Læsetid: 1 min.

Væk med billedforureningen

19. august 1997

Den sorte tekstklods under udenlandske film skjuler 20 procent af billedet. Gør den dog valgfri

TV-KULTUR
Det var instruktivt at læse Tine Byrckels kommentar den 6. august om fransk fjernsyns erfaringer med kunst- og litteraturudsendelser. Selvfølgelig kan det kunstneriske stof med den rette behandling blive til, om ikke prime time-stof, så i det mindste til flittigt sete og meget inspirerende udsendelser.
Jeg hører til de sikkert mange, som den dag i morgen ville holde op med at betale licens til DR og TV2, hvis det ikke samtidig betød, at jeg blev afskåret fra at se BBC, CNN, Discovery... foruden fransk, spansk og tysk fjernsyn.

Ikke teknisk umuligt
Tine Byrckel er nemlig alt for elskværdig, når hun i sin kommentar mener, at i forhold til franskmændenes eftersynkronisering af amerikanske tv-serier "har vi dog en fordel i Danmark".
Selvfølgelig har hun ret i, at det trods alt er bedre at se 80 procent af en amerikansk serie (resten er gemt bag den sorte tekstblok forneden), mens man af alle kræfter anstrenger sig for ikke at give efter for sin fysiologisk betingede trang til at kigge på de flimrende bogstaver nederst på skærmen, end at se den samme serie med danske
skuespillere på lydsiden.
Men kunne DR og TV 2 ikke tilbyde de seere, som måtte ønske det, tekstning via tekst-tv og lade os andre se og høre filmen/ serien på originalsproget?
Det er nemlig ikke længere en teknisk umulighed.
Kanalen NBC giver ved et tryk på en knap valgfrihed mellem tyske, nederlandske, franske og spanske undertekster til én og samme udsendelse.
Kort sagt:
Væk med billedforureningen, ned i glemslen med de alt for hastigt aflirede danske oversættelser.
Al magt til den autentiske sprogoplevelse.

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu