Christian Monggaard

Christian Monggaard

Filmredaktør, Information
Seneste artikler af
Christian Monggaard

Sider

Om

Født 1972 i Silkeborg. Filmfan og selvlært filmskribent. Sporadiske studier i klassisk arkæologi og film- og medievidenskab på Københavns Universitet. Først redaktionssekretær og siden redaktør på filmtidsskriftet Levende Billeder. Tilknyttet Information i september 1997. Har skrevet for Blender, Nat & Dag, Euroman, Ekko, FILM, Strip!, Cover og Cover Man. Lavet radio for DR. Medforfatter på tre quizbøger, to om film og en om tv-serier. Har bidraget til Morten Piils instruktørleksikon. Har skrevet bøger om Wikke & Rasmussen, Erik Balling og Ib Tardini. Arbejder lige nu på en bog om danskere i Hollywood og har flere bogprojekter i støbeskeen. Drømmer på 30. år om at skrive en bedstsælgende kriminalroman i Doyle-, Christie- og Dexter-traditionen.

Mest læste
  1. Med Martin Scorsese og Tomas Alfredson bag kameraet og Michael Fassbender og Charlotte Gainsbourg foran er det uforståeligt, at Jo Nesbø-filmatiseringen ’Snemanden’ er blevet så dårlig en film
  2. Denis Villeneuves ’Blade Runner 2049’ er en værdig efterfølger til Ridley Scotts 35 år gamle science fiction-mesterværk. Men det er også en film med store skønhedsfejl, og den ender mere konventionelt, end godt er, skriver Christian Monggaard i denne anmeldelse, hvor vi også ser tilbage på fire højdepunkter fra den originale film
  3. Joe Penhall og David Finchers ’Mindhunter’ er en fascinerende og forfriskende tv-serie, der går bag om det slidte seriemorderdramas konventioner og klicheer og i stedet viser, hvordan de blev til
  4. Anklager mod den magtfulde filmproducent Harvey Weinstein for sexchikane og voldtægt tegner billedet af et Hollywood, som har brug for at få gjort hovedrent. Spørgsmålet er, om det kommer til at ske – for så vil Hollywood være forandret for evigt – eller om Weinstein får lov til at blive syndebuk for hele Hollywood
  5. Børn gøres fortræd, men slår igen i nyfilmatiseringen af Stephen King ’It’, hvor klovnen Pennywise bliver symbolet på selve det onde og en grundlæggende eksistentiel angst hos de unge hovedpersoner
  6. Hvis der er retfærdighed til, vil Harvey Weinsteins fald føre til en større selvransagelse og renselsesproces, ikke kun blandt Hollywoods magtmænd, men overalt, hvor det er nødvendigt
  7. Når genren er bedst, åbner science fiction vores øjne for nutiden ved at fremskrive udviklingen og vise os en mulig fremtid. Det gør tv-serien ’The Handmaid’s Tale’, der både er et feministisk kampråb og en skarp, universel fortælling om uvidenhed, frygt og undertrykkelse
  8. Hvordan bevarer man sit kunstneriske særpræg som dansk filminstruktør i den kommercielle amerikanske filmindustri? Er det overhovedet muligt? En række amerikanske produktioner med danskere ved roret kan ses på filmfestivalen i Toronto. Vor udsendte filmredaktør har set på, hvordan instruktørerne rent faktisk klarer sig