Læsetid: 3 min.

Eksamensangst

Debat
11. september 1997

Af ANNE THORUP VENTEGODT p.t. reservelæge på medicinsk afdeling på Amager Hospital

Eksamensangst bør aldrig forveksles med manglende handlekraft

LÆGEGERNING
Jeg er nyuddannet læge fra sommeren '96, og har med stor forargelse og reel bekymring læst de to medicinstuderende Milena Penkowas og Christian Bjørn Poulsens kommentar 1.9. til en artikel om eksamensnervøsitet, bragt 20.8. Ifølge de to kommende læger bør man ikke blive læge, hvis man er mere end almindeligt nervøs inden eksamen, hvis man forestiller sig at kunne læse medicin fra 8 til 16 og leve et 'normalt' liv ved siden af, og hvis man ikke opfatter hele lægegerningen som et kald, til hvilket man uden protest ofrer hele sit liv. Jeg håber inderligt, at de to stud. med.'er ikke er kommet alt for langt på studiet, så der endnu er tid for dem til at modnes personligt inden det virkelige job kræver dem.
Eksamensangst kan skyldes mange forskellige faktorer, men det bør aldrig forveksles med manglende handlekraft eller ubeslutsomhed i en akut situation. Jeg har mødt flere flittige, intelligente og praktisk dygtige medicinstuderende/læger, som har lidt af voldsom eksamens-angst og hvis nervøsitet har givet dem en langt ringere karakter end de fortjente. Problemet på medicinstudiet ligger blandt andet i, at de studerende opfordres til at lære fuldstændig urimeligt store pensa udenad. Til eksamen stilles krav om et detaljekendskab, som slet ikke skelner mellem, hvad der er relevant for det typiske kliniske arbejde efter endt uddannelse, og hvad der er fine nuancer i den sidste nye videnskab. Jeg har lært en bunke uvæsentlige detaljer i f.eks. anatomi, fysiologi og biokemi udenad, men virkeligheden har vist mig, at det er ganske få ting, som skal gå så hurtigt, at man ikke kan nå at slå dem op - selv i akutte situationer.