Anne Middelboe Christensen

Anne Middelboe Christensen

Journalist, Information
Seneste artikler af
Anne Middelboe Christensen

Sider

Om

Anne Middelboe Christensen, cand.mag.
Teateranmelder ved Information fra 1995.
Forfatter til bl.a. ’Sylfiden findes’ (2008) og ’Begejstring og brutalitet. En guide til anmelderens rolle’ (2012). Ordmager i Middelboes Ordbutik. Medlem af juryen bag Årets Reumert. Vært på tv-programmet ’Kunstnermødet’ på DK4.
Dramaturg. Ekstern lektor ved Københavns Universitet i kulturjournalistik. Tidligere ved Weekendavisen 1990-95 og Kalundborg Folkeblad 1985-90.

Mest læste
  1. Vi har over 150 teatre i Danmark, og der spillede endnu flere forestillinger på dem i året, der gik. Hvad var det bedste? Hvad er godt teater overhovedet? Er det forestillingerne, der rører os eller overrasker os, udfordrer os eller gør os klogere? Informations teateranmeldere har udvalgt ti små og store teaterstykker fra 2018, som de ikke glemmer foreløbig – for deres helt forskellige kvaliteter
  2. Balletten og teatret i Skt. Petersborg byder på stor skønhed, men også en udsøgt glæde ved at begå mord. Anne Middelboe sætter den russiske æstetik på spidsen til balletkonference om balletmesteren Marius Petipa og overrækkelsen af 17th Europe Theatre Prize
  3. ’Krash & Chopin danser’ stråler af rituel danseglæde og fællesskab
  4. Sara Gebrans sengeperformance i Koncertkirken er som en sidste mobiltelefonbesked fra en kvinde på selvmordets rand. En meget lang besked
  5. 'Dødens Triumf' kaldte han sin største moderne ballet om civilisationens undergang i katastrofen. Nu har døden ramt ham selv - Flemming Flindt døde i USA og blev 72 år
  6. Arven fra Olga Korbut med rottehalerne og Nadia Comaneci med det rene 10-tal præger stadig redskabsgymnastikken ved OL. Men det samme gør skræmmehistorien om Elena Mukhina, der brækkede nakken. Alligevel er øvelserne kun blevet hårdere og farligere, og gymnastikkroppene i London kan antageligt kun holde til dette ene OL
  7. I sagen om Peter Martins handler anklagerne også om en verbal vold, der afslører ballettens verden som en frygtkultur
  8. Det er bare ikke til at få øje på Silja Schandorff og Nikolaj Hübbes bizarre iscenesættelse af den romantiske balletklassiker