Læsetid: 1 min.

Ytr - og pengene ryger

Debat
16. august 1997

Der er hverken fritid eller ytringsfrihed
for folk på overgangsydelse og efterløn

OVERGANGS-YDELSE
Arbejdsløse der er gået på overgangsydelse/efterløn, ejer reelt ikke vores fritid - uanset, at vi ikke længere skal stå til rådighed for arbejdsmarkedet.
Jeg må principielt ikke be-drive nogen form for offentlig hobbyaktivitet, som kan tolkes som en selvstændig virksomhed med salg for øje og derfor kan få den alvorlige økonomiske konsekvens for mig, at jeg ikke længere kan få overgangsydelse.
Jeg har anket til min
A-kasses hovedledelse og deres specialkonsulent over at A-kasseloven, som de fortolker den, reelt har frataget mig min grundlovssikrede ret til i fritiden at ytre mig offentligt i skrift, tale og billeder, uden økonomisk vinding for øje. Alligevel skriver A-kassen til mig: "Selv om det viser sig, du ikke opfylder de objektive kriterier, kan det godt være at dit kunstneriske arbejde alligevel betragtes som selvstændig virksomhed ... Man kan derfor godt blive betraget som selvstændig alene fordi man udøver virksomhed for egen regning og risiko og med det formål at opnå et økonomisk udbytte. I den situation er der mulighed for at foretage et konkret skøn."

Låst fast
Jeg finder det derfor forbundet med en stor risiko for mit eksistensgrundlag at ytre mig i billeder, også selvom jeg aldrig har haft noget til salg.
Som loven virker er jeg låst fast i systemet, uanset at alle årets timer dog ikke er arbejdstimer i arbejdsretslig forstand, men indeholder ferier, weekender, helligdage, søn-dage samt døgnets lovbestemte fritimer.
Jeg vil selv bestemme, hvem jeg i min fritid vil skrive til (aviser og forlag), samt hvor jeg evt. vil udstille mine billeder, og ikke vente, til jeg fylder 67.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her