Fra vores egen verden
Læsetid: 2 min.

Information ændrer logo for at stå mere klart og offensivt

Efter 77 år med stort set samme logo sender vi mandag en avis på gaden med et nyt bladhoved, men vi er stadig de samme som altid: en avis med en stolt modstandshistorie på vej fremad
Efter 77 år med stort set samme logo sender vi mandag en avis på gaden med et nyt bladhoved, men vi er stadig de samme som altid: en avis med en stolt modstandshistorie på vej fremad
Redaktionen
23. maj 2022

Det er ikke sikkert, at du, kære læser, har bemærket det, men i dag – mandag den 23. maj 2022 – ser Dagbladet Information anderledes ud end normalt. Det er et lille skridt for læserne, som man siger, men et stort skridt for Dagbladet Information. For efter 77 år med stort set samme logo, der har undergået små løbende revisioner, sender vi mandag en avis på gaden med et nyt bladhoved: De bogstaver, som avisens navn er skrevet med, plejer at være udstyret med skygger, men de er nu kasseret. Og samtidig er typografien revideret.

»Vi har en ubetinget forpligtelse over for Informations historiske modstandskamp,« siger chefredaktør Rune Lykkeberg.

»Det er vores opgave og bestemmelse at leve op til og føre. Men vi er ikke kustoder for alle overleverede elementer. Og vi mener, vi kunne gentegne avisens hoved, så vi står klarere og mere offensivt på alle de platforme, hvor vi gør os gældende.«

 

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

olivier goulin

Man skal aldrig ændre sit logo. Det er en af de ting der kun vinder med alderen - ligesom erfaring.

I kaster jeres anciennitet overbord

/O

Torsten Pedersen, Alvin Jensen og BIRGIT ROSENGREEN anbefalede denne kommentar
Torben Siersbæk

Eller ... nogen kunne godt bruge en frisk start.

Danske Bank, f.eks., kunne godt bruge nyt navn, nyt logo og nyt renommé.

Det har Inf selvfølgelig ikke brug for ;-)

Søren Kristensen

En måned og 23 dage for sent. (lad mig spare dig for hovedregningen - du vil nå frem til 1. april)

Jeg var for mange år siden med redaktionen på lokalavisen Christianshavneren - som altid har haft en postkasserød kolofon, matchende avisens politiske præferance, i hvert fald historisk - det er jo Christianshavn for helvede - og da jeg en varm sommerdag fandt på at ændre farven til en flot marineblå, skal jeg lige love fot jeg blev "populær" hos brugerne, såvel som kollegaerne, da de kom tilbage fra ferien. Sic!
Allerede i den følgende udgave var alt ved det gamle og Christianshavneren udkom med den gode gamle forside, som om intet var hænd, for mit stunt blev ikke engang nævn i avisen, så galt var det! . Rød havnefront, ikke sandt.

Sagen er vist nok, at hvis du ændrer noget så iøjenfaldende som et logo, så er du inde og pille ved selve identitieten og der skal man tænke sig rigtig godt om - lærte jeg.

Et andet eksempel er DMI, som for ikke så mange år siden havde alletiders lidt støvede og Harry Potter-agtige hjemmeside. Den havde alle de informationer du har brug for og en fuldstændig logisk opbygning, fordi de nævenyttige og oversmarte webdesignere fra designskolerne endnu ikke havde haft fingrene i den.
Farveholdningen var ovre i den brunlige skala, som den du finder i Jorden rundt i firs dage eller det geografiske fakultet på Oxford. Kort sagt eventyrligt. Der var sågar animeret helklode-visning med det samlede vejrsystem ækvator rundt og stadig uden at det på nogen måde kompromitterede overskuelligheden. Tvært imod. Det første der poppede op, hvis du havde valgt den indstilleng, var lokalvejeret. Det kunne jo være man bare ville vide om man skulle finde regntøjet frem. Herefter fulgte informationerne i stadig mere komplekse tabeller, men helt logisk og intuitivt. Det sluttede for hvad - fem år siden?

Nu er der ikke længere nogen globus, der viser hvordan vejrsystemerne bevæger sig, farveholdningen er blevet kold blå og tabellerne og graferne står i kø for fange din opmærksomhed. Kort sagt en rodebutik, men bevares - med et rent og køligt og nutidig design - dvs. med alt for meget grafik og klikmuligheder til små historier med billeder af fx vejrets indflydelse på vandloppernes formeringsevne eller hvad har vi. Alt i alt et cirkus, som jeg til enhver tid gerne bytter ud med gode gamle halvstøvede hjemmeside, som jeg husker den, fra DMI.

Måske er jeg bare for gammel og for lidt omstillingsparat, men noget tyde på at jeg ikke er den eneste der interesserer mig for web-design, for der går som regel ikke mere end seks måneder mellem at DMI lancerer en ny brugerundersøgelse, som skal afdække eventuelle fordele og ulemper ved det nyeste design. Og det bliver ringere og ringere hver gang. Lidt ligesom Google, der var allerbedst i starten, før alle de popsmarte menuer kom på.

Endelig så kæmpede jeg hele dagen i går med at fjerne en zeebra og en pelikan, som havde sneget sig ind i søgefeltet i min værktøjslinje i Windows 11. Men jeg må have gjort et eller andet rigtigt, for begge popups er heldigvis væk i dag. Hvorfor skal man overhovedet brug tid på den slags?

Keep it simple, stupid. For dem der måske ikke lige tænker over det, så handler det der med "stupid" om at man som regel er godt dum, hvis man ikke gør det. Og der må man bare sige at Informations logo, som vi kender det. Kan det blive mere simpelt?

Jørgen Ellegård Frederiksen, olivier goulin, Lillian Larsen, Anker Nielsen, Kenneth Krabat, Torsten Pedersen, Martin Hansen, John Scheibelein, Torben Skov og Steffen Gliese anbefalede denne kommentar
Steffen Gliese

Så længe prikken over i'et består, er der ingen skade sket.

Torben Siersbæk, olivier goulin og Thomas Tanghus anbefalede denne kommentar
Torsten Pedersen

Det tog mig år at accepterer Information i tabloid format. Denne ændring gør lige så ondt. Selvom jeg nok lærer at leve med det nye logo, er lidt af glæden ved mit abonnement forsvunden. Suk.

Martin Hansen

Jeg håber bare at I bevarer læserkommentarerne i mange år endnu! Tak til Søren Kristensen for en kommentar der mere underholdende og lige så gennemtænkt som resten af avisen tilsammen :)

Torben Siersbæk

@Torsten Pedersen - 23. maj, 2022 - 14:55.

"Det tog mig år at accepterer Information i tabloid format."

Uha, ja. Og fotografier - og så på FORSIDEN!!!!

Jeg savner også både Pogo og Teddy! Og Outze.

;-)