Claus Holm

Seneste artikler af
Claus Holm
  • Uddannelse og ubehag hænger sammen. Det skal de unge lære at leve med

    Diskussionen om unges mistrivsel tager afsæt i et urealistisk ideal om et lykkeligt, smertefrit velbefindende. Men læringsprocesser er smertefulde, og de unge vil trives bedre, hvis vi siger klart, at uddannelse koster en vis følelse af inkompetence og ubehag, skriver leder af DPU, Claus Holm, i dette debatindlæg
  • Fri mig for forældet snak om fritidsrøveri

    Stop kritikken af, at lange skoledage stjæler børns fritid. Forstå i stedet skolen som et sted med fri tid til eleverne. Ideen om fri tid i skolen er den vigtigste liberalistiske og opdragelsesmæssige idé i dag
  • Hvordan spilder vi børns tid på en nyttig måde?

    Forstå at spilde tid for at vinde tid! Dette gode gamle råd kommer fra filosoffen Jean-Jacques Rousseau, og regeringen kan med fordel følge det, når den reviderer den pædagogiske læreplan for de nul- til seksårige børn
  • Kritikken af konkurrence-staten bliver lidt for letkøbt

    Arbejdssituationen for de offentligt ansatte er intimiderende, ja, nærmest psykisk voldelig, lyder det fra sociolog Rasmus Willig. Og koret af konkurrencestatskritikere jubler. Problemet er bare, at han bygger sin påstand på fornemmelser i stedet for seriøs forskning
  • Udsatte børn skal presses til et bedre liv

    I disse år overhales den traditionelle danske velfærdsstats socialpædagogik af en livsduelighedspædagogik, der stiller krav og udfordrer, frem for bare at være beskyttende. For mange ligner det sikkert konkurrencestatens rå pædagogik, men for socialt udsatte børn er det en kæmpegevinst
  • Voksnes opdragelsessvigt er et svigt af verden

    Efterkrigstidens voksne har ikke taget ansvar for deres opdragelsesopgave. Derfor må kommende generationer af børn og unge opdrage sig selv – og de voksne
  • De dygtigste forskeres frihed udnyttes dårligst

    Professorer er ikke længere faglige fyrtårne, der egenhændigt vil definere deres arbejde. Snarere forventer de, at universiteterne bliver bedre til at formulere tydelige og klare forventninger til, hvordan de udfylder rollen som professor
  • Brug din frihed til det relevante

    Vi har brug for at den enkelte studerende frigør sig fra forestillingen om uddannelse, som sit eget personlige projekt. I stedet synes jeg, at den studerende bør se fordelen i, at gøre en indsats sammen med andre, for andre
  • Morten Østergaard er en ny Napoleon

    Ifølge uddannelsesministeren er masseuniversitetet ikke et valg mellem Humboldt eller humbug, men er det et valg mellem Humboldt og Napoleon?

Sider

Mest læste
  1. Diskussionen om unges mistrivsel tager afsæt i et urealistisk ideal om et lykkeligt, smertefrit velbefindende. Men læringsprocesser er smertefulde, og de unge vil trives bedre, hvis vi siger klart, at uddannelse koster en vis følelse af inkompetence og ubehag, skriver leder af DPU, Claus Holm, i dette debatindlæg
  2. Problemet med banderne er, at disse grupperinger er afsondret i forhold til samfundets almene love og retsprincipper, som de ikke føler skyld i forhold til
  3. Den klassiske mønsterbryder møder stolthed, når han fortæller om sit heroiske brud med sit opvækstmiljø. Den moderne mønsterbryder er derimod et ensomt menneske, der er os ligegyldig og halvpinlig at høre på
  4. Den sydafrikanske verdensmester på 800 meter for kvinder, Caster Semenya, er hermafrodit. Denne biologiske identitet blev forleden accepteret - eller gjorde den? Kampen mod den kønslige selvbestemmelse raser fortsat, men myndighederne er oppe mod nye modstandere
  5. Arbejdssituationen for de offentligt ansatte er intimiderende, ja, nærmest psykisk voldelig, lyder det fra sociolog Rasmus Willig. Og koret af konkurrencestatskritikere jubler. Problemet er bare, at han bygger sin påstand på fornemmelser i stedet for seriøs forskning
  6. Er danskerne ved at ende som glade grise, meget krævende, ubehagelige at omgås og stadigt mere overfladiske og lallende i jagten på lykken?
  7. Stop kritikken af, at lange skoledage stjæler børns fritid. Forstå i stedet skolen som et sted med fri tid til eleverne. Ideen om fri tid i skolen er den vigtigste liberalistiske og opdragelsesmæssige idé i dag
  8. Sundhedsstyrelsens rapport 'Mental sundhed blandt voksne danskere' bygger på WHOs idé om mennesket som fuldstændig sundt og lykkeligt. En idé, der sygeliggør melankolikere