Interview
Læsetid: 3 min.

Naturen og det antropocæne menneske

Kunstmuseet Aros lancerer i år sit største kunstprojekt hidtil: en fire kilometer lang kunstzone langs Aarhusbugten, der skal fortælle om menneskets forhold til naturen. Direktør Erlend Høyersten forklarer her, hvorfor kunsten nu absolut skal ud i det offentlige byrum
Aros’ storsatsning, The Garden – End of Times, Beginning of Times, er en kunstfestival og en fire kilometer lang kunstzone, der for alvor skal sætte kulturhovedstaden på verdenskunstkortet, men i lige så høj grad få det moderne bymenneske til at reflektere over sig selv i og med naturen.

Aros’ storsatsning, The Garden – End of Times, Beginning of Times, er en kunstfestival og en fire kilometer lang kunstzone, der for alvor skal sætte kulturhovedstaden på verdenskunstkortet, men i lige så høj grad få det moderne bymenneske til at reflektere over sig selv i og med naturen.

Redaktionen
13. maj 2017

Fra Ballehage Strand over græsarealerne ved Tangkroen ind til hjertet af Aarhus med kunstmuseet Aros og Olafur Eliassons panoramaregnbue – det er grundrammen for Aros’ storsatsning The Garden – End of Times, Beginning of Times.

En kunstfestival og en fire kilometer lang kunstzone, der for alvor skal sætte kulturhovedstaden på verdenskunstkortet, men i lige så høj grad få det moderne bymenneske til at reflektere over sig selv i og med naturen.

»The Garden handler om natur. Den menneskeskabte natur, og hvordan mennesket har forsøgt at kontrollere naturen i sin egen verdensforståelse,« fortæller Aros’ direktør Erlend Høyersten om projektet, der i skala ikke har set sin lige i en dansk kontekst.

The Garden er nemlig tænkt som en triennale – en kunstbegivenhed, der afholdes hvert tredje år. Kimen blev lagt, da han tiltrådte som ny direktør for det velrenommerede museum tilbage i 2014 med et ønske om at tilføre den danske kunstscene noget nyt.

Og det er netop, hvad The Garden ifølge Høyersten gør ved at forene natur, byrum og kunst med fokus på menneskets antropocæne forhold til sine omgivelser – altså et forhold, hvor menneskets betydning er en afgørende faktor for kloden, for eksempel ved den forurening af naturen, som vi forårsager.

»Ambitionen er at fortælle historien om menneskets relation til naturen, menneskets relation til sig selv, og hvordan vi lever sammen med andre eksistenser. For det vigtigste spørgsmål, vi måske kan stille os selv, er: Hvordan overlever vi mennesker i naturen, når nu naturen sagtens kan eksistere uden os?« siger Høyersten og pointerer, at den samtale på ingen måde er ny, hverken filosofisk, politisk eller kunstnerisk, men at triennalens sammenstilling af nogle af fortidens største mestre med samtidens installationer og skulpturer ikke er set før, og at inddragelsen af det offentlige rum tilfører et nyt aspekt til den evigt pågående dialog.

»Det er ikke kunstens univers, vi inviterer folk ind i, men menneskets univers. Når vi for eksempel har valgt at bruge byen til kunstinstallationer, er det for at repræsentere nutiden, mens andre værker fungerer som platforme til talks og foredrag. På den måde bliver de led i et større kulturelt og socialt projekt, hvor det ikke kun handler om kunst og kultur, men om mennesker i samtale. Så det at lave en triennale – der i stor stil befinder sig ude i det offentlige rum, hvor folk kan interagere med den – er at insistere på, at kunsten har betydning, og at kunsten er vigtig,« siger Erlend Høyersten og tilføjer:

