Læsetid: 1 min.

Svin eller Sorteper

Debat
20. august 1997

Ifølge formanden for danske slagterier har byboere, tilflyttere og øboere ikke forstand på gylle

SVINERI
I sit indlæg i Information 12. 8. 97 til forsvar for en svinefabrik ved Vestborg på Samsø hævder formanden for Danske Slagterier, Jørgen Laursen Vig, at jeg i et tidligere indlæg har overset, at Brattingsborg gods, som ejer Vesborggård, har et jordtilliggende til en dobbelt så stor gylleproduktion som den planlagte.
Det har jeg ikke glemt. Men planen er netop ikke at placere svinefabrikkerne ved selve Brattingsborg gods midt på Samsø, hvor ejeren har bopæl. De skal derimod ligge rundt om i det åbne land ved kysten, hvor godset ejer mindre gårde, som i en menneskealder har været drevet med planteavl. Det hjælper ikke på sagen at skjule gyllebeholdere og fabriksbygninger i sommerhalvåret bag trærækker.

Producenterne ved bedst
Jørgen Laursen Vig synes at mene, at man kan forsvare ethvert byggeri i det åbne land, hvis der bor få mennesker i nærheden. Det er jeg ked af at høre.
Kommuner og amter har af samme grund ikke politisk styrke til at forsvare de sårbare områder.
Af Jørgen Laursen Vigs to indlæg forstår jeg, at byboere, tilflyttere og øboere ikke har forstand på problemet. Jamen, så er der næsten kun de jyske svineproducenter tilbage til at varetage naturinteresserne.
Det er et tungt ansvar.
Kystområderne og det udsatte åbne land kan nemt blive Sorteper.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her