Læsetid 6 min.

’Valget’ er en politisk spændingsroman, der skal engagere unge til at tage stilling til samfundet

Sarah Engells nye bog ’Valget’ handler om mødet mellem en passioneret ungdomspolitiker og en syrisk flygtningepige – og alle de dilemmaer, det afstedkommer. Forfatteren mistede lidt af sin politikerlede, da hun skrev bogen, og hun håber, at den kan få unge læsere til at engagere sig mere i samfundet
Sarah Engell debuterede i 2009 med romanen ’Hvis bare...’. ’Valget’ er hendes tiende bog.

Sarah Engell debuterede i 2009 med romanen ’Hvis bare...’. ’Valget’ er hendes tiende bog.

Sofie Amalie Klougart

13. oktober 2017

Xenia Bang er 17 år, karismatisk, smuk og impulsiv, og så er hun hovedpersonen i Sarah Engells nye ungdomsroman Valget. Læseren møder hende, umiddelbart efter hun er blevet valgt til posten som ungdomsformand i det nye Etisk Parti.

Som formand er hun et overraskende valg, for hun er spontan, utilregnelig og lige lovlig aktivistisk. Men hun er en ualmindeligt dygtig taler, og så er hun ualmindeligt engageret. Xenias politiske karriere tegner lovende, og partiet håber, at hun kan blive en ny Johanne Schmidt-Nielsen.

Men da hun møder den syvårige flygtningepige Lilas, bliver hun tvunget til at tage svære beslutninger, der kan få alvorlige konsekvenser for hendes fremtid i politik.

Karakteren Xenia Bang blev skabt på grundlag af forfatterens følelse af afmagt. Da flygtningesituationen dominerede mediebilledet i 2015, blev Sarah Engell så påvirket af billederne, at hun sommetider havde svært ved at sove og ikke kunne slippe tankerne om det, der skete – men hun følte sig også magtesløs. Derfor opstod der et ønske hos hende om at skabe en karakter som Xenia, der var radikal og engageret og ikke bare donerede penge til Røde Kors.

Vi mødes på Café Europa, et par minutters gang fra Christiansborg, hvor bogens hovedperson drømmer om at arbejde. Forestillingen om Folketinget fylder meget i Xenias tanker, men hun er splittet mellem sit frivillige arbejde med flygtninge og det strategiske politiske virke. »Enhver politiker skal på et tidspunkt vælge mellem succes og samvittighed,« siger partiets rådgiver Aleksander flere gange, men Xenia nægter at vælge. 

»Mange af os siger måske, at vi går op i verden, men i virkeligheden gør vi ingenting. Der kan godt være forskel på, hvilken opfattelse man har af sig selv, og hvordan man faktisk agerer. Og det, jeg godt kan lide ved Xenia, er, at hun går linen ud ved at sige: ’Okay, hvis jeg vil se mig selv som et etisk menneske, må jeg også handle etisk,’« siger Sarah Engell.

Men det viser sig at være krævende for Xenia både at være gymnasieelev, ungdomspolitiker, aktivist og veninde. Partiet klager over, at det ikke kan regne med hende, og veninderne synes, hun tager alting for alvorligt. Men Xenia Bang har svært ved at forholde sig køligt og strategisk, når hun oplever mennesker i nød. Syvårige Lilas’ situation sætter for alvor Xenias idealer på prøve.

Det var vigtigt for Sarah Engell, at Lilas ikke blot blev en biperson, og derfor følger læseren den lille pige i et parallelt spor, som formmæssigt er inspireret af Tusind og én nats eventyr. Den dramatiske flugt bliver set med barnets øjne, på en gang eventyrligt og alvorligt.

Idealisme og politikerlede

Det etiske er omdrejningspunktet i Xenias liv, og hun spørger konstant, om det, hun gør, kan forsvares etisk. Den problemstilling ville Sarah Engell tydeliggøre, deraf fik partiet navnet Etisk Parti. Xenia er et relativt nyt medlem af partiet, og der opstår flere situationer i bogen, hvor partiets stiftere opfordrer Xenia til at gøre noget, som hun ikke selv synes er etisk. Selv Etisk Parti må tilsidesætte deres overbevisninger for at få indflydelse.

»Jeg tror, at de, der virkelig når til tops i politik, er nødt til at gå på kompromis med nogle ting for at gå hele vejen. Det betyder ikke, at man er et dårligt menneske, fordi man når til tops, men den der brændende idealisme, man kan føle, når man går ind i det, den kan man ikke bevare hele vejen til toppen. Et sted derinde måske, men man er nødt til at file på den.«

Som ung var Sarah Engell draget af at læse om livets svære sider. Nu skriver hun selv om dem.

Sofie Amalie Klougart

Da hun gik i gang med at skrive bogen, følte hun en stærk politikerlede, men gennem sin research har hun fået en større forståelse for det politiske arbejde og nødvendigheden af at være strategisk for at opnå indflydelse. Ved at interviewe politikere fik hun et større indblik i de dilemmaer, de ofte står over for, og dermed en større respekt for deres indsats.

»Jeg prøver at skildre, hvor svært det er: Om man skal gå efter magten for at kunne hjælpe folk, eller om man skal gøre det, der føles mest rigtigt i nuet. Jeg kan jo ikke sige, hvad der er bedst.«

Xenia har også ofte svært ved at vurdere, hvad der er bedst. Internt i ungdomspartiet har hun flere konflikter, og hendes konkurrent Vinca mener, at Xenia handler for emotionelt og dermed skader partiet. Undervejs er Xenia ofte splittet mellem ønsket om at hjælpe de flygtninge, hun møder, og det at forfølge sin politiske drøm.

