Læsetid: 1 min.

Haves: Højskoler Søges: Politisk interesse

25. august 1997

ERFARING
Det er vel ingen hemmelighed, at højskolernes elevtal på de lange kurser - de unge - er gået kraftigt ned. Og heller ingen hemmelighed, at højskolerne i Danmark har løst et politisk problem gennem mange år, med de mange ungdomsarbejdsløse som højskolerne har taget sig af 15 til 20 år.
Men 'sofalovgivningen', der blev vedtaget i Folketinget i efteråret 1996 betød, at de unge arbejdsløse ikke længere kunne få deres dagpenge med, når de tog på højskole, men gerne måtte få deres dagpenge og ligge derhjemme på sofaen og ikke foretage sig noget. Pludselig, fra den ene dag til den anden, bevirkede det at højskolernes 'produktionsapparat', lærere, køkken, pedel, kontor m.v., skulle ændres.
Jeg vil sige det mildt, det var en forhastet lovgivning, der blev lavet i efteråret 96.

Kulturarv
Jeg håber på mere politisk - og dermed mener jeg tværpolitisk opmærksomhed og handling for højskolerne.
Det drejer sig om en
tradition og kulturarv opnået over 150 år. Et spørgsmål, jeg tit stiller mig selv er:
Er det nødvendigt, at lave alle disse kommunale højskolelignende skoler (daghøjskoler med videre), i stedet for at bruge de eksisterende højskoler, der har stor erfaring og ekspertise?
De unge har da meget bedre af, at komme hjemme fra, at få nye impulser og at komme til at se tingene, måske på en anden og mere nuanceret måde, på en højskole.
Det har vi mange gamle højskoleelevers ord for.
Nok de fleste har oplevet at højskoleophold på den måde.
Sluttelig synes jeg der bør gøres opmærksom på, at visse politiske ordførere i Folketinget og Studievejledere i juni måned i år har foreslået, at afskaffe kvote 2 studerende, hvilket blandt andet betyder, at et højskoleophold på 16 uger ikke længere vil give point ved optagelse op de videregående uddannelser, den slags forslag bør på det kraftigste imødegås.
Kære politikere på Christiansborg og i amter og kommuner: Vi skal snart i dialog.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu