Læsetid: 3 min.

læserdebat

22. august 1997

March på stedet
20. AUG. - Det var godt at læse om Pia Fris Jensens redning af den fortabte 17-årige svenske Niklas (Inf. 18. aug.).
Det er spændende, hvordan denne Niklas nu reagerer. Vil han føle det som et nederlag at være blevet sluset ud af fjendeland ved en anti-nazists hjælp. Oven i købet en kvinde. Og derfor forstærke sit had mod givne befolkningsgrupper?
Eller har mødet med næstekærlighed givet hans sjæl et lille chok, så at han går i sig selv og ladet håret vokse?
Det får vi læsere nok aldrig svaret på, og det kan også være lige meget. Det løftende er, at et sådant møde kan finde sted.
John Clausen
Tved Bygade 11,
8420 Knebel
Verdens bedste til selvovervurdering
18. AUGUST - Der er ganske enkelt tale om en gang demagogisk snyd og bedrag, når vi nu skal lulles i søvn med forestillingen om, at danske skolebørn er verdens bedste til demokrati. En international undersøgelse refereres i Information 16.-17. aug. for ved måling af noget absolut umåleligt at have konstateret det demokratiske førerskab som en objektiv kendsgerning. Meningen er selvfølgelig, at dette slag i den blå luft skal bruges til at dække over bl.a. den udelte lighedsideologiske åndsnivellerende ensgørende folkeskoles uddannelsesmæssige uformåenhed. Den folkeskole, der med hensyn til faglig vidensformidlende undervisning forlængst har placeret sig på kælderniveau, kan nu bryste sig med en førerposition på et område, der unddrager sig måling. Den i undersøgelsen fremhævede politiske tillid og tillid til at kunne gøre sig gældende, kan hos en skoleungdom, hvis faglige vidensområder er så tilstræbt forsømt, som tilfældet er i den Vig'ske skole, naturligvis lige så godt registreres som grov selvbedragerisk selvovervurdering. Og nu venter vi så blot på en tilsvarende nonsensrapport om, at vore børns opmålte fortræffelige samarbejdsevner og sociale holdninger fuldstændigt berøver os kontakten til den virkelige verden.
Vagn Madsen
Knudsgade 42,
9700 Brønderslev
Beslutninger koster
16. AUGUST - "Niveauet i EU-diskussionen er for lavt!" Det er vel det niveau, politikerne har placeret os på. Uffe E.- J. argumenterer med det forfærdelige, at vi uden for EU skal have pas til Sverige. I sandhed en frygtelig konsekvens!
Videre argumenterer
UE-J med, at hvis vi siger nej, så vil vi forhindre øst-landene i at blive tilsluttet EU. En underlig logik ville det være, om jeg skulle stemme imod min overbevisning, for at andre kunne tilslutte sig noget, jeg selv finder dårligt.
Der 'skræmmes' med vanskeligheder efter et nej.
Naturligvis bliver der vanskeligheder, det gør der vel al omlægning. Lad os være forberedt på det og få dem kørt ind i et positivt leje. Det vil for mig sige selvbestemmelse på alle områder, miljø-, sundheds-, social-, handelsmæssige etc. Et ja vil yderligere reducere vor selvbestemmelse. Det har vi Marianne Jelveds ord for: "Det er suverænitetsafgivelse i traktaten".
Selvfølgelig er ethvert land - som enhver person - afhængig af sine omgivelser. Samarbejde er nødvendigt og ønskeligt. Det er alle enige om. Men der er forskel på, om man selv siger ja eller nej, eller lader en overordnet instans diktere svaret. Måtte et nej i Danmark sætte en kædereaktion i gang i alle de lande, hvis befolkning ikke er begejstret for EU (for så vidt de overhovedet bliver oplyst om EU's virke).
Ester Wolder
Grundtvigsvej 16,
9000 Ålborg
Suverænitets-afgivelse
18. AUG. - Det er ikke hæderligt, det er i højeste grad manipulation og useriøs journalistik, når Informations "dr" 18. 8. hævder (under overskriften: Undskyld, hvad stemmer vi om), at "... statsministeren lod sig presse af de radikale til at holde folkeafstemning, selv om Amsterdam ikke indebærer nogen ny suverænitetsafgivelse."
Jo - dr - Amsterdamtraktaten indebærer suverænitetsafgivelse - og det er i øvrigt lige netop det vi skal stemme om.
Jens Emborg
Jacob Lindbergs Vej 12
2400 København NV
Et nej koster!
17. AUGUST - Nyrup & Uffe påstår, at et nej til Amsterdamtraktaten "kommer til at koste". Præcis hvor meget, ved de ikke, men det "kommer til at koste". Til gengæld er vi da heldigvis nogen - sådan rundt regnet halvdelen af befolkningen - som ved, hvad det vil "koste" med et ja. For det bliver nemlig dyrt. Det koster slet og ret landets selvstændighed. Intet mindre end det kæreste for halvdelen af befolkningen.
Jens Emborg
Jacob Lindbergs Vej 12,
2400 København NV
Rettelse
20. AUGUST - I min artikel om tyskerhad m.m. (Information 15.8.) nævnes en forfatter ved navn "Fontaine". For en ordens skyld skal jeg gøre opmærksom på, at det drejer sig om den store tyske romanforfatter Theodor Fontane (1819-98), og at navnet var stavet korrekt i mit manuskript.
Børge Visby

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu