Anna Ullman

Anna Ullman

Journalist
Artikler
  • Anmeldelse
    3. juli 2016

    17.000 sæt hænder klappede i sync til New Order

    New Order på Arena blev en kollektiv festkulmination på Roskilde Festival 2016 med både krisebetonet samtidsrelevans og ålestram musikhistorisk overlegenhed
    New Order blev festkulminationen på Danmarks største Festival.
  • Anmeldelse
    2. juli 2016

    I smatten døde selfiemaskeraden

    En festivalberetning, hvori en forvirret musikkritiker søger harmoni mellem sit månesyge festivaljeg og sin sårbare morrolle, og delvist opnår forløsning
    Den svensk-litauiske rapper Silvana Imam lignede en modeblogger i pudderrosa bikerjakke og menstruationsfjendtlige hvide jeans, men med tonstunge bassdrops satte hun mellemgulvet i svingninger.
  • Anmeldelse
    30. juni 2016

    Grimes ejer festen

    Med polyesterbeats og pixeleret vokal beviste canadiske Grimes, at hun er popkunstner af stort format
    Grimes kom på Roskilde Festival 2016 med et par års forsinkelse, og i mellemtiden har hun rejst sig som en af tidens allervigtiste kvindelige popstjerner
  • Anmeldelse
    30. juni 2016

    Syrisk-britisk fusion var helt rigtig og lidt for meget

    Den übersympatiske multimusiker Damon Albarn samlede det syriske nationalorkester til åbningen af Orange Scene. Det var en livsbekræftende globaliseret, men også lige lovlig godhedsperfektionistisk folkeforsamling
    Damon Albarn (med guitaren på øverste billede) spillede en relativt diskret rolle ved åbningskoncerten på Roskilde Festivals Orange Scene. I stedet var Raed Jazbeh (nederst til højre) og The Orchestra of Syrian Musicians samlet fra alle verdenshjørner i en (lidt for) politisk korrekt koncert.
  • Anmeldelse
    29. juni 2016

    Musikanmeldernes anbefalinger

    Informations musikanmeldere giver deres anbefalinger til årets Roskilde festival
  • 11. juni 2016

    Brevkassen: Jeg vil have barn, min kæreste vil vente

    Jeg er en mand på 28 år, som gerne vil have et barn med min kæreste. Jeg er fuldstændig klar, men min kæreste bliver ved med at sige, at vi skal vente, til vi har bedre styr på vores økonomi
  • Klumme
    7. juni 2016

    Bourdieu må krumme tæer i graven

    Hold op med at beskrive senkapitalismen med hjemmestrikkede pseudoøkonomiske metaforer. Så kan vi måske i stedet komme i gang med at kritisere den
    Hold op med at beskrive senkapitalismen med hjemmestrikkede pseudoøkonomiske metaforer. Så kan vi måske i stedet komme i gang med at kritisere den
  • Klumme
    20. maj 2016

    Ode til et antiarbejdsfællesskab

    På det fragmenterede arbejdsmarked er fastansættelser sjældnere end dodoen. Så hvorfor orienterer vi stadig hele vores tilværelse efter dem?
    Selv har jeg undgået endnu en præstationspanisk nedsmeltning ved at få en plads i et lavøkonomisk kontorfællesskab. Mine kontorfæller er studerende, arbejder med kreative projekter, freelancer med en indkomst på dagpengeniveau eller har projektansættelser afløst af perioder med arbejdsløshed. Og fordi alle er i samme båd, opstår der en bevidsthed om, at et fast job ikke nødvendigvis er det tyngdepunkt, som hele livet skal gravitere omkring. Her det kreative kontorfællesskab på Prags Boulevard, før det flyttede ud til fordel for et lagerhotel (arkivfoto).
  • Anmeldelse
    10. maj 2016

    Paranoiaens ambassadører

    Snorkesamples og spøgelsessamba: Radiohead ruller widescreenformatet ud på deres fine niende album, hvor guitaristens sidegesjæft som soundtrackskaber er blevet en del af bandet
    Radiohead består af (fra venstre): Colin Greenwood, Jonny Greenwood, Thom Yorke, Phil Selway og Ed O’Brien

