Læsetid: 2 min.

Informations arv

Debat
22. august 1997

Avisens dækning af marchen savner en tydelig politisk holdning til ny-nazismen

NAZISTER
Det er med undren og skuffelse, at jeg i dag d. 18.8. må konstatere, at Informations dækning af nazisternes og antinazisternes demonstrationer er mangelfuld og uden politisk standpunkt.
For det første er der et manglende overblik over, hvad det egentlig var der skete mht. nazisternes udeblivelse og 'forsinkelse', samt deres efterfølgende ikke anmeldte (og derfor ulovlige) demonstration i Køge.
For det andet undrer det mig, at Information ikke har en bedre dækning af begivenhederne i Roskilde. En ting er at man vælger at bringe en længere artikel om en skræmt 17-årig skinhead, der heroisk reddes af den udsendte reporter. Jeg går ud fra, at det er grundet et ønske om at se et menneskeligt perspektiv i sagen.
Men en anden ting er, at jeres dækning slutter der. Man efterlades med en ualmindelig dårlig smag i munden over at måtte indrømme for sig selv, at Ekstra Bladet har gjort det umulige: Hevet sig selv op af det søle, de til dagligt befinder sig i - forvist deres indre svinehund, og magtet at skrive en artikel der både forklarer hvad der egentlig foregik hvor og hvornår, samt gør opmærksom på det ulovlige i nazisternes march i Køge og på politiets brutale opførsel over for udlændinge i Køge området.

Manglende holdning
Jeg var selv med til demonstrationen i Roskilde, og jeg er stolt over, at det lykkedes at samle hundredevis af mennesker fra hele landet, unge og gamle, autonome og os andre såkaldt almindelige mennesker til en stor, fredelig demonstration mod nazister.
Jeg er til gengæld skuffet over, at samtlige medier har valgt at 'glemme' den del af sagen. Nemlig at der igen i år blev udvist stor folkelig modstand (både i Roskilde og Køge) mod nazisterne og deres menneskefjendske holdninger.
Information er en gammel modstandsavis, og jeg savner en tydelig politisk holdning til ny-nazismen, der rækker ud over artiklen d. 16.-17.-18.8., hvor opfordringer lyder: "De skal rappes ud, skal de". Er det virkelig alt?
Og hvorfor lægger I ikke vægt på, at de faktisk fik politiets beskyttelse under en ulovlig demonstration?
Dette er en opfordring til at bære jeres arv som modstandsavis med alvor, stolthed og mod.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her