Bjarne Mouridsen

Artikler
  • Interview
    30. august 2016

    Man kan ikke skrive om slavehandlen uden at bruge ordet ’neger’

    Mich Vraa er aktuel med en roman om den danske slavehandel. Han advarer mod, at vi glemmer vores fortid
    Mich Vraa er aktuel med en roman om den danske slavehandel. Han advarer mod, at vi glemmer vores fortid
  • Anmeldelse
    18. marts 2016

    Vi kan alle flyve

    Udstillingen ’The Dream of Flying’ på Brandts forener kunst og videnskab – og den forbundne tanke mellem at fantasere, at flyve og at styrte
    Udstillingen ’The Dream of Flying’ på Brandts forener kunst og videnskab – og den forbundne tanke mellem at fantasere, at flyve og at styrte
  • Anmeldelse
    15. september 2015

    Jordskælvet i Lissabon, der ændrede verden

    Voltaires ’Candide’ var et satirisk indlæg i oplysningstidens debat om Guds retfærdighed. Afsættet var jordskælvet i Lissabon i 1755 – en begivenhed, der beskrives som verdens første moderne katastrofe. Siden blev romanen til opera. Fra på fredag kan den opleves i Den Fynske Opera
    Voltaires ’Candide’ var et satirisk indlæg i oplysningstidens debat om Guds retfærdighed. Afsættet var jordskælvet i Lissabon i 1755 – en begivenhed, der beskrives som verdens første moderne katastrofe. Siden blev romanen til opera. Fra på fredag kan den opleves i Den Fynske Opera
  • Anmeldelse
    12. juni 2015

    Nej, ler er ikke bare ler

    Det nyåbnede museum Clay vil fortælle alle de ’fantastiske historier, der knytter sig til ler’ – fra koppen til krukken til urnen og videre. For ler er meget andet end det, vi har fødderne plantet i, og udlandet er allerede interesseret
    Bente Skjøttgaard: ’Clouds Field’ (2010). Stentøj. Erik Veistrup Samlingen.
  • Anmeldelse
    11. februar 2015

    Elefantmanden i os alle

    Realityserier er vor tids freakshows, mener instruktør Therese Willstedt, der står bag opsætningen af et nyt teaterstykke om Elefantmanden. Hun har valgt at lade titelrollen besætte af en skuespiller, der også er spastiker
    Mikkel Lund, der spiller Elefantmanden, er foruden skuespiller også spastiker. Det har været en stor hjælp under processen, hvor manuskriptet er improviseret frem i samarbejde med ensemblet, fortæller instruktør Therese Willstedt. Fotos: Emilia Therese
  • Baggrund
    20. januar 2015

    Metalstudier

    Metalmusikken er tung og massiv, akkorderne massive som blokke – ligesom universets logoer med deres klare symboler og gotiske skrift, som giver en nærmest fysisk oplevelse, mener metalforsker Vitus Vestergaard, der selv spiller guitar i et doom metal-band
    Metalmusikken er tung og massiv, akkorderne massive som blokke – ligesom universets logoer med deres klare symboler og gotiske skrift, som giver en nærmest fysisk oplevelse, mener metalforsker Vitus Vestergaard, der selv spiller guitar i et doom metal-band
  • Nyhed
    30. september 2013

    Warhols burger stjålet

    Tyrkisk kunstner har brugt en berømt scene fra en Jørgen Leth-film uden tilladelse fra instruktøren. Det er langtfra første gang, at Leths film er blevet misbrugt. Instruktøren er vred og har bedt sin fagforening tage kontakt til kunstneren
    Andy Warhol i Jørgen Leths film ’66 scener fra Amerika’. Scenen med den berømte amerikaner er blevet ’lånt’ af en tyrkisk kunstner – til stor fortrydelse for Jørgen Leth.
  • 7. september 2005

    Gulag som Disneypark

    De tidligere så berygtede Gulag-fangelejre eksisterer stadigvæk, nu forvrænget til absurde Disneyland-lignende parker. I forbindelse med stor fotoudstilling på Museet for Fotokunst taler Magnum-fotografen Carl de Keyser her om vores forestillinger om fangelejrene i Sibirien
  • 11. marts 2005

    Og Guldhingsten gik til Sydafrika

    Lørdag sluttede den panafrikanske filmfestival, Fespaco, i Burkina Faso. Festivalen, der viser, hvor mange opfindsomme og væsentlige historier kontinentet har byde på, markerede sig især med alvorlige politiske film. Med sine valg markerede festivalen et forsøg på at bringe afrikansk film ud i verden og ud af sin isolerede position

Sider

  1. Anmeldelse
    15. september 2015

    Jordskælvet i Lissabon, der ændrede verden

    Voltaires ’Candide’ var et satirisk indlæg i oplysningstidens debat om Guds retfærdighed. Afsættet var jordskælvet i Lissabon i 1755 – en begivenhed, der beskrives som verdens første moderne katastrofe. Siden blev romanen til opera. Fra på fredag kan den opleves i Den Fynske Opera
    Voltaires ’Candide’ var et satirisk indlæg i oplysningstidens debat om Guds retfærdighed. Afsættet var jordskælvet i Lissabon i 1755 – en begivenhed, der beskrives som verdens første moderne katastrofe. Siden blev romanen til opera. Fra på fredag kan den opleves i Den Fynske Opera
  2. Nyhed
    30. september 2013

    Warhols burger stjålet

    Tyrkisk kunstner har brugt en berømt scene fra en Jørgen Leth-film uden tilladelse fra instruktøren. Det er langtfra første gang, at Leths film er blevet misbrugt. Instruktøren er vred og har bedt sin fagforening tage kontakt til kunstneren
    Andy Warhol i Jørgen Leths film ’66 scener fra Amerika’. Scenen med den berømte amerikaner er blevet ’lånt’ af en tyrkisk kunstner – til stor fortrydelse for Jørgen Leth.
  3. Anmeldelse
    18. marts 2016

    Vi kan alle flyve

    Udstillingen ’The Dream of Flying’ på Brandts forener kunst og videnskab – og den forbundne tanke mellem at fantasere, at flyve og at styrte
    Udstillingen ’The Dream of Flying’ på Brandts forener kunst og videnskab – og den forbundne tanke mellem at fantasere, at flyve og at styrte
  4. Interview
    30. august 2016

    Man kan ikke skrive om slavehandlen uden at bruge ordet ’neger’

    Mich Vraa er aktuel med en roman om den danske slavehandel. Han advarer mod, at vi glemmer vores fortid
    Mich Vraa er aktuel med en roman om den danske slavehandel. Han advarer mod, at vi glemmer vores fortid
  5. 7. oktober 2003

    Finsk fornemmelse for gruppedynamik

    Fotografen Tuomo Manninen bruger sit kamera til at udforske gruppens magtrelationer
  6. 26. januar 2004

    Kunst mellem galskab og genialitet

    Udviklingshæmmede og professionelle kunstnere udstiller side om side