Andreas Rasch-Christensen

Seneste artikler af
Andreas Rasch-Christensen
  • Børn skal ikke forbydes sociale medier. De skal lære, hvordan algoritmerne fungerer

    Frygten for de sociale mediers dårligdomme får nogle institutioner til at forbyde brug af digitale medier. Men frem for at forbyde de digitale teknologier skal vi lære børn og unge at forstå, hvordan de er skruet sammen, og bruge dem kritisk, skriver Lillan Buus, Elsebeth Jensen og Andreas Rasch-Christensen fra VIA University College i dette debatindlæg
  • Vi skal finde tilbage til grundtanken med skolen

    Mål og test tjener mange formål i skolesystemet. Men de kan hurtigt blive så snævre, at nye ideer presses til side. Det er nu, vi skal holde fast i de traditioner vores skolesystem har for at give plads til ideudvikling, nysgerrighed og eksperimenter
  • Når læringsfrygten tager overhånd

    Læreplaner i daginstitutioner får hug for at være et led i konkurrencestatens forsøg på at kolonisere vores børn. Men kritikken skyder ved siden af målet. At der fra centralt hold sættes fokus på de mindstes læring kan nemlig føre til mere leg, nysgerrighed og fællesskab
  • Pas på med at afskaffe modtageklasserne

    Der skal investeres mange ressourcer, og de skal bruges klogt, hvis integrationen af flygtningebørn i folkeskolen skal blive en succes
  • Tid til et servicetjek

    Skolereformen har etårsfødselsdag, men er der noget at fejre? Diverse meningsmålinger viser, at tilfredsheden med reformen blandt lærere, pædagoger og forældre har været støt dalende det seneste år. Især lektiecafeerne er udskældte
  • Læreren er ikke alene om inklusionsopgaven

    Debatten om inklusion i folkeskolen handler om magtesløse lærere, der står uden de nødvendige kompetencer og ressourcer til at håndtere børnenes adfærds-vanskeligheder. Men sådan er virkeligheden ikke. Inklusion er et tæt samarbejde mellem lærere, pædagoger og ledere
  • Uddannelse begynder i vuggestuen

    Hvis vi vil undgå, at hver femte af årgang 2014 ender som uuddannet, skal vi sætte ind med målrettet leg og læring allerede i vuggestuealderen
  • Sådan løfter vi læreruddannelsen

    Det handler ikke om, hvor læreruddannelsen skal ligge – på professionshøjskolerne eller på universitetet – men om hvad den indeholder. Og der er det af absolut vigtighed, at uddannelsen bliver mere forskningsbaseret, så lærerne bliver bedre rustede til at undervise.
  • Ny Nordisk Skole er udvikling, der virker

    Vi har brug for Ny Nordisk Skole, fordi den gør skoler og institutioner til et samfundsprojekt, som skaber konsensus om de primære målsætninger for skoler og institutioner

Sider

Mest læste
  1. Frygten for de sociale mediers dårligdomme får nogle institutioner til at forbyde brug af digitale medier. Men frem for at forbyde de digitale teknologier skal vi lære børn og unge at forstå, hvordan de er skruet sammen, og bruge dem kritisk, skriver Lillan Buus, Elsebeth Jensen og Andreas Rasch-Christensen fra VIA University College i dette debatindlæg
  2. Der skal investeres mange ressourcer, og de skal bruges klogt, hvis integrationen af flygtningebørn i folkeskolen skal blive en succes
  3. Debatten om inklusion i folkeskolen handler om magtesløse lærere, der står uden de nødvendige kompetencer og ressourcer til at håndtere børnenes adfærds-vanskeligheder. Men sådan er virkeligheden ikke. Inklusion er et tæt samarbejde mellem lærere, pædagoger og ledere
  4. Læreplaner i daginstitutioner får hug for at være et led i konkurrencestatens forsøg på at kolonisere vores børn. Men kritikken skyder ved siden af målet. At der fra centralt hold sættes fokus på de mindstes læring kan nemlig føre til mere leg, nysgerrighed og fællesskab
  5. Der er for meget teori og for lidt praktisk undervisning i at undervise på landets seminarier. Lærerstanden skal genrejse folkeskolens renommé og ikke være bange for elevplaner og PISA-test
  6. Læreruddannelsen virker ikke. Det har den egentlig aldrig gjort. Men den kan sagtens komme til det. Også uden at ændre bekendtgørelsen. Frem for at undervise kommende lærere i teorier om, hvordan de bør undervise, skal uddannelsen give lærerstuderende konkrete redskaber til at håndtere skolens praksis