Anne Vang

  • Læserbrev
    12. december 2019

    Alt for mange anbragte børn bliver fattige og får ikke uddannelse

    Selv om der er kommet fokus på tidlige indsatser, er der stadig for mange anbragte børn, der ikke er i trivsel. Derfor bør ministeren skaffe mere viden om, hvad der gør en anbringelse vellykket, og sikre en bedre indsats på tværs af det kommunale område, skriver Anne Vang, Helle Støve og Ditte Brøndum i dette debatindlæg
  • Klumme
    8. juli 2014

    Ulighed fra første smil

    Igen og igen diskuteres det, om uligheden i Danmark er blevet større. Debatten burde handle om, hvordan den bliver mindre
  • Klumme
    2. juli 2014

    Virkeligheden forstyrrer beslutningstagerne

    Indlæg fra mennesker, der beskæftiger sig med emnet for debatten til hverdag, bliver set som illegitime i den politiske debat. De bliver dømt ude som partsindlæg
  • Klumme
    24. juni 2014

    Incitament til hvad?

    Politikerne har skabt en såkaldt incitamentsstruktur, der skal få unge hurtigt gennem uddannelsessystemet. Men de unge kan ikke gennemskue den, og derfor snubler mange, før de overhovedet begynder på en uddannelse
  • Klumme
    17. juni 2014

    Erhvervsuddannelser med potentiale

    Alt for mange unge vælger gymnasiet som følge af forældrenes uddannelsessnobberi. De hænger i, forsøger at leve op til forventningerne, men tre år på den forkerte hylde går hårdt ud over selvtilliden
  • Klumme
    10. juni 2014

    Lad os gøre op med puljestyringen

    Når et sted får prædikatet ’udsat boligområde’, rykker de velmenende projektansatte ind. Især børnene knytter sig til dem. Men når puljen er brugt, står de tilbage med indtrykket af, at voksne kun gider dem i en kort periode
  • Klumme
    3. juni 2014

    Den kreative (skole)klasse

    Vi skal på barrikaderne for at kræve en undervisning, der tilgodeser både hånd og ånd. Til gavn for de socialt udfordrede. Men allermest for fremtidens stærke vidensarbejdere
  • Kronik
    17. maj 2014

    Homo economicus tramper rundt i de social-demokratiske samtaler

    I stedet for at bruge kræfter på at file på størrelsen af de økonomiske overførsler til landets udsatte burde Socialdemokraterne koncentrere sig om at sikre det, som velfærdssamfundets overlevelse reelt afhænger af: velfungerende velfærdsinstitutioner
    Vi skal være stolte af vores børnehaver, skoler, universiteter, plejehjem og hospitaler, mener kronikøren. For de udgør hjørnestenene i vores velfærdssamfund. 
 Arkiv
  • Kommentar
    1. maj 2013

    Vi skal turde drømme

    Min søster er blevet sofavælger, fordi hun mener, vi politikere bare vil magten, og alle gør det samme, når de har fået den. Jeg forstår hende. Men jeg kan stadig ikke lade være med at kæmpe for mine drømme om et bedre samfund

Sider

  1. Kronik
    4. april 2011

    Inklusion er godt - men ikke for enhver pris

    Der er tale om omsorgssvigt på højt plan, når regeringen vil spare millioner ved at tvinge børn med særlige behov fra specialskolerne over i den billigere, almindelige folkeskole. Vi skal spare ved at investere i folkeskolen, så den bliver mere rummelig
    'Det store frikvarter er en væsentlig ekskluderende faktor i folkeskolen,' skriver Københavns Børne- og ungdomsborgmester Anne Vang og nævner som eksempel børn med autistiske tendenser, der ikke kan kapere en kæmpestor gård med over hundrede børn og ganske få voksne. For at folkeskolen skal kunne inkludere flere børn, skal den kunne tilbyde mindre fysiske enheder med flere voksne, der kan hjælpe børnene med at få struktur på frikvarteret.
  2. Læserbrev
    21. september 2011

    Pædagoger ind på folkeskoler

    Når man siger A, må man også sige B. Når man beder folkeskolerne inkludere flere børn med særlige behov i undervisning, skal man også tilføre skolerne de rette værktøjer og de rette faglige kompetencer til at håndtere den opgave
  3. Kommentar
    10. oktober 2012

    Her er mit bud på ret og pligt i folkeskolen

    Ret og pligt. Det er nøgleord for et samfund, der fungerer. For skoler, hospitaler og jobcentre, der fungerer. Det kan de fleste danskere være enige om. Især når beskrivelsen er overordnet og floskuløs. For hvad er det egentlig, du har ret til i folkeskolen? Og hvordan gør du din pligt?
    Ret og pligt. Det er nøgleord for et samfund, der fungerer. For skoler, hospitaler og jobcentre, der fungerer. Det kan de fleste danskere være enige om. Især når beskrivelsen er overordnet og floskuløs. For hvad er det egentlig, du har ret til i folkeskolen? Og hvordan gør du din pligt?
  4. Læserbrev
    12. december 2019

    Alt for mange anbragte børn bliver fattige og får ikke uddannelse

    Selv om der er kommet fokus på tidlige indsatser, er der stadig for mange anbragte børn, der ikke er i trivsel. Derfor bør ministeren skaffe mere viden om, hvad der gør en anbringelse vellykket, og sikre en bedre indsats på tværs af det kommunale område, skriver Anne Vang, Helle Støve og Ditte Brøndum i dette debatindlæg
  5. Kronik
    17. maj 2014

    Homo economicus tramper rundt i de social-demokratiske samtaler

    I stedet for at bruge kræfter på at file på størrelsen af de økonomiske overførsler til landets udsatte burde Socialdemokraterne koncentrere sig om at sikre det, som velfærdssamfundets overlevelse reelt afhænger af: velfungerende velfærdsinstitutioner
    Vi skal være stolte af vores børnehaver, skoler, universiteter, plejehjem og hospitaler, mener kronikøren. For de udgør hjørnestenene i vores velfærdssamfund. 
 Arkiv
  6. Klumme
    8. juli 2014

    Ulighed fra første smil

    Igen og igen diskuteres det, om uligheden i Danmark er blevet større. Debatten burde handle om, hvordan den bliver mindre