Læsetid: 3 min.

læserdebat

Debat
25. august 1997

Afsporer debatten
19. AUGUST - Flemming Oppfeldt MF (V) beklager i Information den 19.8., at det er svært at føre debat om EU's udvidelse mod øst m.v., ja, men det skal da blive svært, når folketingsmedlemmer behandler fakta så lemfældigt som Flemming Oppfeldt, når han skriver, at de grønne flugtvejsskilte skyldes danske regler fra 1954.
For det er jo helt forkert. Jeg skal ikke bestride, at der eksisterer en Dansk Standard fra 1954, men den har ingen retsgyldighed, hvilket fremgår af, at skiltene først er udskiftet for nyligt. Nej, de gældende regler skyldes et EU-regulativ, og så kan man diskutere, om man i Danmark har overset mulighed for dispensation. Men glem alt om 1954.
Hvis Flemming Oppfeldt vil fremme debatten, skulle han hellere tage fat på mere relevante emner. For eksempel kunne han oplyse om, hvad det er i den gældende traktat, der forhindrer optagelse af lande fra Østeuropa. Ligeledes kunne han fortælle, hvordan det kan være, at politikerne har sovet så stærkt i timen under forhandlingerne op til Maastricht-aftalen, at de ikke har opdaget, at denne blokerede for Østlandene.
For det ser ud som om, der er en skjult dagsorden, hvor man i et forsøg på at få fremmet interesser, som der ellers ikke er opbakning til, misbruger de østlige lande som gidsler.
Og så kan Flemming
Oppfeldt, hvis han har mere energi, gå i gang med at få nedlagt fortidsuhyret WEU. Og så må man jo forklare Frankrig, at hvis landet ønsker at være med i et vesteuropæisk forsvarssamarbejde, så må man melde sig som fuldgyldigt medlem af NATO og ophøre med atombombesprængninger i Stillehavsområdet.
Hans Børsting
Langkærgårdsvej 60,
3460 Birkerød
Tydelig hensigt
18. AUG. - Der er mange måder at forenkle problemer ind til det forløjede: Under et foto på forsiden 31. juli af et marked i Jerusalem efter terrorbomber, der slog 14 ihjel og sårede omkring 150, skriver Information: "Gengældelse. Grønsagsmarkedet Mahane Yehuda blev onsdag bomberamt, fordi et israelsk blad havde afbildet Muhammed som et svin".
Det er lige ved, at Israelerne har fået hvad de har fortjent, ikke?
Den lidt mere komplicerede sandhed er
1. at en ung fanatisk jødinde nogle uger tidligere havde udbredt plakater med den omtalte smædetegning blandt arabere i Hebron. Pigen blev anholdt af det israelske politi og er stillet for retten. Pressen har naturligvis rapporteret sagen,
2. at ingen har hævdet, at netop overstående ulykkelige affære udløste bomberne i Jerusalem. Det er mindst lige så sandsynligt, at den da umiddelbart forestående genoptagelse af forhandlingerne mellem Israel og Palæstinenserne udløste dem. For intet truer fanatikerne på begge sider som selv små fremskridt mod en fredelig løsning af problemerne, (noget Information burde have indsigt i).
Jeg ville ikke have reageret på den omtalte billedtekst, hvis jeg ikke gennem års læsning af Information havde lært at se en redaktionel linje og en tydelig hensigt bag den.
Af Anna Poulsen Schier
kibbutz Neoth Mordechai
Israel
Gratis Høreapparater
21. AUGUST- Uden i øvrigt at blande mig i 'religionskrigen' som det jo næsten er eller snart vil blive til, så flg: Jeg har ingen ønsker om at blande mig, men fodfejlen eller tanketorsken i lør-
dagskroniken den 16.-17.8. i Bregengaards kronik er for grov og må rettes.
I kroniken side 12, spalte 2, midten nævnes begrebet "gratis" høreapparater. Den tanketorsk burde Informations redaktørjournalist have fanget og rettet.
Bregengaards argumentation kan være, hvad den nu engang er, men Danske Kommuner sørger ikke for 'gratis' hørerapparater. De betales sku - selv om ikke alt lykkes i den branche, så får hørehæmmede ikke en øre for meget i hjælp.
Ganske rigtigt, at 'træningen' på hjemmemarkedet giver en række fordele, som f.eks. "Oticon" har høstet fordele af - men gratis kan det aldrig blive og rigtigt set er det også at "Oticon" er en stor ting i dag. Den specielle ordning, som en række firmaer er blevet store på, bør der i øvrigt ses på, men "gratis" har de aldrig været og bliver de heller aldrig, hvis Enhedslisten får held med sit tåbelige nej.
Stig Kronslev
Tingerupvej 17,
4330 Hvalsø
Mistroen
breder sig
15. AUGUST- Lærerhøjskolelektor ph.d. Mads Hermansen, Århus tungespidsvokalekvilibrist excellerer effektsøgende i det hjemmegjorte udtryk om lærere: skallesmækkende mimoser, et skældsudtryk for lærere, der kræver for-ståelse, men ikke tåler kritik.
Hvordan skældes lektoren ud? Han taler som en affekteret skabhals med ondt i vokalernes artikulation, jf. morgenradioavisen 13.8. og et skabagtigt udsagn til inf. samme dag.
Herre Jemini Hermansen - skrivebordsdemagog og modepædagog: Jamen indhold i undervisningsdifferentiering, læring, tværfaglighed, hvert barn sit centrum. Pædagogisk tomhed giver ikke mange proselytter Hermansen, og mistroen breder sig. Heldigvis.
Torben Thomsen
Gl. Blærevej 66,
9600 Aars

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her