Amalie Smith

  • Anmeldelse
    27. juli 2019

    Forhistorien, en uløst gåde

    Ifølge udstillingen ’Prehistory, A Modern Enigma’ på Centre Pompidou i Paris er forhistorien en konstruktion fra det 19. århundrede, som fundamentalt ændrede vores arts selvforståelse. Men begrebet har endnu ikke udspillet sin rolle, og på kanten til en ny æra er det måske mere aktuelt end nogensinde før.
    Bortset fra et par dryp fra det 19. århundrede i form af Cezanne, Odilon Redon og en skøn litografi af George Baxter fra 1854 forestillende fortidsdyr, der vandrer rundt med borgerskabet i Crystal Palaces haveanlæg, er ’Prehistory – A Moderne Enigma’-udstillingen centreret om værker fra 1930’erne og op til 1980’erne.
  • Klumme
    31. oktober 2014

    Elsker, elsker ikke: Amalie Smith

    Når kroppen virker, smagen af koriander, lav sol over Assistens
    Når kroppen virker, smagen af koriander, lav sol over Assistens
  • Kommentar
    5. marts 2014

    Amalie Smith: Skriften findes i verden

    Tre betænkeligheder ved at gøre etik til et generationsspørgsmål
    Enhver, der skriver, må finde en måde forholde sig til dette: At skriften findes i verden. Deraf betænkeligheden ved at gøre det etiske til et generationsspørgsmål. Det kan gøres på vidt forskellige måder til forskellige tider og i samme samtid. Det handler ikke per automatik om at være korrekt, alvorlig eller opbyggelig, skriver Amalie Smith