Læsetid: 4 min.

Avisernes hjemkomst fra agurkevidderne

Debat
23. august 1997

I de seneste uger har der været artikler om, at politikerne nu vil til at fortælle sandheden. Det er en mærkelig oplysning

FODLÆNKEN
Det er ingen statshemmelighed, at danske politikere virker som nogle usædvanlig visionsforladte mennesker. Det er så markant, at det eventuelt hænger sådan sammen - at den dag man opdager, man er fuldstændig kemisk renset for visioner - får man automatisk lyst til at blive politiker.
En gruppe folkevalgte har her i sommervarmen været på en udflugt til Sverige - for at se om der var nogle ideer man kunne snuppe til den politiske efterårssæson.
Det var der: Den elektroniske fodlænke!
Nu er der mulighed for at varetægtsfanger kan få en elektronisk fodlænke på, så kan de afsone fængselstraffe i deres eget hjem. På den måde kan man spare penge, og hvem vil ikke gerne det i vore dage?
Det er alletiders, at politikerne først og fremmest tænker på hvordan man kan spare penge. Så kan man altid tage stilling til, om man propper folk i fængsel for at være led overfor dem, fordi de har brudt loven, eller om man gør det for at opdrage på dem. Umiddelbart ser det ud som om man går efter en lille hverken/eller løsning - der er god til prisen.
I dyreverden er der helt klare regler for, hvordan mennesker skal behandle f.eks. lænkehunde. Deres kæde skal være mindst 5 meter, der skal være et hundehus, der skal være så stort at hunden kan stå inde i det - og være i stand til at vende og dreje sig. Der skal være frisk vand, og hunden skal væk fra lænken med mellemrum.

Ekstra Bladet har en ansvarshavende redaktør, der opfører sig som en lænkehund. Hver gang chefredaktøren pifter på en bestemt måde, kommer han løbende og begynder at skambide de nærmeste.
Forleden dag var han i en transportvogn blevet kørt ud til Morgen TV - hvor det nu end ligger. Måske i Lyngby.
Men her stod han så og gav alle der havde tændt for deres morgen-TV en skideballe.
Årsagen var noget med nogle absolut uautoriserede billeder der var blevet taget af kronprinsen med en meget, meget lang telelinse.
Når nogen giver mig en skideballe for noget jeg ikke har gjort, går jeg øjeblikkelig i grundangst og lytter næsten ikke efter hvad der bliver sagt. Sådan fik jeg det under denne morgenseance. Det eneste jeg rigtig fik fat i, var mandens slutreplik, der gik ud på, at nu måtte man ikke glemme at kronprinsen modtog flere millioner om året i løn - skattefrit - så han skulle bare lade være med at være sart.
Det var et underligt argument i en diskussion om det moralske i at tage den slags billeder, og fortæller mest om at lænkehunden selv ville være i stand til alt, hvis han fik et par millioner skattefrit om året.

HverT år i august vender alle aviserne hjem fra sommerens agurkevidder, og kaster sig med fornyet energi over døgnets store og små begivenheder, men i år er det som om, der er flere der har glemt deres hjerner ude i sommerlandet. Alt er ved det gamle, men på en underlig måde, er det som om en eller anden skrue har fået et vrid i den kaotiske retning.
Det Frie Aktuelt er aldrig kommet tilbage fra ferien. Måske er det strandet et eller andet ukendt sted, som en udløber af rejsebranchens hårde tider. Afløseren er meget smal om hofterne og dobbelt så lang som forgængeren, og der går rygter om, at den er meget begavet. Det nye blad er således på mange måder, sine LO bagmænds diametrale modsætning.
Jyllandsposten vil være københavnsk. Det er virkelig en underlig ide, og så med det navn! For at få skub i projektet har avisen hængt plakater op over hele byen, med råd og vink om københavnerne.
Det er sådan lidt i stil med 'Fodring forbudt'-skiltene i Zoologisk have.
"Københavnerne bryder sig ikke om at blive pakket ind i vat", fortæller bladet blandt andet på plakaterne.
Spørgsmålet er, hvem bladet fortæller det til. Mig bekendt er der ingen der rejser til København med sommerfuglenet og store vatpaller, for at fange københavnere og pakke dem ind i. Under alle omstændigheder en ubehagelig tanke. Og især i denne varme.
Politiken er heller ikke kommet umærket gennem sommeren. Her er chefredaktøren sprunget ud som kulturradikal og nøgenbader og kulturredaktøren har anmeldt sodavandsis hele sommeren. Fede tider.
Kaos bliver ikke mindre når man giver sig til at læse, hvad aviserne skriver.
I de seneste uger har der flere steder været artikler om, at politikerne nu vil til at fortælle sandheden. Det er en mærkelig oplysning.
For det første har politikerne altid påstået, at de fortalte sandheden, men nu tyder de nye oplysninger på, at det har de alligevel ikke gjort.
'Når jeg før har sagt, jeg talte sandt, var det løgn. Men nu skal det være løgn, for nu vil jeg tale sandt'. Klar tale.
Fodlænkerne rasler, lænkehundene glammer og hjernerne er på forlænget ferie. Det varer sikkert ikke længe før et vellønnet regeringsmedlem tager ansvaret for hedebølgen i et underholdningsprogram på en kommerciel tv-kanal - og dem der tjener et par millioner om året - skattefrit - skal bare klappe i og stå til rådighed, helst uden tøj på.
Sådan må det være, for københavnere vil ikke pakkes ind i vat.
Det ser ud til, der er ved at være kridtet op til en hård sæson.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her