Læsetid: 3 min.

Eksamensangst

Debat
11. september 1997

Af ANNE THORUP VENTEGODT p.t. reservelæge på medicinsk afdeling på Amager Hospital

Eksamensangst bør aldrig forveksles med manglende handlekraft

LÆGEGERNING
Jeg er nyuddannet læge fra sommeren '96, og har med stor forargelse og reel bekymring læst de to medicinstuderende Milena Penkowas og Christian Bjørn Poulsens kommentar 1.9. til en artikel om eksamensnervøsitet, bragt 20.8. Ifølge de to kommende læger bør man ikke blive læge, hvis man er mere end almindeligt nervøs inden eksamen, hvis man forestiller sig at kunne læse medicin fra 8 til 16 og leve et 'normalt' liv ved siden af, og hvis man ikke opfatter hele lægegerningen som et kald, til hvilket man uden protest ofrer hele sit liv. Jeg håber inderligt, at de to stud. med.'er ikke er kommet alt for langt på studiet, så der endnu er tid for dem til at modnes personligt inden det virkelige job kræver dem.
Eksamensangst kan skyldes mange forskellige faktorer, men det bør aldrig forveksles med manglende handlekraft eller ubeslutsomhed i en akut situation. Jeg har mødt flere flittige, intelligente og praktisk dygtige medicinstuderende/læger, som har lidt af voldsom eksamens-angst og hvis nervøsitet har givet dem en langt ringere karakter end de fortjente. Problemet på medicinstudiet ligger blandt andet i, at de studerende opfordres til at lære fuldstændig urimeligt store pensa udenad. Til eksamen stilles krav om et detaljekendskab, som slet ikke skelner mellem, hvad der er relevant for det typiske kliniske arbejde efter endt uddannelse, og hvad der er fine nuancer i den sidste nye videnskab. Jeg har lært en bunke uvæsentlige detaljer i f.eks. anatomi, fysiologi og biokemi udenad, men virkeligheden har vist mig, at det er ganske få ting, som skal gå så hurtigt, at man ikke kan nå at slå dem op - selv i akutte situationer.
Derimod er det vigtigt at vide, hvor man kan hente den nødvendige viden, og derfor selvfølgelig vigtigt at man har forstået fagenes indhold. Men til eksamen er det ikke de studerendes forståelse eller erkendelse af fagene, som testes eller belønnes, men kun deres evne til reproducere.
I stedet burde man i undervisningen på medicinstudiet fremme de studerendes evner til selvstændigt at tage stilling og træffe beslutninger - kort sagt at tage ansvar for egne handlinger. For det forventes af en fra første dag, man har kitlen på, og er bestemt ikke noget, der lægges op til i universitetets verden.

Lev livet
Det er helt fejlagtigt at tro, at man bliver en bedre læge, hvis man gør faget og 'kaldet' til sit eneste livsindhold og afskærer sig selv fra hele den øvrige verden. Som læge har man, udover den rent medicinske viden, brug for en stor menneskelig indsigt. Det, at arbejde som læge kræver nemlig også, at man kender sig selv og har været igennem nogle af de erfaringer, som et menneskeliv indeholder.
Patienterne og deres på-rørende er ganske almindelige mennesker med levende følelser, som ofte kommer frem, når de bliver berørt af sygdom eller død. Disse mennesker har krav på at blive forstået og mødt der, hvor de er. Blandt andet fordi, de selv rummer vejen til diagnose og behandling: sygehistorien og symptomerne. Men for at give patienterne den kvalitet i kontakten, som de har brug for og krav på, må man nødvendigvis kunne leve sig ind i deres situation og forholde sig til nogle af de følelser, det vækker i en selv. Og det kan man ikke læse sig til - heller ikke selv om man terper 24 timer i døgnet. Tværtimod er der stor fare for, at man mister fornemmelsen af verden uden for og udvikler den arrogante, afstumpede og bedrevidende attitude, som læger tidligere har været kendt for.
Så, kære medicinstuderende! Hold fast i jer selv og jeres eget liv, selvom studiet truer med at "æde jer med hud og hår". Husk, at leve livet ved siden af bøgerne: fest, dans, le og græd og bliv klogere på livet. Ikke alt, hvad I får brug for som gode læger, står i bøgerne!"

Følg disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk,
seriøs og troværdig.

Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her