Læsetid: 3 min.

læserdebat

27. august 1997

Kære avis-folk
14. AUG. - Efter længere tids ferie glædede jeg mig til min Information.
Blev ikke skuffet.
Men de seneste to dage onsdag og i dag torsdag er dog TOPPEN.
Varieret, kvalificeret, dybtgående. SÅDAN.
Per Hellung-Larsen
Der er ligheder
23. AUG - De mange hadefulde protester mod Pia Fris Jensens forsøg på at afdæmonisere blot en enkelt nynazist bekræfter sådan set kun, at nazister og antinazister i hvert fald har en ting til fælles, nemlig deres vægring mod at anerkende politiske modstandere som ligeværdige mennesker.
Denne vægring er efter min mening en væsentlig del af nazismens inderste væsen og berettiger i høj grad det lighedstegn mellem yderste venstre og højre, som f.eks. repræsentanten for "Rød Ungdom" var så forarget over. (Jævnfør sloganet om at "Nazister... skal hakkes til medister").
Det er i det hele taget beklageligt, at det ikke er gået op for venstrefløjens antinazister, at man ikke kan bekæmpe nazismen med nazimetoder (vold, mødeterror, censur etc.) uden selv at blive smittet af nazismens væsen.
Det har også vakt forargelse, at nogen har tilladt sig den korrekte observation, at (en del af) venstre-fløjen i sin fysiske fremtoning (påklædning, symboler, frisurer etc.) ikke er til at skelne fra højrefolkene. O.K., jeg indrømmer, at naziernes ølvomme som regel er betydeligt større end de autonomes, men derud-over?
Lad mig lige til slut slå fast, at jeg finder nazi-Johnnys sølle flok afskyelig og foragtelig, og jeg ville egentlig også gerne selv demonstrere imod dem - uden brosten og baseball-køller. Men jeg har ikke den ringeste lyst til at gå i demonstration sammen med folk, der er for feje til at vise deres ansigt.
Per Vadmand
Degnebakken 7,
4100 Ringsted
Beklagelse
25. AUG. - Slagfærdighed er en fristelse jeg ikke altid kan stå for. Og med udtrykket "charlataner, levebrødshealere og torsdagsomvendte ignoranter", som faldt mig i tasterne, da jeg skrev min spalte om placebo-effekten, fik den måske en tand for meget. Foranlediget af Karen Helle Grues heftige respons skynder jeg mig da at præcisere, at jeg ikke kunne drømme om at placere Jungiansk analyse eller Stanislav Grof under nogle af disse kategorier.
Med ordet 'healing' sigtede jeg alene til, hvad der vist populært går under betegnelsen 'håndspålæggelse'. Jeg skal beklage min lidt løsagtige brug af dette begreb.
Men tilbage står så spørgsmålet: Hvad vil Jungianerne gøre for at bygge bro til naturvidenskaben? Tager jeg fejl, når jeg aner en symmetrisk blindhed i de to lejre?
Jesper Hoffmeyer
Højdevej 11,
3390 Hundested
Havnetunnel
22. AUG. - I dagens avis (21.8) redegør David Reh-ling for de store problemer for Københavns havn. Som Københavns repræsentant i Det Radikale Venstres udvalg for miljø, energi og trafik vil jeg på denne plads tilføje, at der blandt radikale er en næsten enstemmig modstand, når det drejer sig om en havnetunnel mellem Østerbro og Refshaleøen. Selv om trafikministeren i dag er socialdemokrat, må radikales havnetunnelmodvilje vel spille en vis rolle så længe regeringen-består af såvel socialdemokrater som radikale!
Niels Stubkjær
H. C. Lumbyes Gade 10,
2200 København Ø
Politihunde
25. AUG. - Åbent brev til justitsminister Frank Jensen.
I radioavisen i dag (den 22. august) omtales et nyt cirkulære fra justitsministeriet om nye regler for brugen af politihunde. Anledningen til cirkulæret er ifølge radioavisen indsatsen af hunde under uroligheder ved en fodboldkamp for nylig.
Bekymrer brugen af politihunde mod deltagere i faglige konflikter slet ikke en socialdemokratisk justitsminister ?
Christian Mondrup
Trueholmvej 12,
8381 Mundelstrup
Af hvem og hvor?
23. AUG. - Dybest set drejer EU-spørgsmålet sig om af hvem og hvor beslutningerne skal tages. Jeg frygter ikke som mange EU-modstandere EU's politiske linje, men jeg vil gerne stille spørgsmålstegn ved formålet med at styre så godt som et helt kontinent centralt.
Hvis man vender blikket mod en anden union, på den amerikanske, kan man næppe påstå at USA, trods det at de kæmper for verdensfreden, opretholder et multikulturelt samfund i fredelig sameksistens.
I Europa er vi forskellige både sprogligt og kulturelt, samtidig med at vi udviklingsmæssigt ikke er lige langt. Jeg tror at en tvunget harmonisering vil gribe uhensigtsmæssigt ind i landenes naturlige udvikling og fremfor alt vil vores eget velfærdssystem blive truet.
Mit sidste argument mod en union er en grundlæggende respekt for demokratiet, som borger i en superstat vil man føle sig meget langt fra beslutningsprocesserne, og denne magtesløshed vil føre til faldende interesse for politik og derved skabe grobund for en totalitær stat.
Asger Holmgaard
Sommerstedgade 28, 4.
1718 København V

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu