Anna Vestergaard Jørgensen

  • Anmeldelse
    13. oktober 2017

    Sisters Academy udforsker kunstens potentialer

    ’Sisters Academy – The Boarding School’ er en legende og generøs oplevelse, der varer 24 timer. Her lukkes ned for det rationelle og op for sanseligheden og æstetikken i en totalperformance, der er krævende og utroligt vellykket
    Døgnet på Sisters Academy er en øvelse i ekstremt nærvær og opmærksomhed.
  • Anmeldelse
    15. september 2017

    Kolonihistorien er svær at slæbe på

    Er historien om Danmark som kolonimagt et overstået kapitel, som vi kan kigge tilbage på, klogere end dengang? Eller hjemsøger historien os stadig, indfiltret i det moderne liv? Udstillingen ’Kolonihistorier – magt og afmagt’ har ikke et entydigt svar, men lægger op til debat om historien og dens konsekvenser
    I Jeannette Ehlers video ’Black Magic in the White House’ danser en usynlig skygge rundt i statsministerboligen Marienborg, der blev bygget med midler fra trekantshandlen.
  • Anmeldelse
    31. marts 2017

    Et rum at tænke i

    I udstillingen ’KNEBEL’, der i øjeblikket vises i Museumsbygningen i København, har Stense Andrea Lind-Valdan skabt et rum for vrede, frustration, skrøbelighed og sødme. Et rum, der er dybt personligt, men som også rører dem, der bevæger sig ind i kunstnerens ’eget værelse’
    Selv om Stense Andrea Lind-Valdans udgangspunkt i første omgang er maleriet – det er det medie, hun er oplært i på Kunstakademiet – så har hendes praksis også et stort fællesskab med bogen. De fleste af værkerne består af serier, hvor hvert værk er som en side i en bog.
  • Anmeldelse
    29. april 2016

    Hjem er en illusion

    Ordrupgaard viser med en lang række værker af Vilhelm Hammershøi, at det i lige så høj grad var manipulationen af det hjemlige, som det var en decideret objektiv gengivelse, Hammershøi eksperimenterede med. En manipulation, der ikke er mindre interessant 100 år efter hans død
    Det ligner rene gengivelser af Hammershøis stuer, men der er ikke megen sammenhæng med den måde, han selv boede på, viser fotografier af parrets hjem. Maleri: Vilhelm Hammershøi, ’Støvkornenes dans i solstrålerne’, 1900, Ordrupgaard.
  • Anmeldelse
    14. marts 2016

    Louisianas magtmanifestation

    En stærk samling udgør kernen i ethvert museum. At Louisiana har en kunstsamling af international rækkevidde og kvalitet, ved de fleste sikkert. Med den nye udstilling ’Illumination’ er der fokus på, hvad museet har set og fået af primært samtidskunst gennem de seneste fire år. Erhvervelser, som er fuldt på højde med de Giacometti-skulpturer og Jorn-malerier, som museet i forvejen er kendt for
    En stærk samling udgør kernen i ethvert museum. At Louisiana har en kunstsamling af international rækkevidde og kvalitet, ved de fleste sikkert. Med den nye udstilling ’Illumination’ er der fokus på, hvad museet har set og fået af primært samtidskunst gennem de seneste fire år. Erhvervelser, som er fuldt på højde med de Giacometti-skulpturer og Jorn-malerier, som museet i forvejen er kendt for
  • Anmeldelse
    26. februar 2016

    Speeddating på togstationen

    På S-togsstationen i Vallensbæk lyser store skærme af digitaliserede bordtennisbolde de grå omgivelser op i franske Fred Sapey-Triomphes lysinstallationer
  • Anmeldelse
    12. februar 2016

    Skyd dine dæmoner

    Hvide gudinder og nøgne dukkebørn, malerier plaffet ned med en riffel og lystige, farvestrålende – og beboelige – kvinder. Der er ikke så lidt på færde i Niki de Saint Phalles kunst. I morgen åbner Arken en stor udstilling, der præsenterer centrale dele af kunstnerens kraftfulde værker og performances
  • Anmeldelse
    29. januar 2016

    Et skab er mere end et skab

    På Overgaden kan man i øjeblikket se Ester Fleckners soloudstilling ’A closet does not connect under the bed’. Som titlen lidt kryptisk henviser til, er det en udstilling, der fokuserer på skabet som både hverdagsmøbel og et symbolsk ladet ord
  • Anmeldelse
    22. januar 2016

    Hvad lydsøen gemte

    I udstillingen ’Works for Radio’ præsenterer Nikolaj Kunsthal i samarbejde med den alternative radiostation The Lake en række nye, nordiske lydværker. Og selv om det ikke syner af meget, er det bestemt værd at lytte med

Sider

  1. Anmeldelse
    8. januar 2016

    Kendt mand – mindre kendt hustru

    Alt ånder fred og fordragelighed i Alhed og Johannes Larsens værker i udstillingen ’Et hjem i naturen’ på Ordrupgaard. Men under overfladen gemmer sig nogle af de udfordringer, som kunstmuseer og kunsthistorien står over for i forhold til, hvordan kvinderne kan komme mere i fokus
    Trods to verdenskrige forbliver blomster og fugle i fokus hos Alhed og Johannes Larsen. Det får små spørgsmål til at pible frem. Maleri: Alhed Larsen: ’Bøgeløv i et vindue’ (1927). Johannes Larsen Museet.
  2. Anmeldelse
    31. marts 2017

    Et rum at tænke i

    I udstillingen ’KNEBEL’, der i øjeblikket vises i Museumsbygningen i København, har Stense Andrea Lind-Valdan skabt et rum for vrede, frustration, skrøbelighed og sødme. Et rum, der er dybt personligt, men som også rører dem, der bevæger sig ind i kunstnerens ’eget værelse’
    Selv om Stense Andrea Lind-Valdans udgangspunkt i første omgang er maleriet – det er det medie, hun er oplært i på Kunstakademiet – så har hendes praksis også et stort fællesskab med bogen. De fleste af værkerne består af serier, hvor hvert værk er som en side i en bog.
  3. Anmeldelse
    13. oktober 2017

    Sisters Academy udforsker kunstens potentialer

    ’Sisters Academy – The Boarding School’ er en legende og generøs oplevelse, der varer 24 timer. Her lukkes ned for det rationelle og op for sanseligheden og æstetikken i en totalperformance, der er krævende og utroligt vellykket
    Døgnet på Sisters Academy er en øvelse i ekstremt nærvær og opmærksomhed.
  4. Anmeldelse
    26. februar 2016

    Speeddating på togstationen

    På S-togsstationen i Vallensbæk lyser store skærme af digitaliserede bordtennisbolde de grå omgivelser op i franske Fred Sapey-Triomphes lysinstallationer
  5. Anmeldelse
    6. november 2015

    Skudhullernes lysende pletter

    Med udgangspunkt i Berlins tunge historie undersøger Andreas Albrectsen den spinkle skillelinje mellem fiktion og fakta, drøm og virkelighed
    Med udgangspunkt i Berlins tunge historie undersøger Andreas Albrectsen den spinkle skillelinje mellem fiktion og fakta, drøm og virkelighed
  6. Anmeldelse
    29. april 2016

    Hjem er en illusion

    Ordrupgaard viser med en lang række værker af Vilhelm Hammershøi, at det i lige så høj grad var manipulationen af det hjemlige, som det var en decideret objektiv gengivelse, Hammershøi eksperimenterede med. En manipulation, der ikke er mindre interessant 100 år efter hans død
    Det ligner rene gengivelser af Hammershøis stuer, men der er ikke megen sammenhæng med den måde, han selv boede på, viser fotografier af parrets hjem. Maleri: Vilhelm Hammershøi, ’Støvkornenes dans i solstrålerne’, 1900, Ordrupgaard.