Andreas Relster

Seneste artikler af
Andreas Relster
  • Studieværter gør op med skødehunde-mentalitet

    Politisk journalistik mangler mandsmod, er præget af vanetænkning og frygt for konkurrenterne, lyder kritikken fra forfatteren og journalisten Carsten Jensen. Men efter mange års tørke ser det ud til, at der er en forandring på vej, hvor en mere direkte og vedholdende form for journalistik vinder frem i mediebilledet
  • Portræt af et tomrum

    Hvordan skildrer man årelang kedsommelig ventetid, der samtidig er et spørgsmål om liv og død i et ungt menneskes liv? Det er den opgave som Michael Graversen forsøger at løse i sin film ’For ung til udvisning’ om de unges situation på et børneasylcenter i Jægerspris
  • Livet, der leves, og loven der bestemmer hvordan

    Tre dokumentarfilm med fokus på konflikten mellem Israel og Palæstina viser, hvordan israelsk militær med loven i hånden har vægtet den israelske sikkerhed højere end menneskerettigheder. Information har sammen med en jødisk kvinde og en dansk-israelsk mand set to af filmene for at høre deres vurdering af, hvordan filmene skildrer konflikten
  • Far må dø

    Engang var partnere i tv-serier mænd, der stod sammen mod det onde. I dag slås de indbyrdes om, hvordan man som mand skal forholde sig til en kompleks virkelighed
  • Hvorfor er medierne så dumme?

    Journalisterne har mistet føling med, hvad deres arbejde går ud på. Det mener Arne Bro, der igennem 20 år har stået i spidsen for Den Danske Filmskoles TV-Uddannelse. I det tidsrum har han udviklet dansk dokumentarfilm fra et absolut lavpunkt til hidtil usete højder via en tilgang, der står i direkte kontrast til den journalistiske praksis
  • ’Vanvittige ideer har gjort dansk dokumentarfilm til en succes’

    En ligegyldighed over for det kendte, en stor nysgerrighed og friheden til at udleve selv de skæveste ideer. Det synes at være succesformlen for dansk dokumentarfilm netop nu, hvor den står allerstærkest
  • 'Vanvittige ideer har gjort dokumentarfilm til en succes'

    En ligegyldighed over for det kendte, en stor nysgerrighed og friheden til at udleve selv de skæveste ideer. Det syntes at være succesformlen for dansk dokumentarfilm netop nu, hvor den står allerstærkest
  • Det usynlige gjort synligt

    Genopførsel, rekonstruktion og selviscenesættelse. Kært barn har mange navne, når det kommer til de greb som rigtig mange af de dokumentarfilm, man kan se på CPH: DOX lige nu, bruger. Det sker ifølge instruktørerne for at skabe et mere ærligt billede end den observerende dokumentar
  • Svært at være så god

    Kidd gik sidste år fra totalt ukendt musiker til hele Danmarks mediedarling på under et år. På dokumentarfilmfestivalen CPH:DOX, der begyndte i går, kan man nu se Andreas Johnsens film ’Kidd Life’, der har fulgt den dengang 21-åriges rejse, og de problemer en karruseltur i mediemøllen skabte

Sider

Mest læste
  1. Integrationen slår fejl, når man i skolen vil tvinge børn ind i en præfabrikeret forestilling om danskhed skabt af middelklassens normer. I mødet med danskheden som noget indforstået og kulturelt betinget, bliver det klart for de tosprogede børn, at de ikke er danske og ikke kan blive det, mener den bogaktuelle antropolog Laura Gilliam
  2. Zentropa og Peter Øvig Knudsen slås for tiden om, hvem der egentlig har retten til at fortælle det snart 30 år gamle stykke Danmarks-historie omkring Blekingegadebanden. Nu blander den tidligere journalist ved Information, Lars Villemoes, sig også
  3. Ond cirkel. Mange af de mennesker, der får lykkepiller, sovemidler, beroligende og angstdæmpende midler, har i virkeligheden slet ikke brug for det eller nogen effekt af det. En uheldig bivirkning ved ophør med pillerne er dog, at man kan få nøjagtig de lidelser, man i første omgang blev behandlet for
  4. Den succesfulde outsider, kærligheden som evig sejrherre og troen på de nære værdier. Film giver også et forudsigeligt, forenklet og gennemtygget virkelighedsbillede. Alligevel omfavner vi det igen og igen
  5. Journalisterne har mistet føling med, hvad deres arbejde går ud på. Det mener Arne Bro, der igennem 20 år har stået i spidsen for Den Danske Filmskoles TV-Uddannelse. I det tidsrum har han udviklet dansk dokumentarfilm fra et absolut lavpunkt til hidtil usete højder via en tilgang, der står i direkte kontrast til den journalistiske praksis
  6. Engang var en mand en mand, og en bøsse noget, man skød med. I 70'erne blev manden så mere androgyn og sprang ud som storstrikkende bleskifter og jeg-tager-opvasken-skat-type. I dag er manden så på vej tilbage til det mere traditionelle kønsrollemønster, nu forklædt som drengerøv. En type, som den nye satireserie på DR, 'Chapper og Pharfar', tager under kærlig behandling
  7. Vidensarbejderen jagter en selvrealisering i arbejdet, som hun aldrig kan opnå. Derfor skal hun lære at elske rutinen og det gode håndværk. Og acceptere de modsatrettede krav om at være både innovativ og effektiv
  8. En ligegyldighed over for det kendte, en stor nysgerrighed og friheden til at udleve selv de skæveste ideer. Det synes at være succesformlen for dansk dokumentarfilm netop nu, hvor den står allerstærkest