Anders Fjordbak-Trier

Anders Fjordbak-Trier

Nyhedsredaktør, Information
Seneste artikler af
Anders Fjordbak-Trier

Sider

Om

Nyhedsredaktør på Information siden 2008 – med et smut over som vikarierende international redaktør i 2012-13. Tidligere Nyhedsavisen, metroXpress, Politiken, RUC og Université Michel de Montagne.
twitter: @aftrier

Mest læste
  1. AFSNIT 1: Der skal være over en million elbiler på de danske veje om under 10 år. Det er et afgørende bidrag fra privatpersoner, hvis vi skal nå vores klimamål. I denne serie følger vi Informations journalist i forsøget på at blive elbilejer
  2. Regeringen bruger misvisende tal til at opgøre CO2-udledningen fra pluginhybridbiler, vurderer eksperter på baggrund af nyt ministersvar. Udslippet er reelt markant højere end antaget, lyder det. Politikere vil have en ny officiel opgørelse og frygter, at pengene til klimaomstilling bruges forkert
  3. AFSNIT 7: Informations journalist har i denne serie undersøgt forholdene for elbilister, og hans oplevelse er, at Danmark er klar. Ja, der er bestemt plads til forbedringer, og antallet af ladestandere skal følge med, når flere får elbil, men der er mindst syv gode grunde til at skifte nu. Dette er sidste afsnit i serien
  4. AFSNIT 6: Solceller på hustaget og elbil i garagen virker som en smart kombination, fordi man kan bruge overskudsstrømmen til at lade bilen op. Informations journalist har fået elbil, men bor i lejlighed i byen. Han er kørt ud til Bent Nielsen og Hanne Smidth, der har sparet syv ton CO2 på deres private forbrug
  5. Som følge af den politiske bilaftale tyder nyt svar fra skatteministeren på, at staten i årets fire første måneder har givet mere end en milliard i afgiftsrabat til pluginhybridbiler, som EU fra 2026 ikke anser for at være grønne. Eksperter ryster på hovedet, og Enhedslisten vil have genåbnet aftalen
  6. AFSNIT 3: Informations journalist vil have en elbil – ikke mindst efter at han fandt ud af, at det vil få hans families private CO2-udledning til at falde med omkring 15 procent. Men han føler sig bundet til at betale høje elpriser på ladestanderne og har derfor besluttet at gå en anden vej. Han skal have sin egen ladestander
  7. AFSNIT 2: Informations journalist har besluttet, at han skal have en elbil. I første afsnit fandt han ud af, at det vil få hans families private CO2-udledning til at falde med omkring 15 procent. Men udbygningen af ladestandere i Danmark er stadig ny og vanskelig at finde rundt i for en byboer i lejlighed – og der er stor forskel på, hvad det koster at fylde strøm på elbilen
  8. AFSNIT 5: Informations journalist har fået sin elbil, hvilket vil få hans families CO2-udledning til at falde med omkring 15 procent. Og han har fået sin egen ladestander. Han besøger ladevirksomheden Clever, der har sikret et godt ladenetværk i Danmark, men som virker ret dyr. »Vi er sat i verden for at gøre det nemt og sikkert at køre i elbil. Og det kræver investeringer,« siger Clevers direktør