Læsetid: 6 min.

’Popkulturen giver os et fælles sprog’

Når digtere bruger popkulturelle referencer i deres tekster, er det blandt andet en måde at insistere på, at popkulturen betyder noget, og at det er vigtigt at forholde sig til den. Informations poppede kulturskribent er taget til oplæsningsfest i Møllegades Boghandel for at tale med digtere, der bruger Beyoncé og Nike-sneakers i deres digte
Det norske forlag AFV Press holder fest i Møllegades Boghandel på Nørrebro i København og præsenterer udgivelser af blandt andet danske Victor Boy Lindholm (forrest t.v.) og svenske Elis Burrau (forrest t.h.).

Lærke Posselt

12. september 2014

Caspar Eric og nogle andre unge digtere står henne foran Møllegades Boghandel. Mens jeg går ned imod dem, ser jeg et youtubeagtigt klip inde i mit hoved af ting, jeg har oplevet i Møllegade igennem mit liv. Halvdelen af det handler direkte/indirekte om piger jeg har/har ønsket at være sammen med. Jeg tænker, at det nok er for oplagt at gå hjem og skrive en reportage med en masse popkulturelle referencer og et tydeligt markeret jeg. Jeg tænker også, at jeg nok gør det alligevel. Jeg kan se på Facebook-app’en på min iPhone, at min ekskæreste er tilmeldt eventen.

 

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Prøv en måned gratis.

Klik her

Allerede abonnent? Log ind her

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.

Prøv en gratis måned og få:
  • Alle artikler på information.dk
  • Annoncefrit information.dk
  • E-avis mandag til lørdag
  • Medlemsfordele
0,-
Første måned/herefter 200 kr/md. Abonnementet er fortløbende.
Prøv nu

Allerede abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Per-Olof Johanssson

LYRIKGRUPPEN I DANSK FORFATTERFORENING har en facebookgruppe, hvori jeg skrev, som kommentar til denne artikel:
Popkulturen for 50 år siden var en anden end nu - men at bruge popkulturen var vist anerkendt metode og har vel været lige siden? Men vinklen er da interessant, selvom den forelægges historieløst...
Jeg kan godt forstå reklamefolks forsøg på at ramme et fælles sprog, ofte er det også ret gruppespecifikt. Hvis jeg selv skal relatere til en bestræbelse med at ramme noget med digtets sprog,er det vist at forsøge at minimere referencerne, der peger væk fra teksten selv eller at forsøge at ramme et ganske almindeligt af enhver dansker forståeligt sprog. Ung eller gammel - der er heldigvis en masse i sproget, vi er fælles om. Måske rammer man 'mange' ved at satse på en pop-nu spedifik sprogbrug - det siger vel ikke i sig selv noget om 'indhold'? Havde Information ikke droppet sin debat i bogtillægget, ville jeg måske have arbejdet på et indlæg der...