»Her på Aros beskriver vi os ofte som et mentalt fitnesscenter i den forstand, at når du kommer ind i et fitnesscenter, så har du en forventning om at komme ud på den anden side på en ny måde, det være sig stærkere eller gladere. Det, vi på mange måder ønsker for vores publikum, er, at de vil opleve at komme til Aros og komme ud på den anden side beriget af enten viden eller kundskab og med en oplevelse af noget, der på en og samme tid var både sjovt og tungt. I tilfældet med The Garden er den mentale fitness en kunstnerisk iscenesættelse af, hvordan vi bruger byen og naturen.«

Erlend Høyersten guider til andre begivenheder i kulturhovedstaden

The Bier Trilogy 

I anledningen af Aarhus’ status som Europæisk Kulturhovedstad går Oscarvindende filminstruktør Susanne Biers filmtrilogi ’Brødre’, ’Elsker dig for evigt’ og ’Efter brylluppet’ fra lærred til scene i henholdsvis en opera, en danseforestilling og en musical i Musikhuset Aarhus, der med sine 1.200 arrangementer om året er et af Nordens største.

musikhusetaarhus.dk/kampagner/bier-trilogien

Røde Orm

I maj og juni kommer det Kongelige Teater på besøg i det østjyske med en udendørs storskalaopsætning af Frans G. Bengtssons vikingeepos ‘Røde Orm’, hvor den tapre vikingehøvding Orm trækkes ind i malstrømmen af tidens verdslige og religiøse magtkampe. Forestillingen udspiller sig på Moesgaard Museums græsbeklædte tag.

moesgaardmuseum.dk/roede-orm

’Tree of Codes’

Den amerikanske forfatter Jonathan Safran Foers konceptkunstbog ’Tree of Codes’ omdannes til en moderne ballet med scenografi af kunstneren Olafur Eliasson i en forestilling, hvor litteratur, lyd og lys smelter sammen til en treenighed med kroppens sprog som anker.

musikhusetaarhus.dk/arrangementer/tree-of-codes

SPOT Festival og Northside

De to tilbagevendende festivaler har gjort sit for at udvikle byens musikscene. Northside har siden 2010 trukket store navne fra både ind- og udland til Ådalen, mens SPOT Festival tiltrækker de musikelskere, der ikke kan vente med at opdage morgendagens store kunstnere før alle andre.

spotfestival.dk og northside.dk

Aarhus fortæller

Tag på en tidsrejse igennem Aarhus’ historie fra vikingebosættelse til moderne kulturby. Gennem modeller, genstande fra fortiden, film, lyde, dufte og interaktive spil fortæller Den Gamle By Aarhus’ mere end 1200 år gamle historie i en ny permanent udstilling.

dengamleby.dk/aarhus-fortaeller

 

iVERDEN maj 2017

Tema om det katolske versus det protestantiske Tyskland i anledning af 500 året for Martin Luthers reformistiske teser i Wittenberg.

Læs også om de religiøse mindretal i Berlin og ny tysk litteratur.

Kom med på vandringer i det danske forårslandskab og en sejltur til Karibien.

Andre artikler i dette tillæg

  • Religiøse ansigter i nye folder

    13. maj 2017
    Katolske og protestantiske kirker bygger fælles huse, og moskeer og synagoger skyder op over hele landet. Gamle religiøse brudflader er ved at blive udvisket, mens indvandring af jøder og muslimer sætter sit præg på landet. Tag med på en religiøs rundrejse i et Tyskland under forandring
  • Hindu blandt ateister

    13. maj 2017
    Berlin er et af de mindst religiøse steder i Tyskland, men alligevel praktiseres over 200 religioner i byen. Et besøg til de religiøse minoriteters templer, kirker og gravpladser er et unikt indblik i byens multietniske, mangefacetterede historie
  • Tyske eksistentialer

    13. maj 2017
    Vi har støvet fire tyske klassikere af og fundet fire nyere skønlitterære værker med fokus på menneskets eksistentielle grundvilkår i religiøs, etisk og filosofisk forstand
Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her