Læsetid: 4 min.

»Jeg kan efter 20 års forskning hverken be- eller afkræfte, at hekse findes«

Antropolog Martin Lindhardt fra Syddansk Universitet er den eneste i Danmark, der har afrikansk heksekunst som forskningsfelt. Selv om han engang næsten blev forhekset, kan han endnu ikke be- eller afkræfte, om hekse virkelig findes
Antropolog Martin Lindhardt fra Syddansk Universitet er den eneste i Danmark, der har afrikansk heksekunst som forskningsfelt. Selv om han engang næsten blev forhekset, kan han endnu ikke be- eller afkræfte, om hekse virkelig findes

Jesse Jacob

30. november 2019

»Heksedoktorer fra Tanga i det vestlige Tanzania har ry for at være de mægtigste i landet. Engang jeg var på feltarbejde, kom en af dem helt ind under huden på mig.

Normalt interviewer jeg heksedoktorer og ofre for heksekunst til min forskning, men da jeg mødte heksedoktoren fra Tanga, tog jeg en anden metode i brug. Jeg lod, som om jeg havde ondt i maven. Forsøget kunne give mig et unikt indblik i en proces.

Heksedoktoren var en ung afrikansk mand i en hvid dragt og med en lille hvid hat på hovedet. Der var røgelse i luften i hans spartansk indrettede værelse, og han bad i første omgang om 5.000 shilling for at helbrede mine mavesmerter. Det svarede til 20 kroner. Han lagde pengene i en konvolut, og da han kort efter åbnede den igen, var pengene væk. Jeg forstod ikke, hvor pengene blev af.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

  • Mikael Aktor
  • David Zennaro
Mikael Aktor og David Zennaro anbefalede denne artikel

Kommentarer

Jamen hekse findes skam; i hovederne på de som tror på dem. Også top sportsfolk her i DK har indrømmet overtro i forbindelse med topopgør.
Heldigvis fører det sjældent til masseopløb og plyndringer i vor verdensdel , hvor rationalismen er rodfæstet igennem de seneste 250 år.

Randi Christiansen

Studér kvantefysik og indse at såkaldt rationalitet ikke har fast definerede grænser

Den ægte rationalist forstår, at vi lever i et univers, hvis indre og ydre grænser vi ikke kender - hvorfor vi må erkende uendelighedens mulighed og dermed også, at såkaldt 'rationalitet' udelukkende kan referere til logikken i det kendte - som altså er en begrænset størrelse i dette univers.

Kort sagt - at vide, at man ikke ved ... giver et noget mere fleksibelt og interessant perspektiv

Jens Christian Jensen

Nej Randi. Tværtimod.
denstoredanske.dk:
Rationalisme, den opfattelse, at den menneskelige fornuft (i modsætning til guddommeligt åbenbaret eller jordisk autoritet og i modsætning til følelser, fantasi og empiri) er en væsentlig kilde og muligvis hovedkilden til erkendelse.

Randi Christiansen

@jens christian - tværtimod hvad?

Med al respekt for den store danske, så er det ikke et etymologisk opslagsværk. Vi må diskutere, hvad vi forstår ved ratio, ved fornuft. Et godt sted at starte er ordets oprindelse, dets egentlige betydning.

Fra : lat. ratio, fornuft(grund); 'beregnet portion' egl beregning, regnskab, fornuft', afl. af reri 'tænke, beregne' (jvf. rate)

Og empiri fra : græsk empeiria 'erfaring', af en 'i' og afledning af peira 'forsøg'

Hvis det skal give nogen som helst mening at anvende begrebet 'ratio', må det være fordi, det tager udgangspunkt i noget, der er fælles for alle. Åndedrættet f.eks. - kan vi godt blive enige om som fælles målestoksforhold. Og hvor bringer det os så hen, når vi skal vurdere rationalitet?

Nå, for at komme til sagen - med kvantefysikens opdagelse af superpositioner, må begrebet ratio revurderes. Ratio kommer an på perspektiv.