Læsetid: 1 min.

Tegneserien tilbage til kiosken!

Debat
16. august 1997

Man skal ikke intellektualisere tegneserier, så derfor går min indvending kun på, hvem der egentlig genoplivede Batman

DEN TREDJE MAND
Principielt er jeg af den holdning, at man skal passe på med at intellektualisere tegneserier. I samme øjeblik folk begynder at tale om, at "tegneserien er blevet voksen" og at "tegneserier også er kunst", så stiller jeg blikket på uendeligt og skruer ned for lyden. Tegneserier hører retteligt til i en kiosk, og den dag de ved en fejl kom ind på lærerværelset, gik det galt. Og det har vi måtte trækkes med siden.
I slutningen af juli havde Jan Sonnergaard en stor artikel om "Vogterne" og Alan
Moore, og den 12.8. blev han korrekset af Joachim Friis. Et af stridspunkterne var, hvem der skal have æren for at genoplive Batman i 80'erne. Sonnergaard mente Moore, Friis at der var Frank Miller. Både Moore og Miller hører jo til den type tegneserieforfattere, der tror teksten bliver bedre, hvis man overdynger den med Nietzche-citater, bibelske referencer etc. Det er der jo nogen, der falder for, men både Sonnergaard og Friis har åbenbart glemt, at tegneseriernes oprindelige og bedste medie er hæftet, ikke albummet. For allerede i slutningen af 70'erne blev Batmans revitalisering startet af flere tegnere og forfattere i de to amerikanske månedsblade Detective Comics og Batman.
Hvis man endelig skal sætte et enkelt navn på må det blive Dennis O'Neil, som dengang både var forfatter og redaktør, men nu er redaktionschef for hele tegneseriefirmaet DCs Batman-linje.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her