Læsetid: 4 min.

Information droppede Facebook i tre uger. Det var befriende, men I kommer altså ikke forbi af jer selv

... Og så fik vi også bekræftet, at selvom I virkelig gerne vil følge os på mail, giver det ikke mening ikke også at være til stede der, hvor en stor del af den offentlige samtale finder sted
... Og så fik vi også bekræftet, at selvom I virkelig gerne vil følge os på mail, giver det ikke mening ikke også at være til stede der, hvor en stor del af den offentlige samtale finder sted

Mia Mottelson

6. juni 2018

Om morgenen den 7. maj lod Information være med at gøre noget, vi ellers har gjort i snart ti år. Vi lagde ikke noget på Informations officielle facebookside, og det gjorde vi ikke hele dagen.

Og sådan blev det ved indtil den 28. maj om morgenen, hvor vi afsluttede Informations tre uger lange selvvalgte pause fra Facebook. Den pause lærte vi en del af.

Baggrunden for pausen var, at vi gerne ville se, hvordan vi klarede os uden Facebook. Trafikken fra Facebook har været faldende over det seneste halvandet år pga. en kombination af justeringer i Facebooks algoritmer og det forhold, at vi selv publicerer en langt større andel af vores artikler forbeholdt abonnenter. Det betyder, at færre deler artiklerne.

Så vi ville gerne fortælle alle jer, der følger os, hvordan I kan være sikre på at få dagens vigtigste og bedste historier fra Information leveret direkte til jer der, hvor I er. For det er ikke via Facebooks personaliserede algoritmer. Det er via god, gammeldags e-mail. Eller ved at modtage papiravisen i postkassen selvfølgelig.

Her er de vigtigste ting, vi lærte ...

1. Trafikken faldt (selvfølgelig)

I de første fire måneder af 2018 kom ca. 18% af besøgene til information.dk fra Facebook. Mens vi holdt facebook-pause, blev trafikken fra Facebook halveret. Nu var det ca. 9% af besøgene på information.dk, der kom fra Facebook.

Informations formål er at lave god journalistik og få den udbredt. Og facebook-pausen gik ud over udbredelsen både målt i trafik og antallet af personer, Information når ud til digitalt. I de første fire måneder af 2018 nåede information.dk i gennemsnit ud til 777.194 personer om måneden. Tallet faldt med 14% under facebook-pausen.

2. Vi fik ikke færre nye abonnenter

Selvom facebook-pausen betød færre besøgende på information.dk, tiltrak information.dk nogenlunde samme antal nye abonnenter som i samme periode sidste år. 

3. Det var befriende for os

Før facebook-pausen delte vi 6-8 artikler på faste tidspunkter hver dag. Det var ikke noget, nogen tvang os til. Det var bare sådan, vi gjorde. Den model vil vi revurdere. For det var faktisk helt rart ikke at være nødt til at skulle finde på statusopdateringer og fylde faste tidslommer ud. Så fremover hører I måske mere fra os nogle dage, mens opslagene bliver færre andre dage.

4. Men vi savnede en megafon

Information deler ikke kun dagens vigtigste nyhedshistorier på Facebook. Vi bruger også Facebook til at dele det sjove og skæve i Information. Og analyser, perspektiver og ældre artikler fra arkivet, der kan være med til at forklare det, der sker i verden lige nu.

Vi har savnet Facebook som et sted, hvor vi kunne dele dagens vigtigste nyheder, så snart de blev publiceret. F.eks. da Cepos smed gratis adgang til bibliotekter ind i debatten om finansministeriets regnemodeller, eller da vi beskrev, hvordan Danmark kan have et medansvar for anholdelsen af saudiske kvinderetsforkæmpere. Eller da vi anmeldte den nye Lars von Trier-film eller kronprins Frederik i anledning af hans 50-års fødselsdag (han fik seks hjerter).

Og så var der den om arveafgiften, den lidt uventede #MeToo-konsekvens i pornoindustrien, og selvfølgelig fotoserien fra vores besøg i Nordkorea.

5. I kommer altså ikke forbi af jer selv

Hver morgen og aften udsender vi nyhedsbreve med det vigtigste fra hhv. dagens og morgendagens avis. Alene morgenmailen er der nu over 55.000 af jer, der modtager, og det giver en masse trafik fra morgenstunden. Men vi har også været vant til, at trafikken fik et nøk op på hverdage mellem 11 og 13. Men under facebook-pausen fladede middagstrafikken ud.

Det naturlige rykind på information.dk omkring frokost blev lige pludselig mindre naturligt, og det blev tydeligt, at vi uden Facebook savner en mulighed for at prikke jer på skulderen omkring frokost.

6. Men I vil virkelig gerne følge os på e-mail

Da vi annoncerede pausen fra Facebook, opfordrede vi jer samtidig til at skrive jer op til vores morgennyhedsbrev i stedet. Opfordringen er blevet vist 52.000 gange, og næsten 3.000 har skrevet sig op til nyhedsbrevet. Tak for det. Endnu ikke tilmeldt? Gør det her.

7. De allermest trofaste brugte længere tid på artiklerne

Før pausen havde vi en hypotese om, at de allermest flygtige, korttidslæsende besøgende ville falde fra, og at den tid, der gennemsnitligt bruges på artiklerne, derfor ville stige. Sådan gik det ikke helt.

En artikel på information.dk læses i gennemsnit i 3,2 minutter. Det tal ændrede sig ikke under facebook-pausen, så den hypotese var vi klar til at opgive.

Men hvis vi kigger på besøgene fra de allermest trofaste besøgende og ovenikøbet kun ser på deres besøg på artikler, der er forbeholdt abonnenter, er der bid. Her steg den gennemsnitlige læsetid med 22%.

Hvad skal der ske nu?

Vi er tilbage på Facebook, og vi går ingen steder. For når formålet med Dagbladet Information er at lave god journalistik og få den udbredt, og flertallet af danskerne er på Facebook, giver det ikke mening, at lade være med at dele Informations artikler på Facebook.

Men hen over sommeren lægger vi hovederne i blød for at finde ud af, hvordan vi kan være tilstede på en anden og forhåbentlig mindre mekanisk måde, end det hidtil har været tilfældet.

Og så gentager vi altså lige opfordringen: Hvis du vil være sikker på, at du ikke går glip af dagens vigtigste historier fra Information, så er det altså ikke Facebooks algoritmer, der er løsningen. Det er en daglig e-mail langt bedre til.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritiske, seriøse og troværdige.

Se om du er enig – første måned er gratis

Klik her

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Torben K L Jensen
  • David Zennaro
  • Oluf Husted
  • Steffen Gliese
  • Lise Lotte Rahbek
Torben K L Jensen, David Zennaro, Oluf Husted, Steffen Gliese og Lise Lotte Rahbek anbefalede denne artikel

Kommentarer

Torben K L Jensen

Fint nok - Information- for når gælder om at sprede det glade budskab skal ALLE platforme bruges på den gode måde - især i et lille sprogområde som det danske.
En stor Information-fan.

Søren Nielsen

Jeg er bare SÅ unik!
Ingen af mine venner deler Informations artikler.
Men jeg går - helt af egen drift - ind på information.dk flere gange om dagen.

Herdis Weins, Lillian Larsen, Nis Jørgensen, Christian Mondrup og Henrik L Nielsen anbefalede denne kommentar
Lillian Larsen

Jeg foretrækker at gå ind på information.dk, seneste nyheder. Jeg bruger ikke fb og gider ikke have min indbakke fyldt op med nyhedsbreve. Det med at "dele" artikler går jeg heller ikke op i.