»Jeg har ikke nogen politisk agenda – jeg siger ikke, at lovene er forkerte. Det er et kæmpe, komplekst problem, det her, og jeg kender ikke løsningen,« siger Sarah Engell.

Hun var draget af idéen om at lade det politiske plot udspille sig i et ungdomsunivers, hvor der er større følelsesmæssige udsving, og man ofte er mere idealistisk. Med bogen håber hun samtidig, at hun kan inspirere nogle unge læsere til at engagere sig mere i politik eller frivilligt arbejde – eller i det mindste tage stilling til, hvordan de selv synes, samfundet skal behandle mennesker i nød.

At gå helt ind i mørket

Politik var et relativt ukendt område for forfatteren, og hun har været bekymret for, om de politiske spørgsmål og debatter ville blive for tungt stof for de unge læsere. Derfor har hun forsøgt at gøre bogen så nervepirrende som muligt ved at opbygge den som en spændingsroman. På den måde kan læseren relatere til Xenias iver og nervøsitet.

Der er et modsætningsforhold mellem Sarah Engels store smil, som hun er gavmild med interviewet igennem, og hendes mørke litterære univers. Hendes tidligere bøger handler bl.a. om selvmord, psykisk sygdom og unge, der skærer i sig selv. Som ung var hun selv draget af at læse om de sværeste sider af livet, og det kunne ikke blive vildt nok. Derfor er hun som forfatter ikke bange for, om emnerne skal blive for alvorlige, når hun skriver romaner til de unge læsere.

Netop fordi det indre liv tit er meget dramatisk hos unge, tror hun, at det appellerer til dem at læse om noget, der er dramatisk. De unge selv har aldrig klaget over, at en bog var for voldsom, med det har deres lærere til gengæld ofte, siger forfatteren. 

Sarah Engell: ’Valget’

»Især i den aldersgruppe, jeg skriver til, ved de jo godt, hvordan verden er. De ved udmærket, at alting ikke er godt. Nogle gange har de også brug for, at en eller anden sætter ord på de tanker og følelser, de har, og tør gå helt ind i det mørke, de oplever – så de også kan føle sig set og hørt og forstået.«

Som mor til to drenge forstår Sarah Engell, hvorfor voksne føler en trang til at beskytte børn, men hun tror, det er værre, hvis man forsøger at skjule sandheden for de unge, for de har selv adgang til et væld af informationer på internettet, som ikke bliver censureret.

I bogen 21 måder at dø fra 2014 forsøger hun eksempelvis at skildre selvmordet, så man forstår sorgen og konsekvenserne og ikke romantiserer det.

»Jeg begynder i mørket, men så forsøger jeg at løfte dem op. Men jeg tror ikke, jeg kan tage dem i hånden, hvis jeg begynder med lyserøde enhjørninger og idyl, og at alle er glade.«

På samme måde er Valget også en alvorlig bog. Krigen i Syrien rumsterer konstant i Xenias tanker, og der lægges ikke skjul på, hvor alvorlige konsekvenser det har for de civile, der må forlade deres hjem. Der er dog håb at finde i mødet mellem Xenia og flygtningepigen Lilas, og Xenia udvikler sig gennem fortællingen, så man føler sig overbevist om, at hun vil kunne vælge mellem succes og samvittighed.

’Valget’ er netop udkommet på forlaget CarlsenPuls.

Børnelitteratur 2017

I børnelitteraturen er forholdet mellem forfatter og læser per definition ulige. Forfatteren er voksen, det er læseren sjældent. Derfor bliver den børnelitterære forfatter i langt højere grad end den voksenlitterære bedt om at forholde sig til sin læser. Kan man skrive den slags for børn? Hvorfor er det vigtigt at skrive den slags for børn? Det er nogle af de spørgsmål, de må forholde sig til.

I denne serie forsøger vi at besvare spørgsmål som disse ved at kigge nærmere på nye tendenser i børnelitteraturen og interviewe bogaktuelle forfattere.

Det handler om historisk grundforskning i børnelitteratur, børnesange, marginaliserede unge i amerikansk ungdomslitteratur og Kinas mest populære børnebogsfatter Yang Hongying, der ønsker at tilbyde de kinesiske børn et frirum fra det konkurrencepres, de udsættes for.

Andre artikler i dette tillæg

  • ’Børn skal ikke beskyttes mod virkeligheden. De kan altså godt tænke selv’

    13. oktober 2017
    Afsked og tvivl blandes med vildskab og humor i den prisvindende forfatter Finn-Ole Heinrichs bøger for ’ikke så gamle mennesker’. Succesopskriften ligger i stærke historier uden en bedrevidende fortæller, mener den 35-årige tysker, der gæster HAY-festivalen for børnelitteratur under Aarhus 2017
  • ’Unge mennesker har i højere grad end voksne brug for føle sig repræsenteret’

    13. oktober 2017
    Den finske succesforfatter Salla Simukka bruger i sine ungdomsromaner eventyrets universelle fascinationskraft til at vise mangfoldigheden blandt mennesker. Det er især vigtigt for unge mennesker at føle sig repræsenteret, siger hun
  • Grænserne bliver flydende i børnelitteraturen

    13. oktober 2017
    Børnelitteratur 2017 byder på de nyeste tendenser i børnelitteraturen og interviews med bogaktuelle forfattere. Det handler blandt andet om historisk grundforskning i børnelitteratur, børnesange, marginaliserede unge i amerikansk ungdomslitteratur og ønsket om pusterum til kinesiske børn, der udsættes for konkurrencepres
Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig - første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Brugerbillede for Eva Schwanenflügel
    Eva Schwanenflügel
Eva Schwanenflügel anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu