Anna Ullman

Anna Ullman

Journalist
  • Anmeldelse
    3. juli 2016

    17.000 sæt hænder klappede i sync til New Order

    New Order på Arena blev en kollektiv festkulmination på Roskilde Festival 2016 med både krisebetonet samtidsrelevans og ålestram musikhistorisk overlegenhed
    New Order blev festkulminationen på Danmarks største Festival.
  • Anmeldelse
    2. juli 2016

    I smatten døde selfiemaskeraden

    En festivalberetning, hvori en forvirret musikkritiker søger harmoni mellem sit månesyge festivaljeg og sin sårbare morrolle, og delvist opnår forløsning
    Den svensk-litauiske rapper Silvana Imam lignede en modeblogger i pudderrosa bikerjakke og menstruationsfjendtlige hvide jeans, men med tonstunge bassdrops satte hun mellemgulvet i svingninger.
  • Anmeldelse
    30. juni 2016

    Grimes ejer festen

    Med polyesterbeats og pixeleret vokal beviste canadiske Grimes, at hun er popkunstner af stort format
    Grimes kom på Roskilde Festival 2016 med et par års forsinkelse, og i mellemtiden har hun rejst sig som en af tidens allervigtiste kvindelige popstjerner
  • Anmeldelse
    30. juni 2016

    Syrisk-britisk fusion var helt rigtig og lidt for meget

    Den übersympatiske multimusiker Damon Albarn samlede det syriske nationalorkester til åbningen af Orange Scene. Det var en livsbekræftende globaliseret, men også lige lovlig godhedsperfektionistisk folkeforsamling
    Damon Albarn (med guitaren på øverste billede) spillede en relativt diskret rolle ved åbningskoncerten på Roskilde Festivals Orange Scene. I stedet var Raed Jazbeh (nederst til højre) og The Orchestra of Syrian Musicians samlet fra alle verdenshjørner i en (lidt for) politisk korrekt koncert.
  • Anmeldelse
    29. juni 2016

    Musikanmeldernes anbefalinger

    Informations musikanmeldere giver deres anbefalinger til årets Roskilde festival
  • 11. juni 2016

    Brevkassen: Jeg vil have barn, min kæreste vil vente

    Jeg er en mand på 28 år, som gerne vil have et barn med min kæreste. Jeg er fuldstændig klar, men min kæreste bliver ved med at sige, at vi skal vente, til vi har bedre styr på vores økonomi
  • Klumme
    7. juni 2016

    Bourdieu må krumme tæer i graven

    Hold op med at beskrive senkapitalismen med hjemmestrikkede pseudoøkonomiske metaforer. Så kan vi måske i stedet komme i gang med at kritisere den
    Hold op med at beskrive senkapitalismen med hjemmestrikkede pseudoøkonomiske metaforer. Så kan vi måske i stedet komme i gang med at kritisere den
  • Klumme
    20. maj 2016

    Ode til et antiarbejdsfællesskab

    På det fragmenterede arbejdsmarked er fastansættelser sjældnere end dodoen. Så hvorfor orienterer vi stadig hele vores tilværelse efter dem?
    Selv har jeg undgået endnu en præstationspanisk nedsmeltning ved at få en plads i et lavøkonomisk kontorfællesskab. Mine kontorfæller er studerende, arbejder med kreative projekter, freelancer med en indkomst på dagpengeniveau eller har projektansættelser afløst af perioder med arbejdsløshed. Og fordi alle er i samme båd, opstår der en bevidsthed om, at et fast job ikke nødvendigvis er det tyngdepunkt, som hele livet skal gravitere omkring. Her det kreative kontorfællesskab på Prags Boulevard, før det flyttede ud til fordel for et lagerhotel (arkivfoto).
  • Anmeldelse
    10. maj 2016

