærer måtte Louise Klinge af og til sætte sig grædende ud på toilettet. Ulykkelig over, hvordan nogle skolelærere behandlede deres elever modbydeligt og på grund af manglende evne til at skabe gode relationer til eleverne igen og igen skabte konflikter, frustration og dårlig undervisning.

Inden da havde hun selv som danskunderviser for smedestuderende oplevet, hvordan motivationen og indlæringen kunne forbedres ved at fokusere på at være nærværende og positiv i klasselokalet, og derfor satte Louise Klinge sig for at undersøge skolelærernes relationskompetencer i sin ph.d.-afhandling, for det har man ikke gjort i en dansk skolekontekst tidligere.

»Det har været nødvendigt at undersøge, præcis hvad der sker, når undervisningen enten blomstrer eller bryder sammen, for der har ikke været et fagligt sprog for det tidligere. Det, der indtil nu har været meget diffust og personligt at tale om, har jeg givet et præcist vokabular, så man kan tale om det med professionelle termer og træne det som lærer,« siger hun.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Se om du er enig…

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Klinge er cupfinalist med gammel vin på nye flasker; socialpsykologien og salutogenetiske perspektiver har for mange årtier siden blotlagt nødvendigheden af at der etableres en oplevelse af sammenhæng for alle parter i den didaktiske proces og at både relationskompetencer og en såkaldt 'receptiv rettethed' er af afgørende betydning for omsorgsfuld og effektiv undervisning.

Så Klinge cupper den, historieløsheden råder - og de nødvendige ressourcer for at realisere de nødvendige forudsætninger for undervisning udebliver fortsat. Tak for søndagshyggen, de priviligerede(s) tanker er som bekendt toldfrie.

Hvad nytter det at skærpe adgangskravene til læreruddannelsen, når der skal bruges henved dobbelt så mange færdiguddannede som der produceres?

Der er en og kun een måde at komme ud af dødvandet på: Gør lærerarbejdet så attraktivt, at de unge vælger det i tilstrækkeligt omfang. Så banalt er det.

Som det er i dag, optages der ca. 40 % for få på læreruddannelserne, kun halvdelen af dem ender som lærere, og ud af dem forlader hver sjette jobbet indenfor et år.

Folkeskolen er under afprofessionalisering. Om en halv snes år vil den være domineret af uuddannede lærere, hvis der ikke gøres noget for at tiltrække unge til lærerarbejdet.

Louise Klinge forholder sig ikke til virkeligheden.