Sider

  1. Anmeldelse
    21. januar 2014

    Frankrigs single-top 10: Kvoter og multikultimusik

    I Frankrig har kvoter i 20 år dikteret, at 40 procent af det, der spilles i radioen, skal være fransksproget. Heraf skal halvdelen være nye kunstnere. Men da flere franske musikere går over til at synge på engelsk, har radiostationerne problemer med at opfylde kvotekravene. Den franske Top 10 byder på iøjnefaldende kulturel diversitet, men spørgsmålet er, om kvoterne kan tage æren
  2. Interview
    20. marts 2015

    ’Pioner? Jo, det har jeg vel været’

    Hun var hele landets legefrøken og en musiker, der lagde stemme til 1970’ernes tiltagende kvindebevidsthed. I en alder af 70 har Trille skrevet sine erindringer – om glæder, sorger og svimlende sanseindtryk, der stadig overvælder hende
    Trille i hendes hjem i Næstved
  3. Interview
    31. december 2014

    Det år kvinderne (og en masse mænd) fik valgret

    I det nye år køres kulturinstitutionerne i stilling for at fejre 100-året for kvinders valgret, men mange fattige mænd havde heller ikke stemmeret før 1915, og det er gået i glemmebogen. Sådan siger forfatter Pia Fris Laneth, som mener, at det manglende blik for klasseforhold forplumrer ligestillingsdebatten – også i dag
    I det nye år køres kulturinstitutionerne i stilling for at fejre 100-året for kvinders valgret, men mange fattige mænd havde heller ikke stemmeret før 1915, og det er gået i glemmebogen. Sådan siger forfatter Pia Fris Laneth, som mener, at det manglende blik for klasseforhold forplumrer ligestillingsdebatten – også i dag
  4. Læserbrev
    18. oktober 2014

    Brevkassen: Er det o.k., at jeg ikke kan lide min søn?

    Vi har ingen gedulgte traumer om druk, vold eller svigt i familiehistorien. Han er ikke blevet mishandlet eller er søn af postbuddet
  5. 13. december 2014

    Robotter i hverdagen

    Inden for 20 år har robotterne taget dit arbejde, advarede en svensk rapport for nylig. Kunstig intelligens truer menneskeheden, mener den berømte fysiker Stephen Hawking. For at tage dystopierne i opløbet skitserer vi her en blid indkøring, så du kan vænne dig til maskinernes magtovertagelse
  6. Anmeldelse
    27. august 2014

    Ind under huden, bag kulissen

    Sinéad O’Connor er en billedstormer, der vil kradse i poppens overflade og sætte ord på tilværelsens glæde og smerte. På sit tiende album gør hun det ved at sammensmelte råstyrke og sårbarhed iført et tilsmudset rockantræk
    Sammenstødet mellem popnymfen og den selvudnævnte moderfigur rejser selvfølgelig det spørgsmål, om der overhovedet ville være plads til en musiker som Sinéad O’Connor i dagens poplandskab, såfremt vi hypotetisk antog, at hun debuterede i år 2014
  7. Baggrund
    18. april 2015

    Prada Meinhof: Den sidste kant

    Naziæstetikken er en af de sidste virksomme chokeffekter i vor tids hærdede populærkultur. Men hvor går grænsen mellem lødig historieformidling og usund fascination?
    Korea Nazi Chic
  8. Baggrund
    19. februar 2015

    Man kan ikke tage myten ud af mennesket

    Igen og igen vender vi tilbage til det kortlivede danske beatorkester Steppeulvene, fordi de opfandt et nyt dansk rocksprog. Og fortællingen om bandets forsanger, den poetiske begavelse og rastløse, rødhårede vandringsmand Eik Skaløe, fortæller os noget om vores egen kulturhistorie
    I 1967 sprang Steppeulvenes legendariske forsanger Eik Skaløe i Christianhavns kanal. Det skete i forbindelse med udgivelsen af bandets eneste – men skelsættende – album, HIP.