    Paranoiaens ambassadører

    Snorkesamples og spøgelsessamba: Radiohead ruller widescreenformatet ud på deres fine niende album, hvor guitaristens sidegesjæft som soundtrackskaber er blevet en del af bandet
    Radiohead består af (fra venstre): Colin Greenwood, Jonny Greenwood, Thom Yorke, Phil Selway og Ed O’Brien

Sider

  1. Anmeldelse
    21. januar 2014

    Frankrigs single-top 10: Kvoter og multikultimusik

    I Frankrig har kvoter i 20 år dikteret, at 40 procent af det, der spilles i radioen, skal være fransksproget. Heraf skal halvdelen være nye kunstnere. Men da flere franske musikere går over til at synge på engelsk, har radiostationerne problemer med at opfylde kvotekravene. Den franske Top 10 byder på iøjnefaldende kulturel diversitet, men spørgsmålet er, om kvoterne kan tage æren
  2. Læserbrev
    18. oktober 2014

    Brevkassen: Er det o.k., at jeg ikke kan lide min søn?

    Vi har ingen gedulgte traumer om druk, vold eller svigt i familiehistorien. Han er ikke blevet mishandlet eller er søn af postbuddet
  3. Baggrund
    19. februar 2015

    Man kan ikke tage myten ud af mennesket

    Igen og igen vender vi tilbage til det kortlivede danske beatorkester Steppeulvene, fordi de opfandt et nyt dansk rocksprog. Og fortællingen om bandets forsanger, den poetiske begavelse og rastløse, rødhårede vandringsmand Eik Skaløe, fortæller os noget om vores egen kulturhistorie
    I 1967 sprang Steppeulvenes legendariske forsanger Eik Skaløe i Christianhavns kanal. Det skete i forbindelse med udgivelsen af bandets eneste – men skelsættende – album, HIP.
  4. Anmeldelse
    27. marts 2015

    Happeningkunsten er kommet i glas og ramme

    Med udstillingen ’What’s Happening?’ sætter Statens Museum for Kunst fokus på 1960’erne og 1970’ernes bevidsthedsskred i kunsten, der udfordrede samfundsnormerne og banede nye veje for, hvad kunst kunne være. Men er opsigtsvækkende happenings i disse oplevelsesøkonomiske tider stadig et udtryk for oprør?
    ’Den kvindelige kristus’ alias Lene Adler Petersen i 1969 på Børsen. I dag er happeningens eneste rester korset med gulnede stofstrimler og sejl­garn omkring, der kan ses i en montre på SMK.
  5. Anmeldelse
    25. februar 2015

    Opsang og nedtur

    Danmarks kedeligste orkester mestrer stadig den klassiske poprocksang til perfektion. Men når TV-2 higer sig fast i rollen som alvidende samfundskommentatorer, ender de med at blive uvedkommende
    Den klassiske TV-2-sang er f.eks. sådan en, der hvor Steffen Brandt i løbet af de første sekunder spidser munden og fløjter sangen i gang. Aarhus-bandet er på gaden med sit 18. album på fredag.
  6. 23. august 2014

    Brevkassen: Jeg vil ikke være ’lidt for sød’

    Jeg har nu i flere omgange stødt på betegnelsen »han er lidt for sød« som en begrundelse fra både min kæreste og hendes veninder, når de fravælger mænd
  7. Baggrund
    23. december 2013

    At twerke eller ikke at twerke

    … det var spørgsmålet i 2013, hvor feminismen blev stueren i popmusikken. Men ligesom der var god og dårlig pop, var der også god og dårlig feminisme
    Miley Cyrus og Robin Thickes optræden ved MTV’s Video Music Awards i august skabte voldsom debat og gjorde ’twerking’ til et af årets mest brugte ord.
  8. Anmeldelse
    1. september 2014

    Op på alfabeatet

    Inger Christensens svimlende lyrikmatematik bliver fint og ømt sat til musik af Martin Ryum. ’Findes’ hedder pladen, som måske lidt for lydigt tager plads i rækken af danske rockdigtfortolkninger
    Martin Ryum behandler måske sit digterforbillede en kende for respektfuldt.