Læsetid: 4 min.

Byttehandel eller redning?

Debat
22. september 1997

'Skandalen' omkring somalierne illustrerer forbilledligt vanskelighederne ved politik i dagens verden

SOMALIA-AFTALERNE
Den danske regering har forsøgt at koble to ting sammen, som ifølge oppositionen netop ikke burde kobles sammen. På den ene side vil Danmark økonomisk støtte opbygningen af rimelige forhold i en del af Somalia. På den anden side skal Somalia tage halvtreds somaliere tilbage. Oppositionen korser sig og skriger om menneskehandel og beregner demonstrativt stykpris pr. somalier. Det lyder også ubehageligt. Det urimelige ligger i, at somalierne krævede en tilbagetagelsesaftale, og at Danmark accepterede dette krav. Det var den negative side af sagen.
På den anden side illustrerer sagen en fremgangsmåde, der fremover må benyttes meget mere. Spørgsmålet er blot hvordan.
Jeg har i forskellige skriverier gjort mig til talsmand for en strategi, hvor vi dels kraftigt øger bistanden til den tredje verden. Dels prøver at begrænse invandringen. Det er indlysende, at hvis den rige verden ikke fremover bruger mange flere ressourcer på at opbygge/genopbygge truede områder i den tredje verden, vil flygtningestrømmen vokse eksplosivt fremover. Dette problem har to sider.
For det første er det et problem for de pågældende mennesker, at forholdene er eller bliver sådan, at mange føler sig tilskyndet til at flygte fra deres land.
For det andet må vi se i øjnene, at modtagerlandene får store problemer med at modtage disse flygtninge. Blot at åbne grænserne for indvandrere er en indlysende dårlig og defensiv måde at løse problemet omkring voksende flygtningestrømme på. Det vil være mere offensivt og fremadrettet at bidrage til, at flygtningeproblemet ikke opstår.

Intellektuelle synes ganske vist ikke at mene, at indvandringen er et problem. Men de fleste almindelige danskere mener, at vi allerede har nået smertepunktet. Den intellektuelle synes ikke indstillet på at erkende de voksende problemer, der opstår allerede med det eksisterende indvandrertal. Diskussion og omtale af problemer er tabu. Ingen luftning af bekymringer.
De intellektuelle reagerer ved at kalde danskerne racister og fremmedhadere og udnævner politikerne til populister. Nu findes der desværre racister og fremmedhadere, selv om deres antal overvurderes af de frelste og allergiske anti-racister. Mange af dem, der vil begrænse indvandringen, vil yderligere begrænse bistandshjælpen til den tredje verden. Den konservative Helge Adam Møller vil standse bistanden til de tredje verdens lande, der ikke vil tage afviste asylansøgere tilbage. V og K vil både begrænse indvandring og mindske bistanden. De vil øjensynligt lægge et militært jerntæppe omkring Danmark eller EU. Hvilket klart nok er tåbeligt, kortsigtet og umenneskeligt.

Omvendt er det svært at se, at venstrefløjen har fundet de vises sten. Venstrefløjen i snæver forstand vil både øge indvandringen, fastholde
u-landsbistanden, samt øge overførselsindkomsterne til grupper af svage danskere og til indvandrerne. Endvidere vil de både nedbryde nationalstaten og øge velfærdsstaten, hvilkert er absurd, fordi velfærdsstat (og demokrati) hænger intimt sammen med nationalstaten. Desuden har jeg ikke hørt venstreorienterede kræve skabelsen af en global velfærdsstat, selv om den sikkert om få år bliver en nødvendighed.
En urealistisk og umenneskelig højrefløj og en helt urealistisk 'menneskelig' venstrefløj. I denne sammenhæng synes regeringen (bortset fra sin fodfejl) at handle forholdsvis fornuftigt.
Vi må satse meget kraftigere på at støtte opbygningen af de mest truede tredje verdens områder. Det er simpelt hen et af de vigtigste projekter i verden i dag. Det er absurd at tro, at den globale frihandel vil løse problemerne. Ja den vil i vidt omfang øge dem. Det er også rimeligt, at vi ser vor egen egoisme i øjnene og prøver at koble genopbygningen i den tredje verden sammen med en mindsket indvandring og en eventuel øget tilbageføring af flygtninge og afviste asylansøgere. Men jeg
indømmer, at der er tre store sæt problemer.

For det første er der det aktuelle problem: hvordan kobler vi de to ting, uden at der bliver tale om menneskehandel? Det rigtige må være først at øge bistanden og dernæst at forlange, at de pågældende tredje verdenslande modtager deres afviste asylansøgere. Vi skal ikke mindske bistanden, som Helge Adam Møller foreslår. Vi skal selvsagt øge bistanden. Og vi må gerne være så pragmatiske, at vi kobler tilbageførslen af indvandrerne med den form for bistand, vi i det konkrete tilfælde yder. Måske det oven i købet vil gøre bistanden bedre.

For det andet: hvordan skaber vi en bistandshjælp, der virkeligt hjælper? Det er ofte blevet påpeget (også af venstreorienterede kritikere), at bistanden ikke altid gør den store nytte. Og for det tredje: hvordan får vi skabt udvikling i de tredje verdens lande, der plages af diktatorer og/eller borgerkrige? Endnu har vi en klode, der er inddelt i nationalstater, og det er langt fra uproblematisk at gribe ind over for nationers selvbestemmelsesret og suverænitet. På den anden side bliver vi tvunget til at ændre vores opfattelse af disse ting, efterhånden som handel, offentlighed og politisk ansvar bliver mere og mere globaliseret.
Jeg indrømmer, at disse tre sæt problemer er næsten ulø-selige. Jeg har ikke løsningen. Men jeg synes, det er en demokratisk fallit, at vi ikke kan diskutere det. Socialdemokraterne søger panisk at forsvare et lidt uheldigt håndteret, men principielt vigtigt og rigtigt projekt. Oppositionen driller og stiller sig hyklerisk human an, selv om de hellere end gerne vil smide flest mulige indvandrere ud hurtigst muligt.
Det eneste anstændige er, at vi går i gang med at diskutere problemet åbent og fordomsfrit, indrømme vores egoisme og prøver at hanke op i vores humanisme og søge at finde løsninger på de nævnte problemer. Det kan ikke gøres uden uhildet debat, kreativ tænkning og målbevidst satsning.

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her