Christian Monggaard

Christian Monggaard

Filmredaktør, Information
Seneste artikler af
Christian Monggaard

Sider

Om

Født 1972 i Silkeborg. Filmfan og selvlært filmskribent. Sporadiske studier i klassisk arkæologi og film- og medievidenskab på Københavns Universitet. Først redaktionssekretær og siden redaktør på filmtidsskriftet Levende Billeder. Tilknyttet Information i september 1997. Har skrevet for Blender, Nat & Dag, Euroman, Ekko, FILM, Strip!, Cover og Cover Man. Lavet radio for DR. Medforfatter på tre quizbøger, to om film og en om tv-serier. Har bidraget til Morten Piils instruktørleksikon og skrevet bøger om Wikke & Rasmussen, Erik Balling, Ib Tardini og danskere i Hollywood. Udgav i efteråret 2018 en kritikerrost coffee table-bog om Olsen Banden, der fyldte 50. Drømmer på 30. år om at skrive en bedstsælgende kriminalroman i Doyle-, Christie-, Dexter-traditionen.

Mest læste
  1. Quentin Tarantinos nye film, ’Once Upon a Time … in Hollywood’, er en fremragende film om en af den amerikanske filmindustris store tragedier og samtidig en hyldest til det gamle Hollywood og til filmkunstens magi
  2. Øv. Filmredaktøren er nedslået. Den tredje film om den pensionerede lejemorder, John Wick, der slår ihjel, så det ligner ballet, er nok flot at se på, men for ufokuseret og uspændende
  3. Med sin nye film, den inciterende og fascinerende ’Sunset’, der handler om en ung kvindes jagt på sin fortid i 1910’ernes Budapest, understreger den ungarske filmskaber László Nemes, at han tilhører en central- og østeuropæisk gruppe af filminstruktører, som forsøger at bearbejde de store historiske traumer, der stadig plager mange nationer
  4. Rumænske Corneliu Porumboiu overgiver sig med held til genrefilmen i ’La Gomera’, der deltager i hovedkonkurrencen i Cannes. To andre konkurrencefilm med genreambitioner insisterer på det kunstneriske særpræg fremfor elementær spænding
  5. ’Detective Pikachu’ er – for det meste – en kulørt og underholdende blanding af dannelsesfortælling og klassisk, hårdkogt krimi
  6. Film er underholdning og virkelighedsflugt for det indiske biografpublikum, men de er også et troldspejl, som giver dem mulighed for at se og blive klogere på sig selv. Det siger den britiske filmhistoriker Rajinder Dudrah, mens den danske Bollywood-ekspert, Katrine Brøndsted, forklarer, at Indien er et stort og fragmenteret land, hvor film er det eneste, som samler på tværs af religioner, og social status og etnicitet
  7. Spanske Pedro Almodóvar er i topform i sin nye film, den selvbiografiske ’Dolor y gloria’, der vises i hovedkonkurrencen på filmfestivalen i Cannes, og han har i Antonio Banderas fundet den helt rigtige til at spille en version af sig selv
  8. Mati Diops ’Atlantique’ og Céline Sciammas ’Portrait of a Lady on Fire’ fortæller smukt og indfølt om kvinder i en mandeverden