Læsetid: 4 min.

læserdebat

3. september 1997

Et par måneder til
26. AUG. - De senest måneder har jeg talt på knapper og overvejet en radikal ændring i mit liv: Efter tyve års daglig læsning af den mindst ringe var jeg ved at være udmattet af den tiltagende kedsommelighed, den uangribeligt pæne standardjournalistik og fodformede rutinepessimisme. Var alle galninge med nosser og kussesaft efterhån-den udrenset og bladet omdannet til hvilehjem for 68-generationen, spurgte jeg tungsindigt mig selv.
Og så, pludseligt, ind ad brevsprækken en lørdag morgen dukker en avis op og dementerer det hele: Weekend-Information 23.-24. august - Kai Schmalbruchs samvær med Boserup, Sonnergaards samtale med Kemp, Peter Hesseldahls tanker, Stages historie om Che, suppleret med de kloge klummistkvinder Simonsen, Kjøgx og Wivel i topform.
I får sgu' et par måneder til!
Peter Øvig Knudsen
Peblinge Dossering 44,
2200 København N

Vås
27. AUG. - Pudsigt at høre Uffe Ellemann-Jensen i samme tv-udsendelse (i DR's "Profilen" d.d.), næ-sten i samme sætning, svare (citeret efter hukommelsen):
1) Adspurgt hvordan man får et mere "liberalt" Europa (i Venstres billede): "Det af hænger af den regering, der sidder. Når der sidder en socialdemokratisk regering, får vi et mere socialdemokratisk Europa!
2) Adspurgt hvorfor der ikke skete en tilsvarende "venstre-disering" i de 10 år Venstre var i regering (1982 og frem): "Ja, der var skam meget vi blev tvunget til som regering i den periode!"
Hvordan han eller andre liberale kan forklare/forsvare sådanne udtalelser er mig en gåde, men det er åbenbart god latin i det parti.
Man skal da være mere en almindeligt rettroende for at kunne acceptere den slags vås! (Fork. af red.)
Hans Houmøller
Pilely 1,
2610 Rødovre

Krumme agurker og
lange næser
24. AUG. - Nu skal jeg ud at rejse. Glad i sindet gik jeg til politiet med min udfyldte pas-attest og et pasfoto - så var det i orden. Men nej! Ifølge en EU-bestemmelse skal alle nu i deres pas se til venstre - ligeud eller til højre dur ikke: Selvfølgelig nyttede det ikke, da jeg forsøgte at forhandle med ordensmagten. Der var kun ét at gøre: Med min nye lange næse måtte jeg gå over til fotografen - som også beredvilligt tog et nyt og venstrevendt farvebillede. Ordningen viste sig at være indført pr. 1. marts - dog foreløbig kun i Danmark. Fotograferne havde fået 3 dages varsel, hvilket betød at flere rejselystne i de sidste dage af februar var portrætteret med blikket mod højre - og de fik så en endnu længere næse end jeg, når deres nye billede blev kasseret. . .
Min gode ven fotografen fortalte videre, at billedet i passet ikke ville blive i farver, som det han havde taget af mig. Nej, nu bliver billederne nemlig skannet ind i passet og i sort/hvid. Om det er et tilbageskridt? Måske. Men nogle fotografer har fået endnu længere næser end deres kunder. Sidste år i oktober blev det nemlig godkendt til pasbrug at anvende billeder, som ikke er fremstillet ved almindeligt fotografisk teknik, men af elektronisk vej. Apparatet arbejder hurtigt og billigt, men koster 80.000 kr. Der er bare det, at et elektronisk billede ikke kan skannes, så nu kan de nye pasfotoapparater ikke længere bruges.
EU er altså ikke kun noget med krumme agurker. Der bliver tilsyneladende også arbejdet målrettet på, at vi EU-borgere skal have lange næser - omend ikke helt lig lange.
Hans Kruse
Vattrupvej 37,
8620 Kjellerup

Ligestilling
26. AUG. - De fleste mænd har mere end svært ved at anerkende kvinder som ligeværdige i alle henseender. Det klareste eksempel på det er, at de 'traditionelle' kvindejobs, f.eks. lærere og sygeplejesker/-hjælpere er groft underbetalt i forhold til de 'traditionelle' mandejobs, f.eks. computerprogrammører/-teknikere og bankfolk. Og selv hvor kvinder og mænd udfører præcis det samme arbejde får mændene betragteligt mere i løn.
Og hvad ser man, når der nu bliver flere kvindelige end mandlige præster og læger? Jo minsandten om der ikke straks dukker kritik af præsters frynsegoder og lægers alt for høje løn op. Hvor var den kritik henne i de gode gamle dage, hvor en mand var en mand og en kvinde husmor?
Man kan ganske vist kritisere mange feminister for at drive debatten ud i det farceagtige, med deres for-drejede fjendebilleder. Men deres vrede er mere dårligt udtrykt end ubegrundet.
Jeg mener ubetinget, at vi skal og må gennemføre fuld ligestilling, på alle niveauer i samfundet, men uden at det løber ud i diskussioner om hvor mange gange man har støvsuget i løbet af et år. Ligestilling betyder jo ikke at mænd og kvinder er ens og derfor skal gøre de samme ting hele tiden uden hensyn til den enkeltes eller samfundets grænser. Det betyder at de to køn ikke opfatter hinanden som to forskellige racer, der kun kan visse ting.
Kvinderne skulle tage at slå antennerne ud. Mænd er pokkers generte for at vise deres følelser. Slå et slag i bolledejen, find mændenes skjulte følelser og find en anden måde at udtrykke jer selv på end ved at bagtale os i det øjeblik vi vender ryggen til! (Fork. af red.)
Søren Skriver Tillisch
Rektorparken 1,
2450 SV

Bliv opdateret med nyt om disse emner på mail

Vores abonnenter kalder os kritisk, seriøs og troværdig.
Få ubegrænset adgang med et digitalt abonnement.
Prøv en måned gratis.

Prøv nu

Er du abonnent? Log ind her

Anbefalinger

anbefalede denne artikel

Kommentarer

Der er ingen kommentarer endnu