Læsetid: 3 min.

LÆSERDEBAT

29. september 1997

Nyliberalistisk beton
23. SEPT. - Gennem de senere år er Socialdemokratiet blevet beskyldt for at være et betonparti fordi man har visse principper om lighed og solidaritet, herunder lige og gratis adgang til sygehusbehandling og ikke vil køre med på den evige privatiserings- bølge.
På det seneste har Venstres løver dog løftet den ideologiske fane så højt at man ikke længere kan nå jorden og vi kan nu tale om Venstres liberalistiske beton, der er funderet i forrige århundredes junglelov. De fleste fornuftige Venstrefolk kan godt se at den er ved at være gal, men de oplyste folk med rødder i højskolebevægelsen bliver stemt ned i partiet den ene gang efter den anden.
De unge Venstre-handelshøjskolefolk har ingen praktisk erfaring og forholder sig kun til deres økonomiske lærebøger, hvor 'mere frem for mindre' er det centrale. Det vi vil se ved næste valg er altså et mere rent opgør end tidligere - valget mellem 'mig, mig og mig' eller en socialdemokratisk løsning, hvor fællesskab og respekt for andre end en selv står i centrum.
Man kan ikke glæde sig over indholdet i Venstres politik, men man kan glæde sig over den klare tale de i stadigt stigende omfang anvender. Valget er klart; vil vi ligesom i Norge se selvtilfredsheden stige danskerne til hovedet eller vil man følge det vi allerede ved er det rigtige - en for-ståelse for at også fællesskabet har en plads i et samfund, der trænger til igen at blive bygget på værdier om ansvar også for de, der ikke altid har pladsen på den grønne gren.
Carsten Linding Jakobsen
næstformand for Socialdemokratiet i Århus Amt
Kaserneboulevarden 17, 2.,
8000 Århus C.

Drengestreger
25. SEPT. - Mange vil givetvis hævde, at Information ikke just er stedet, hvis man som ung vil forsvare den udskældte ungdom. Derfor handler mit indlæg ikke om denne, men er derimod en reaktion på TV'2 kriminalmagasin Station 2, som blev vist mandag den 22. september. Programmet handlede blandt andet om unge biltyve, der, når de først fik smag for at stjæle biler, ikke kunne finde vejen ud af den onde cirkel.
De medvirkende fremstod meget provokerende, udviste stor arrogance og var tilsyneladende blinde for konsekvenserne af deres handlinger og de uskyldige mennesker, tyverierne unægtelig rammer. Men lad os for et øjeblik sætte os ud over debatten om hævnmotiver når domme afsiges, de psykologiske virkninger af en straf på forbryderen og den præventive virkning høje strafferammer har. Lad os i stedet se lidt på, hvordan det i virkeligheden forholder sig, fra det tidspunkt biltyven pågribes til han eventuelt stilles for retten. Ingen af førnævnte punkter har i mine øjne nemlig relevans, hvis diskussionen går på, hvordan man forhindrer en yderligere stigning i antallet af biltyverier. Dér, hvor det er vigtigst at sætte ind, er i timerne eller dagene lige efter anholdelsen. Én times forhør og efterfølgende løs-ladelse, er en falliterklæ-ring fra politiets og dermed også retsvæsnets side, da den unge kriminelle på den måde slet ikke ser nogen konsekvens af ulovligheden. Denne afslappede holdning til biltyverier afspejledes meget godt i de sene TV2-nyheder, hvor Bjørn Elmquist udtalte at første gang, man stjæler en bil, kan der jo være tale om en drengestreg.
Jeg mener, at dette er en grundlæggende misforståelse, da det, som det fremgik i magasinet, kræver både udstyr, erfaring og fremfor alt forberedelse at stjæle en bil. Derfor går grænsen ikke ved 5, 10 eller 15 biler. Grænsen er én bil!
40.000 biler stjæles årligt. Dertil kommer, at cirka halvdelen af bilerne totalskades og efterlader ejerne i chok og ofte i en svær økonomisk knibe. Biltyverier er et alvorligt problem.
Hårdt surt arbejde bør være konsekvensen, hver gang man vælger at stjæle en bil. Længere straffe er ikke løsningen - det er konsekvens, som er nøgleordet. Samfundstjeneste kan tilmed betyde en ny start for den unge kriminelle. For at stjæle en bil er et valg (ja nogle gange en livsstil) og ikke blot en uigennemtænkt drengestreg. (Fork. af red.)
Jonathan Løw
Hjulbjergvej 59,
8270 Højbjerg

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu