Christian Munch-Hansens blog

Pianisten Esbjörn Svenssons tragiske død

En tilforladelig dykkertur i den svenske skærgård førte i weekenden til en tragisk ulykke, da den 44-årige svenske jazzpianist Esbjörn Svensson omkom på havbunden. Et chokerende tab for pianistens nærmeste (hustru og to børn) og for svensk jazz al den stund, at Svensson var på højden af sin karriere med umådelig stor succes som en af de musikere, der har tegnet svensk jazz internationalt igennem de seneste ti år.

Esbjörn Svensson dannede i 1990 trioen E.S.T. med bassisten Dan Berglund og trommeslageren Magnus Öström. Sammen udgav de utallige trioplader og opnåede omkring årtusindskiftet et stort gennembrud internationalt, kendt for at bryde skellene ned mellem den akustiske jazz, rockmusikken og den populærmusikalske iscenesættelse. EST udgav i de senere år med stor international bevågenhed plader på det tyske selskab ACT.

Personligt har jeg været skeptisk overfor den næsegruse beundring og ophøjelse af EST som nytænkende gruppe og af Svensson som pianist, når andre af hans samtidige instrumentkollegaer forekom mig at besidde større kunstnerisk dybde og dristighed i deres spil. Men ingen tvivl om, at jazzen er blevet en spændende og markant kunstnerisk personlighed fattigere. Det er måske lidt kynisk at sige på dette tidspunkt, men det er denne slags livsforløb og fortællinger, som myter er gjort af. Man mindes i samme åndedrag en anden svensk pianist, Jan Johansson, der omkom i 1968 i et tragisk biluheld 37 år gammel. Johansson er i dag - og med rette - et ikon i svensk jazzhistorie.

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Ja, det er sørgeligt - og du kan skrive så meget du vil om Jan Johansson, och hans fina musik, men nu er det ikke det.